Nykymaailmassa brändien pitää pysyä pinnalla uskomattoman kovassa kilpailussa ja tuoda itseään esille jatkuvasti uusilla ja mielenkiintoisilla tavoilla. Jos vertaa nykyajan markkinointia kymmenenkin vuoden takaiseen maailmaan, ero on kuin päivällä ja yöllä. Nykyään markkinointiin käytetään monia eri alustoja, mutta netissä mainostaminen on kaikkein yleisintä ja tehokkainta. Brändit ja yhtiöt haluavat voittaa puolelleen uusia asiakkaita ja pitää huolen, että heidän vanhat asiakkaansa pysyvät tyytyväisinä. Tänä päivänä suurin osa kaikesta mitä kukaan tekee on seurattavissa jollain tavalla, ruokaostoksista lempielokuviin ja puheluiden pituuksiin. Melkeinpä jokainen brändi maailmassa kerää dataa asiakkaistaan käyttääkseen sitä markkinoinnissa, tuotekehityksessä sekä infrastuktuurin suunnittelussa. Tämä data on käsittämättömän arvokasta nykypäivänä, sillä se kertoo maailman kuluttajatottumuksista kaiken ja ohjaa yrityksiä ja brändejä uusiin suuntiin. Jos mietit vaikkapa mitä luksusautoja voisit nähdä suunnittelemallasi lomamatkalla Monte Carloon ja googlaat aiheesta, voit olla varma, että jokin yritys tai brändi käyttää hakudataasi markkinointiin! Voit myös nähdä eksoottisia autoja Monte Carlossa.

Massadatalla markkinoidaan tehokkaasti

Mitä massadata oikeastaan siis on? Tällä hetkellä termi on vaikeasti määriteltävissä, sillä massadata on niin uusi käsite, joten sen käytöstä ja käyttäytymisestä ei tiedetä vielä tarpeeksi. Massadatan voidaan tällä hetkellä kuitenkin määritellä olevan erittäin suurten ja järjestelemättömien tietomäärien keräämistä, käsittelyä ja analysointia. Esimerkiksi ollessasi jonkin yrityksen  tai brändin nettisivuilla, kyseessä oleva taho todennäköisesti kerää dataa liittyen käyttäytymiseesi, kuten siihen mitä tuotteita katsot, kuinka kauan vietät tietyillä sivustojen osilla tai paljonko käytät rahaa milläkin vierailukerralla. Massadataa kerätään niin paljon, että kun sitä aletaan analysoida, ensimmäinen askel on aina hyödyllisen datan erottaminen turhasta datasta, jota suurin osa aineistosta on. Kun erittely ja analysointi on tehty, yritys tai brändi voi alkaa hyödyntää dataa esimerkiksi markkinoinnissa. Massadata auttaa myyviä tahoja tuntemaan asiakkaitaan paremmin ja luomaan personalisoidun kokemuksen jokaiselle asiakkaalle. Esimerkiksi monet vaatebrändit ehdottavat asiakkaalle vaatteita sivuillaan sen perusteella, mitä tämä on aiemmin katsellut. Tämä sama käytäntö toimii kaikkialla ja jopa esimerkiksi Suomen nettikasinot ehdottavat pelejä pelaajalle tämän aiemmin pelaamien pelien perusteella.

Datankeruutapoja on kymmeniä erilaisia, mutta yleisimpiä ovat sivustojen lokitiedot, navigointipalvelujen aika- ja paikka tiedot, asiakaspalautteet ja arvostelut, sosiaalisen median massadata sekä telemetria autoissa. On siis erittäin tavallista, että erinäiset yritykset ja brändit tietävät jokaisesta meistä paljon enemmän, kuin tajuammekaan. Tämän takia hiljattain yksityisyydensuojalakeja on uudistettu Euroopassa, sillä massadatan voidaan katsoa olevan yksityisyyttä loukkaavaa. Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus, eli GDPR, astui voimaan jokin aika sitten ja se antaa jokaiselle oikeuden saada itseään koskevat tiedot pois palveluntarjoajan rekisteristä.

Tehokas markkinointi on yleisin päämäärä massadatan keräämisessä. Brändit haluavat tietää mahdollisimman paljon asiakkaistaan, jotta ne saavat myytyä mahdollisimman paljon tuotteitaan. Nykypäivänä personalisoidut kokemukset ovat erittäin suosittuja ja melkeinpä odotettavissa missä tahansa, joten brändin on vaikea kilpailla muita vastaan ilman massadatan käyttöä.

Ostaja tuotteelle löytyy käden käänteessä

 

Muotiala on ehkäpä paras esimerkki alasta, jolla massadataa hyödynnetään jatkuvasti. Nettisivuilla asiakkaalle ehdotetaan tuotteita aiemmin ostettujen tai katseltujen perusteella, brändi lähettää asiakkaalle sähköposteja tälle sopivista alennuksista ja jopa vaatekaupassa käydessä asiakkaan liikkumista tarkkaillaan ja sen perusteella tehdään johtopäätöksiä tehokkaamman myynnin edellyttämiseksi. Jos asiakkaat aina katsovat esimerkiksi hyllyä, joka on sisäänkäynnistä heti oikealla, brändi voi sijoittaa sille hyllylle tuotteita, joita se erityisesti haluaa myydä.

Muutkin alat kuitenkin käyttävät massadataa tehokkaasti. Esimerkiksi luksustuotteita myyvät brändit hyötyvät massadatasta erittäin paljon, sillä jopa 85% niiden ostajakunnasta on vanhoja asiakkaita. Tämän takia heihin yhteyden saaminen ja personalisoitu markkinoiminen on tehokasta. Lentoyhtiöt käyttävät massadataa matkatavaroiden siirrossa ja oikeaan paikkaan lähettämisessä. Netflix ja muut viihdetarjoajat seuraavat sarjojen ja elokuvien menestystä eri paikoissa ja tekevät havaintojen perusteella johtopäätöksiä siitä, mitä ohjelmia kannattaa alkaa rahoittaa seuraavaksi. Musiikintarjoajat kuten Spotify keräävät dataa asiakkaistaan ja auttavat muusikkoja suunnittelemaan kiertueitaan sen perusteella, missä heidän faninsa ovat. Nettikasinot personalisoivat pelikokemuksensa jokaiselle pelaajalle pitääkseen mahdollisimman monia asiakkaistaan sivuillaan. Uudet kasinot Suomen pelaajille 2020 ja melkeinpä kaikki muutkin uudet nettikasinot saavat suhteellisen helposti uusia asiakkaita, mutta niiden on vaikea pitää heitä. Nettikasinopelaajat usein vaihtavat kasinoa nopeasti tai käyttävät montaa eri sivustoa, sillä monet uskovat, että jos yhdellä kasinolla ei onni potkaise, toisella käy parempi onni. Kasinot saattavat esimerkiksi ostaa oikeuksia uusiin peleihin, jotka muistuttavat heidän suosituimpia pelejään tai poistaa pelejä, joita heidän asiakkaansa harvoin pelaavat.

Massadata on hämmentävä käsite, joka on noussut suosioon vasta lähivuosina, mutta on nykyään käsittämättömän tärkeää melkeinpä millä tahansa alalla. Kuluttajana on hyvä tietää, että melkeinpä kaikesta, mitä teet kerätään dataa jota analysoidaan, jotta sinulle voidaan myydä enemmän — kaikkea. Vaikka tämä saattaa häiritä monia, asialle ei juurikaan voi tehdä mitään muuta kuin kieltäytyä evästeistä, jos et halua, että jokin tietty brändi kerää sinusta tietoja.