Galleria Luts on avoinna tiistaista perjantaihin kello 13.30-18 ja lauantaisin klo 10-14 Laurinkatu 48:ssa. Galleriassa on nyt esillä Länsi-Uudenmaan Taiteilijaseuran jäsenen Matti Pirhosen dystooppinen videoelokuva “Heitä tuli miljoonia”. Tämä teos kuvaa lähitulevaisuutta, jossa ilmastonmuutos on johtanut laajoihin pakolaisvirtoihin, ja Suomi on joutunut kohtaamaan uudenlaisen todellisuuden. Pirhosen elokuva on vahva kannanotto ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja muistuttaa meitä siitä, että meidän on toimittava ennen kuin on liian myöhäistä.
Kuka on Matti Pirhonen?
– Aloitin valokuvaamisen jo 1970-luvulla äitini pak-filmillisellä kameralla. Varsinainen innostus syntyi, kun sain vuonna 1980 joululahjaksi kompaktikameran Canon AF35M. Sillä kuvasin vuosia.
– Kuitenkin minua kiinnosti vaikuttaa enemmän kuviin kuin automaattikameralla pystyin. Ostin osto- ja myyntiliikkeestä neuvostoliittolaisen kameran merkkiä Smena. Sillä pystyin vaikuttamaan sekä valotusaikoihin että -aukkoihin. Siinä vain oli toteutus neuvostoliittolaisella tasolla ja aluksi tein siihen remonttia, että se yleensä toimi.
– Tekninen puuhastelu on ollut osa valokuvaustani Smenasta lähtien. Kun opiskelin valokuvausta vuosina 2010-2012, päätin erikoistua suurnopeuskuvaukseen, jossa tuotetaan roiskeita ja pläjähdyksiä ja pysäytetään ne paikoilleen suurnopeussalamavalojen avulla. Suurnopeuskuvauksen markkinat olivat kuitenkin vähäiset ja loiskahduskuvat oli alettu tehdä kuvankäsittelyllä. Viimeinen niitti on tekoäly, jolla suurnopeuskuvilta näyttäviä on helppoa ja yksinkertaista tehdä. Siis turha käyttää monimutkaisia lisälaitteita ja kameraa.
– Omatekoisella suurnopeussalamavalollani pysäytin ilmakiväärin luodin. Kyseinen salamavalo vain alkoi hiukan arveluttaa, koska se oli epäluotettava ja sen välähdys syntyi 35 000 voltin jännitteestä. Kun ei voinut olla varma, pysyykö jännite salamavalon sisällä vai tappaako se minut, oli sen käyttäminen liian jännää. Lopulta purin koko laitteen ja myin sen osat pois.
– Olen koneteknikon poika, enkä osaa olla näpräämättä tekniikan kanssa. Kymmenen vuotta kuvasin pääasiassa täysin mekaanisella Hasselblad-kameralla, joka on kameroiden Rolls Royce ja 120-filmikoon filmikamera. Kun digikamerat alkoivat yleistyä, eräs henkilö kertoi, että on kätevää, kun näkee heti laukaisun jälkeen, mitä on kuvannut. Kerroin hänelle, että minä kyllä tiedän jo ennen laukaisúa, millainen kuvasta tulee.
– Kuvaan kuitenkin myös hyvin epäteknisesti. Siitä on esimerkkinä Galleria Photo studio Garagessa oleva näyttelyni Noin viiskyt, johon kuvasin noin viisikymppisiä lohjalaisia ja pari muutakin. Tämän näyttelyn kuvissa minun ja kuvattavan välinen vuorovaikutus lienee olennaisin asia.
– Olen taustaltani teologi. Työskentelin 13 vuotta seurakuntapappina, kunnes ammattitaudit pakottivat vaihtamaan alaa. sen jälkeen opiskelin valokuvaajaksi ja suoritin valokuvaajan ammattitutkinnon. Myös toimittajana olen työskennellyt, Ykkössanomissa ja Ykkös-Lohjassa.
– Ensimmäisen kerran tein videota 1990-luvulla silloisilla välineillä. Nykyaikaisilla valokuvakameroilla voi näppärästi kuvata myös videota.
– Minulla on Youtubessa pari kanavaa, joista yhden nimi on The Most Boring Channel Ever eli Tylsin kanava koskaan. Siellä on tietääkseni maailman tylsin video tällä hetkellä, 10,5 tuntia valkoista kipsilevyseinää. Edellinen kaikkien aikojen tylsin video oli 10 tuntia tiiliseinää. Kanavallani voi myös seurata mm. maalin kuivumista ja jääpalan sulamista.
– Eräällä toisella kanavallani on vain yksi video, jonka teimme krav magan harrastajien kanssa vuonna 2014 lajin mainosvideoksi. Se löytyy Youtubesta sanoilla krav maga city.
– Pari vuotta sitten tein parhaan kaverini Eero Tuomenoksan kanssa videoteoksen Heitä tuli miljoonia. Eero näytteli ja minä käsikirjoitin, kuvasin, äänitin ja editoin. Videoteos on dystopia: se kertoo, mihin voimme olla matkalla. Nimittäin, jos ilmastonmuutoksen annetaan edetä, Eurooppaan voi tulla satoja miljoonia ilmastopakolaisia Afrikasta. Sitä joukkoa ei noin vain pysäytetä, eikä se kokonaan huku Välimereen. Suomeen siitä joukosta riittää miljoonia tulijoita, mihin teoksen nimi viittaa. Suomeen heitä houkuttelee juomakelpoinen vesi, jota on lähes jokaisessa kymmenistä tuhansista järvistämme. Täällä voi toteutua ilmastopakolaisen unelma: järvi täynnä juomakelpoista vettä ja vallattu mökki järven rannalla. Ja mökkejähän Suomessa riittää vallattavaksi. Ei niitä voi mitenkään vahtia, jos maassa on miljoonia ilmastopakolaisia. Tämä videoteos pyörii nyt Galleria Lutsin mediataidetila Lumessa 14.9. asti.
– Nykyään kuvaan pääasiassa digitaalisella järjestelmäkameralla, ammattikameralla (Canon 5D mkIV). Männä kesänä kuvasin kuitenkin paljon veden alla, vedenalaiskameralla merkkiä Kodak: ahvenparvea ja lumpeenkukkia veden pinnasta, samaan aikaan yltä ja alta. Paljon kuvia Hormajärvestä, tulevaan näyttelyyni. Kesän tärkein havaintoni oli, että uimarin valokuvaaminen alhaalta päin on yksinkertaisinta, jos kuvaaja on vedessä pää alaspäin.
– Koen olevani valokuvataiteilija. Vuonna 2019 sattuneessa lento-onnettomuudessa sain aivovamman, jonka vuoksi olen sairaseläkkeellä. Kun kävelen hassusti, en ole humalassa vaan se johtuu diffuusista aivovammasta. Onnettomuus muutti näkökulmaani elämään. Nyt nautin siitä, että olen hengissä.
Elän pienellä eläkkeelläni ja teen edelleen valokuvauskeikkoja. Jos haluat minut kuvaamaan ja mietit, osaanko, niin katsopa mattipirhonen.eu. Siellä ovat kaikkien viime vuosien valokuvanäyttelyideni kuvat, sekä muitakin kuvia.