Pieni liikuntatuokio vaikuttaa myönteisesti: aivot virkistyvät ja keskittymiskyky ja vireystila paranevat. Kuvitus: Nina Mönkkönen / Liikenneturva

Mökkikausi on alkanut ja vilkas viikonloppuliikenne on palannut teille. Liikenneturvan kyselyn mukaan vajaa puolet suomalaisista pyrkii ajamaan pitkät ajomatkat mahdollisimman vähillä pysähdyksillä.

Varaudu pitkään ajoon jo ennakkoon

Liikenneturva selvitti talvella 2021 suomalaisten mielipiteitä liikenteestä. Vastauksista käy ilmi, että vajaa puolet (45 %) suomalaisista pyrkii ajamaan pitkät ajomatkat mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Positiivista on, että suurempi joukko, 51 prosenttia, toimii toisin.

”Pitkiä matkoja ei kannata lähteä ajamaan ajatuksella, että on päästävä perille yhden pysähdyksen taktiikalla. Väsymys iskee salakavalasti. Sitä yritetään torjua erilaisilla vippaskonsteilla, esimerkiksi pitämällä ikkunaa tai radiota auki. Kun väsy painaa, pysähdys, kofeiinin nauttiminen ja lyhyet tirsat päälle on tutkimusten mukaan varmempi keino riittävään virkistymiseen. Oma kokemus heikoista yöunista on mittari, jota kannattaa kuunnella, sillä koetun unenlaadun ja väsymysonnettomuuden riskin kasvamisen välillä on todettu yhteys”, vahvistaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm.

Ennakointi on tärkeää. Mökkimatkalle kannattaa lähteä hyvin levänneenä ja varata aikaa tauoille pidemmillä ajorupeamilla. Nyholm kannustaa esimerkiksi tutustumaan tutunkin mökkimatkan nähtävyyksiin ja pitämään tauon uudessa paikassa.  

Arvioi ajokuntosi ennen ajoa

Ajokuntoa ei heikennä pelkästään väsymys. Myös lääkkeet, alkoholi, tunnekuohut ja sairaudet vaikuttavat siihen. Monille voi tulla yllätyksenä, että tututkin lääkkeet heikentävät ajokuntoa.

”Jopa allergialääkkeet voivat väsyttää. Lääkkeiden vaikutus ajokuntoon kannattaa aina tarkistaa pakkausselosteesta”, Nyholm muistuttelee.

Jos mökillä tai matkalla sattuu haaveri tai sairaskohtaus, on tärkeää tehdä nopea tilannearvio ja tarvittaessa pyydettävä apua tai soitettava hätänumeroon 112. Lisävahinkojen välttämiseksi rattiin on sopiva istua vain sen, joka on ajokuntoinen.

Viisi vinkkiä pitkille ajomatkoille

  • Vältä väsymys nukkumalla matkaa edeltävänä yönä vähintään 6 tuntia. Ota tarvittaessa torkut ennen matkaa.
  • Ota ajokunnon tunnustelu tavaksi. Aja vain ajokuntoisena. Tarkkaile kuljettajan vointia myös matkustajana.
  • Tauota riittävästi ja huomioi taukotahti myös matkasuunnitelmassa.
  • Vältä ajamista sairaana. Myös tunnekuohu vaikuttaa ajokuntoon – älä pura stressiä tai pahaa mieltä liikenteessä.
  • Kun ajat, et ota. Alkoholi voi vaikuttaa ajokuntoon vielä seuraavanakin päivänä.

Tapaturmapäivää vietetään perjantaina 13.5. Päivän teemana on ”Ota varovasti”. Lue lisää: tapaturmapäivä.fi

Mielipide – autoilijat:
Pyrin ajamaan pitkät ajomatkat mahdollisimman vähillä pysähdyksillä, N=881

Kommentoi kirjoitusta