Tänään: 25.06.2024

Päätoimittaja

Digimarkkinointi Lohjan talousalueella

mainonta, markkinointi, yrittämimnen, yrittäminen

Tämä artikkeli on meidän omaa markkinointiamme – eikä sen ole tarkoitus ollakaan täysin puolueeton….. mutta sen sisältämät luvut ovat julkisesti saatavilla olevia.

Tämä artikkeli perustuu yrityksemme omiin kokemuksiin ja toimintaan Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen talousalueilla viimeisten reilun 20 vuoden ajalta. Artikkelissa esitetyt luvut ovat saatavilla avoimista lähteistä, ja kuka tahansa voi kerätä samat tiedot ja tehdä samat havainnot. Emme ole käyttäneet tarkkoja lukuja, koska niitä ei ole yleisesti saatavilla, joten emme ole julkaisseet myöskään omien kanaviemme tarkkoja lukuja vertailuun – tämän artikkelin tarkoituksena on lähinnä kertoa omille asiakkaillemme, miksi me olemme hyvä valinta jatkossakin paikalliseen markkinointi- ja mainonta yhteistyöhön.

Toimintamme perustuu kokonaisuuteen, jonka toimittavat: ER-tuki, Kettu Markkinointi, Omalogo Oy sekä Ykkös-Lohja kaupunkilehti. Näiden osien kautta meidän kauttamme on tarjolla laaja valikoima myös digimarkkinoinnin mahdollisuuksia tällä talous- ja markkina-alueella, joita nyt teille esittelemme. Haluammekin tuoda jälleen mieliin jo aikoja sitten markkinoinnissa kerrotun “totuuden”, markkinointi toimii parhaiten kun se on:

  • suunniteltua
  • jatkuvaa
  • monikanavaista
  • tavoitteellista

Vanha kunnon AIDA toimii yhä: Attention – Interest – Desire – Action

Lohjan talousalue

Lohjalla asuu reilut 46 000 ihmistä (2020). Nämä asukkaat jakautuvat noin 22 000 talouteen laajalla alueella. Varsinaisen keskustan alueella talouksia on noin 12 000 taloutta. Naapurissa Vihdissä talouksia on vajaat 14 000 taloutta, ja keskustan alueella eli Nummelassa niitä on noin 7000 taloutta. Toisessa naapurissa Kirkkonummella on noin 15 000 taloutta, mutta sen vaikutusalueeseen lasketaan usein myös Siuntio, joka käsittää noin 2 500 taloutta. Karkkilassa vastaavasti on vajaat 5000 taloutta.

Vuoden 2020 tilastokeskuksen tietojen mukaan Lohjalla oli noin 9000 alaikäistä, 25 555 aikuista ja 11 339 yli 65-vuotiasta asukasta. Työllisiä oli yhteensä noin 19 000 ja työttömiä noin 2 500 henkilöä.

Lohjan asukkaisto jakautui 2018:

Tilastokeskuksen mukaan Lohjan alueella toimi vuonna 2020 yhteensä 3261 yritystä. Perheitä on tilastokeskuksen mukaan Lohjalla vajaat 13 000 kappaletta.

Oletko omassa mainonnassasi miettinyt näiden eri tilastojen valossa, miten saisit parhaimman kontaktin alueen talouksiin ja ihmisiin? Oletko tyytynyt yhteen kanavaan, vai oletko tehnyt markkinointia useamman oman kanavan sekä useamman maksetun kanavan avustuksella, ja saanut mahdollisimman laajan paikallisen kontaktimäärän, joka näkyy myös tuloksessasi?

Digimarkkinoinnin kannalta oleelliset markkinoinalustat

Nykyaikana sosiaalinen media on yksi käytetyimmistä kontaktitavoista sekä nuorten että aikuisten parissa. Näillä alustoilla myös markkinoidaan tuotteita ja palveluita paljon, mutta tiedonhaussa ykkönen on yhä hakukone Google. Joten paikallisesti ajatellen digimarkkinoinnin kannalta oleelliset alustat ovat:

  • Google ja sen kautta Googlen yrityssivut ja omat kotisivut
  • Facebook, omat Facebook kanavat, paikalliset sivut ja ryhmät
  • Instagram, omat Instagram sivut sekä mahdolliset kumppani ja vaikuttajasivustot
  • TikTok, Twitch, YouTube – mikäli mahdollisuus tuottaa videoita kohtuullisen nopealla rytmillä

Näiden lisäksi on paljon muitakin digimarkkinoinnin mahdollisia kanavia, mutta esimerkiksi Twitter tai LinkedIn eivät ole paikallisella tasolla samassa merkityksessä välttämättä kuin edellä mainitut kanavat – kuitenkin tapauskohtaisesti nämäkin kanavat kannattaa muistaa yrityksen omassa markkinoinnissa.

Lohjan alueen luetuimmat nettisivut

Sosiaalisen median yksittäisten kanavien lukumääriä ja niiden keskusteluiden ja jäsenten lukukertoja on varsin mahdotonta saada, ilman että on kyseisten sivujen tai ryhmien ylläpitäjä, joten avointen tilastojen kautta on saatavilla suuntaan antavat luvut alueen vetovoimaisista nettisivuista.

SijaSivustoKuukausittain kävijämäärä
1.Lohja.fi37 000
2.Länsi-Uusimaa.fi ***35 000
3.Ykkoslohja.fi ***12 000
4.Rosknroll.fi9 700
5.Lohjanautokeskus.fi5 000
6.Latvala.com4 800
7.Autotalolohja.fi4 300
8.Lohjanportinauto.fi3 200
9.Cembrit.fi2 800
10.Lohjantahti.fi1 800

Tätä yllä olevaa tilastoa katsellessa kannattaa muistaa, että monet kauppaliikkeet kuten Lidl, S-kaupat ja K-kaupat eivät näy julkisissa tilastoissa, sillä kaupat ovat isojen pääsivustojen alaisuudessa, ja ne siis puuttuvat tästä listauksesta. Tilasto ei muutenkaan ole välttämättä täydellinen, mutta antaa suuntaviivoja paikallisten nettisivujen kävijämäärille.

Omien kotisivujen näkyvyyden lisäksi on käytettävissä luonnollisesti myös Google-mainonta, joka ohjaa tietoa etsiviä ottamaan yhteyttä yrityksiin joko soittamalla, laittamalla postia tai käymällä yrityksen kotisivuilla.

Lohjan alueen seuratuimmat Facebook kanavat – yrityksen markkinointia ajatellen

Sosiaalisen median paikallisista markkinointikanavista listasimme tähän Facebookin ryhmiä ja sivuja, joilla paikalliset yritykset voivat olla esillä.

SijaKanavaSeuraajat
1.Lohjalaisille palveluita ja tarjouksia7 600
2.Tapahtumat Lohja4 200
3.Lohjan ravintolat2 100
4.Osta Lohjalta1 800

Facebookissa ja Instagramissa on paikallisesti vähemmän sivustoja ja kanavia, joissa yritys pääsee itse esille. Sen lisäksi on aina saatavilla Facebook ja Instagram mainontaan, joka voidaan kohdistaa paikallisesti. Lohjan alueella on luonnollisesti tämän yllä olevan listauksen ohella useitakin yritysten omia Facebook sivuja, joilla on enemmän seuraajia, mutta näihin kanaviin ei ole mahdollista saada omia mainoksia, aivan kuten ei ole saatavilla myöskään edeltävän listauksen kotisivuille, paitsi alueen lehtien mainospaikat (***).

Maksettu mainostila digitaalisilla alustoilla Lohjan talousalueella

Lohjalainen yritys, joka haluaa saada kontakteja Lohjan talousalueen ostavista asiakkaista digikanavia käyttäen, voi ostaa oman budjettinsa mukaisesti mainostilaa:

  • Länsi-Uusimaa lehti
  • Ykkös-Lohja lehti
  • Facebook
  • Google Ads
  • Instagram
  • sekä yrityksen mahdollisesti käytössä olevilta muilta sosiaalisen median kanavilta

Tämän kaikille saatavilla olevan mainostilan lisäksi, me olemme vuosien aikana avanneet omia asiakkaitamme varten paikallisia kanavia ja sivustoja, jotka tuovat oman pienen osansa asiakaskontakteja ja mahdollisia myyntejä paikallisille yrityksille. Nämä tässä listatut sivustot ja Facebook-kanavat ovat saatavilla siis ainoastaan meidän kauttamme:

www.ostalohjalta.fi ja www.facebook.com/ostalohjalta

www.lempola.fi

www.tynninharju.fi

www.pappilankorpi.fi

www.muijala.fi

www.lohjanasema.fi

www.lohjanravintolat.fi ja www.facebook.com/ravintolat

www.virkkalassaonvoimaa.fi

Näiden paikallisten kanavien lisäksi ER-tuki ja Kettu Markkinointi voivat tarjota näkyvyyttä myös teemoitetuilla sivustoilla. Näiden sivustojen suurin idea markkinoinnin kannalta on, että ulkoiset linkit nostavat yrityksen oman sivun Google arvoja, ja siten sen näkyvyyttä Google hakutuloksissa. Tämä saadaan aikaan tekemällä hakusana-analyysi ja päättämällä ne hakusanat, joilla halutaan lisänäkyvyyttä aikaansaada ulkoisten linkkien avulla. Nämä ulkoiset linkit tulevat useimmiten sivustoilta, joilla on parempi Google arvo, kuin kohde sivustolla, eli yrityksen omilla sivuilla – tämä koska usein, yritys ei ole tehnyt tällaista markkinointi vielä aiemmin, ja yrityksen omat Google arvot ovat lähellä tasolla nolla, eli yritykselle ei ole muilta sivustoilta ulkoisia linkkejä olemassa.

Sen lisäksi että ER-tuki ja Kettu Markkinointi hoitavat useita paikallisia digikanavia, yritykset saavat tarvittaessa myös mainosvalmistuksen yrityksiltä – ja tarvittaessa he järjestävät yritykselle myös valokuvauksen, videokuvauksen ja drone-kuvauksen paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Paikallinen markkinointimix

Kuten yllä kerrottiin, paras markkinointi koostuu useista eri kanavista, joilla parhaimmillaan tavoitetaan potentiaalinen asiakas monikanavaisesti ja tällä tavalla saadaan aikaan muistijälki nähdyistä mainoksista. Jokaisella mainoksella on aina hyvä olla syy ja tavoite, ja digitaalisessa maailmassa myös mahdollisimman selkeä eteenpäin vievä toiminta – kuten verkkokauppaan, varaussivulle tms.

Esimerkiksi digimarkkinoinnin tueksi voi paikallisesti ottaa lehtimainoskampanjan. Lehtimainonnassa pitäisi muistaa muutama perusasia:

  • yksi mainos harvoin tuottaa oikeasti tulosta
  • lehtimainonnan toimivuus perustuu massojen kontaktointiin ja tasaisesti esillä olemiseen
  • lehtimainoksen pitäisi aina rakentua samalle idealle ja tuoda aina lukijalle vähintään yksi elementti joka toistuu selkeästi, esimerkiksi yrityksen logo, tai yrityksen palvelut

Lohjalla lehtimainontaa varten on tarjolla kaksi paikallista vaihtoehtoa:

MediaJakelu keskiviikkoJakelu muina päivinäIlmainen nettilehti
Länsi-Uusimaa21 000 (2021)7 968Ei
Ykkös-Lohja34 020 (2022)
laajennettu 43 970
(kerran kuukaudessa)
Kyllä

Ylläolevat luvat ovat lehtien jaettavat talousmäärät. Eivät lukijämäärät tai katselumäärät. Mediavalintoja tehdessä pitäisi tilastojen ja seurannan suhteen käyttää ainoastaan sellaisia määreitä, jotka ovat tarkistettavissa olevia faktoja, eikä lukuja jotka perustuvat vain matematiikkaan kuten sanomalehtien ilmoittama kokonaistavoittavuus, joka lasketaan matemaattisella kaavalla olemassa olevista nettikävijöistä ja lehden jakelumääristä.

KMT:ssa tuotettu kokonaistavoittavuus (netto) kuvaa  painetun KMT lehden ja sen eri digitaalisten versioiden (www-sivusto, msivustot, näköislehti, matkapuhelin- tai tablettisovellus) yhdessä tavoittamia henkilöitä = yhtä lehden numeroa lukeneiden ja/tai viikon aikana vähintään jotain sen digitaalisista versioista käyttäneiden yhteismäärä (netto).

Miten Ykkös-Lohja voi olla noin 13 000 taloutta enemmän tavoittava kuin alueen toinen lehti?

Suurin selittävä syy on jakelussa. Ykkös-Lohjan jakelun hoitaa Länsi-Uudenmaan Mainosjakelu, joka hoiti myös Länsi-Uusimaa lehden jakelun aiemmin, mutta nykyään sen hoitaa Early Bird Oy. Toisaalla myös jakelualueet ovat hieman erilaiset. Siinä missä tilattavan Länsi-Uusimaa lehden numeroita voi mennä myös Hankoon, Raaseporiin ja muille lähialueille niin Ykkös-Lohjan jakelualueet ovat selkeät:

YKKÖSLOHJAN JAKELUALUE (18.02.2022)

Kotitaloudet  (+myös yritys/liikejakelua)
Lohja (”kanta-Lohja”) 20.250 kpl
Sammatti-Karstu 900 kpl
Karjalohja 480 kpl
Nummi-Pusula 2.810 kpl
Nummela 7.075 kpl
Pohjois-Siuntio 1.630 kpl

Yhteensä 33.145 KPL

Liikeniput
K-Supermarket Lempola 100 kpl
K-Citymarket Ojamo 200 kpl
R-Kioski Lohjantähti 50 kpl
Lohjan Sairaala 25 kpl
Sale Sammatti 100 kpl
Sale Karjalohja 100 kpl
Sale Nummi 100 kpl
Sale Pusula 100 kpl
Saupart,Saukkola 100 kpl

Yhteensä 875 KPL

JAKELU YHTEENSÄ 34.020 KPL

LAAJENNETTU JAKELU

Nummela haja-as 990 kpl
Vihti kk 1.840 kpl
Vihti kk haja-as. 1.630 kpl
Jokikunta 300 kpl
Karkkila 5.190 kpl

Lisäjakelu yhteensä 9.950 kpl

LAAJENNETTU JAKELU YHTEENSÄ: 43.970 KPL

Digimarkkinointi paikallisesti

Haluatko tehdä Lohjalla paikallisesti tavoittavaa markkinointi ja mainontaan? Haluatko tehdä sen oikeasti paikallisen kumppanin kanssa, ja haluatko olla näkyvillä niissä mahdollisissa paikallisissa digikanavissa, joita on tarjolla? Jos vastaat kyllä, ota yhteyttä joko Ykkös-Lohjan mediamyyntiin, tai vaikkapa sähköpostitse suoraan kari.oksanen@ertuki.fi ja katsotaan millainen digikampanja tai diginäkyvyys sinulle ja toiminnallesi voidaan alueellisesti luoda.

Tavoita paikallisesti – valitsee kumppaniksi oikeasti paikallinen toimittaja