Jos vielä muutama vuosi sitten paikallisilla yrityksillä oli ajatuksena, ettei kotisivuja välttämättä tarvita, tai siellä sosiaalisessa mediassa ei tarvitse olla. Kunhan vastaa sähköpostiin kohtuullisen ajan päästä, niin eiköhän siinä ole jo tarpeeksi – ennenkin ollaan tultu toimeen, ja yritys on toiminut jo 30 vuotta.

Viimeistään 2020 näytti kaikille yrityksille, että digitaalisuus ei ole vaihtoehto vaan se on välttämättömyys. Monen yrityksen, alasta riippumatta, on pystyttävä tuottamaan tarpeellinen tieto palveluistaan ja tuotteistaan digitaalisia kanavia käyttäen, ja vielä mahdollistettava joustavat ja helpot tavat tilata yritykseltä. Yksi esimerkki: Scrives loistava artikkeli digitalisaatiosta luettavissa tuon linkin takaa. Artikkeli tarjoaa hieman erilaisen lähestymistavan siihen, mitä digitalisaatio tarkoittaa. Me tässä artikkelissa käymme lisää läpi digitalisaation vaatimuksia paikallisella tasolla.

Kotisivut eivät riitä

Ajatus siitä, että yrityksen kotisivut perustettiin 2010 ja ne toimivat hyvin, ei enää riitä. Viimeisten vuosien aikana tapahtunut muutos ihmisten ostokäyttäytymisessä ja alati muuttuvat tapamme mobiilimaailmassa vaativat, että yrityksen kotisivut ovat oikeasti tuotu 2020-luvulle. Jos vielä 2018 suomalaiset ostivat ja maksoivat netissä kotonaan, 2019 maksettiin jo enemmän mobiilisti. Onko esimerkiksi teidän kotisivut sellaiset, että asiakas voi suoraan tilata teiltä? Jos olet ammattilainen, voiko asiakas pyytää teidät paikalle helposti kotisivuiltanne joko linkkiä klikaten tai puhelinnumeroa painaen ilman monimutkaisia lomakkeita tai vastaavia?

Pelkät kertovat ja informatiiviset kotisivut eivät välttämättä enää tänä päivänä riitä, kylläkin se on minimi – mistä muualta muuten saataisiin varmuudella se tämän päivän tieto yhteystiedoista, henkilöistä, tuotteistanne ja palveluistanne – jopa kahvilat, ravintolat ja parturikampaamot tarvitsevat kotisivut, jotka kertovat enemmän kuin vain yrityksen nimen, ja mistä se löytyy. Kartankin pitää kotisivulla olla sellainen, että se osaa ohjata mobiilikäyttäjän yrityksen luokse.

Sosiaalinen media on mitä?

Sosiaalinen media on nimenomaan sitä mitä sen nimi sanoo, eli sosiaalinen. Se tarkoittaa sitä, että yrityksen avatessa oman paikan Facebookiin tai Instagramiin tai johonkin muista kymmenistä sosiaalisen median kanavista, tärkeintä ei ole se avaaminen vaan ymmärtäminen. Sosiaalinen media toimii, jos yritys on valmis oikeasti aktiivisesti olemaan kontaktissa asiakkaisiin digitaalisesti. Sosiaalisen median kymmenet sovellukset eivät ole vain hukkaan heitettyä aikaa, vaan jokaiselle yritykselle mahdollisuus kehittää ja rakentaa sekä omaa brändiä, että tehdä todellista euromääräistä myyntiä täysin digitaalisesti.

Sosiaalinen media on digitalisaatiota parhaimmillaan, se on vienyt meidät faxien ja tekstiviestien maailmasta livevideoiden ja suoratoiston maailmaan, ja tuonut samalla sekä mahdollisuuksia että uhkia jokaisen yrittäjän tulevaisuuden poluille.

Oi niitä aikoja

Joskus näin vanhempana yrittäjänä saattaa sanoa ääneen ajatuksen ”oi niitä aikoja”, tarkoittamatta sitä kuitenkaan. Toisaalta olihan se rauhallista, että puhelin soi ainoastaan toimistolla ja faxit surisivat viestejään silloin tällöin. Sähköpostit tulivat satunnaisesti läpi modeemin ulvoessa ja työnkuva oli aivan erilainen kuin nykyään. Ennen digitalisaatiota ja internettiä, työn ja vapaa-ajan välinen raja oli useimmille selvä. Nyt 2021 monet meistä tekevät etätöitä kotitoimistossa. Käytämme nettiä, mobiiliverkkoja ja monia älylaitteita juuri siellä missä olemme, ja voimme sekä tehdä töitä koska tahansa ja missä tahansa, mutta toisaalta meidätkin saa nykyään kiinni koska ja mistä tahansa….. työn ja vapaa-ajan raja on häilyvä.

Itse asiassa DNA:lla on kirjoitettu tästä nykyisestä digitalisaation mahdollistamasta hybridimallista, missä elämme näin Euroopassa. Tässä arjessa oleminen saa välillä aikaan sen, että unohdamme, etteivät kaikki ole kuitenkaan vastaavassa tilanteessa kuin me, ja digitalisaatio on vain paremmin menestyvien maiden ja kansojen käsissä.

Vuonna 2021 ei voida väittää, etteikö digitalisaatio olisi tuonut paljon lisämahdollisuuksia yritystoimintaan, mutta se on samalla pienentänyt maapalloa ja lähentänyt kaikkia yrityksiä. Jos vielä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa piti kovinkin miettiä toiseen maahan lähtemistä tuotteiden tai palveluiden kanssa, on se internetin aikana helppoa ja nopeata, eikä vaadi läheskään samoja investointeja kuin ennen. Kaikki tieto ja kaikki kontaktit ovat vain parin klikkauksen päässä – kaikilla meillä, ja kaikilla maailmassa.

Oletko sinä yrittäjänä oikeasti tarkastellut oman liiketoimintasi nykytilaa verrattuna digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin, jos et, olisiko nyt sen aika?