Tänään: 24.07.2024

Päätoimittaja

Autot ja automatiikka

Ihan vielä ei olla siinä pisteessä, että meillä olisi Suomessa autoja sellaisilla renkailla, ettei niitä tarvitsisi vaihtaa vuodenaikojen mukaan. Vesisäiliökään ei täyty itsestään, ja autoa pitää tankatakin, tai ladata, jotta sillä pystyy ajamaan. Mutta tiedätkö, mitä kaikkea autosi tekee automaattisesti, ja mitä sinun pitää itse tehdä?

Itsenäinen auto – tieteiskirjallisuuttako?

Vaikka maailmalla on jo vuosia kehitelty itseliikkuvia autoja, olemme vielä pitkän matkan päässä sellaisesta liikenteestä, missä emme ole enää kuskeja, vaan matkustajia – tuleeko sellaista yksityisautoilua koskaan, sen aika näyttää.

On totta, että tekninen kehitys on tuonut autoihin paljon uutta tekniikkaa, mutta on hyvä tietää, että se on kuski, joka on lopulta vastuussa siitä, mitä auton kanssa liikenteessä tapahtuu. Kuskina et voi luottaa autosi automatiikkaan, mutta tätä tapahtuu nykyään aivan liikaa. Mistä on kyse?

Älä oleta – tiedä

Otetaan hyvä esimerkki sateisestä säästä, tai alkuillasta, sumuisesta ajosäästä: olet autolla liikenteessä ja näet tasaisin väliajoin ns. pimeitä autoja ajavan vastaan, tai vastaavasti saavutat itse edellä kulkevan pimeän auton. Nämä pimeät autot ovat autoja, joiden kuskit eivät tiedä, koska heidän autonsa valoautomatiikka on päällä – ja tästä syntyy mahdollisia vaaratilanteita. Pimeän auton kuski on itse vastuussa autonsa valoista, eikä hän voi onnettomuuden tapahtuessa tai poliisin pysäyttäessä vedota siihen, että hän luuli ajavansa ajovalot päällä – se pitää tietää.

Ajovalojen ohella toinen todella tärkeä, ja kuskin itsensä ymmärrettävä asia, ovat auton renkaat ja niiden kunto. Jos olet aina ajanut hyvillä renkailla, et tiedä minkälaista on ajaa huonoilla renkailla vesisateessa, etkä halua sitä kokeakaan- joten oman auton renkaista huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää.

Jos et ole varma omista autosi ajovaloista tai renkaista, käy vaikka autoliikkeessä käymässä asiat läpi – pari minuuttia omasta ajastasi on pieni maksu turvallisuudesta.

Auto ja liikenne

Liikenteessä on kuitenkin paljon myös sellaisia, joilla ei ole autoja. Nämä jalkaisin liikkuvat, pyörällä kulkevat tai vaikkapa uusilla sähkölaudoilla liikkuvat liikenteenkäyttäjät eivät välttämättä ole käyneet läpi liikenteen sääntöjä, eivätkä he välttämättä ymmärrä, miltä liikenne näyttää kuskin paikalta.

Varsinkin näin pimeään aikaan syksyisin liian usein syntyy vaaratilanteita ainoastaan jo siitä syystä, että jalankulkijoilla tai näillä muilla välineillä liikkuvilla ei ole minkäänlaisia valoja tai heijastimia. Nykyaikaisten autojen varoitusjärjestelmät saattavat kyllä havaita nämä pimeät kulkijat, mutta ehtiikö auto tai kuski reagoida, onkin toinen kysymys. Pieni panostus joko valoon tai heijastimeen on pieni kustannus verrattuna siihen, että herää sairaalan pedistä.

Totta kai autoilijoiden tulee olla varovaisia taajamaliikenteessä ja suojateiden lähistöillä, mutta vanha kunnon sanonta: katso ensin vasemmalle, ja sitten oikealle, ja vielä kerran vasemmalle ennen tien ylittämistä kannattaa muistaa yhä vielä nykyäänkin.

Kuinka hyvin sinä tunnet nykyiset liikennesäännöt esimerkiksi polkupyörä, mopon tai sähköpotkulaudan suhteen? Saako esimerkiksi, sillä sähköpotkulaudalla kulkea aikuisena ilman kypärää kävelytiellä, tai saako sillä polkupyörällä nykyään ajaa aina suoraan suojatien yli? Liikennesäännöt ovat muuttuneet osittain sekä liikenteen kehittymisen, että teknisen kehityksen kautta, mutta myös siksi, että liikenteeseen on tullut entistä enemmän uusia liikennevälineitä – ei niitä mopoautojakaan ole niin montaa vuotta liikenteessä ollut.

KO

Tiesitkö?

Tiesitkö miksi formulakuskit Latifi ja Russell pääsivät ilman rangaistusta eilisessä aika-ajossa Meksikossa? Mutta ratavirkailijat päättivät, että he “hyväksyvät tiimin selityksen, että elleivät he ensin siirry nopealle kaistalle, heidän talliensa sijainti, joka sijaitsee pitlanen päässä, tekee mahdottomaksi heidän autojensa liittyä jo siellä olevien autojen linjan päähän”, FIA:n asiakirjojen mukaan kumpaakaan kuljettajaa ei rangaistaisi. Lue tästä: https://www.motorsport.com/f1/news/russell-latifi-avoid-punishment-after-mexican-gp-q1-investigation/6753848/

Mikäli sinua kiinnostaa autot yleensäkin, niin eurooppalaisten autojen uutisia voit käydä lukemassa www.europeancars.fi sivustolta