Gasthaus Lohjan historia alkaa vuodesta 1970, joten ensi vuonna vietetään 50-vuotissyntymäpäiviä. Nykyiset omistajat Mervi ja Harri Leinonen alkoivat pyörittää Gasthaus Lohjaa maaliskuussa 2014.

–On If vahinkovakuutuksessa ja samassa talossa yrityspuolella töissä 30 vuotta. Olin suorittanut yrittäjän ammattitutkinnon työni tueksi, vaikka en ollut ajatellut itse ryhtyä yrittäjäksi. Keväällä 2013 näin lehti-ilmoituksen, että Gasthaus on myynnissä. Niin kuin lähes jokainen lohjalainen, olin itsekin ajanut tästä ohi, mutta en ollut käynyt sisällä koskaan, Mervi Leinonen kertoo.

Gasthaus houkutteli, mutta hän pohti asiaa rauhassa itsekseen kesän ajan.

–Takaraivossa muhi puoli vuotta ajatus siitä, teenkö samaa työtä eläkkeelle asti vai jotain muuta. Syksyllä ilmoitettiin, että Gasthaus myydään tarjousten perusteella. Silloin aloin puhua miehelleni tästä. Ajattelin, että mitään ei saa, jos ei uskalla edes yrittää. Kävimme katsomassa ensimmäisen, toisen ja kolmannenkin kerran. Mietimme, olisiko tässä liiketoimintamahdollisuuksia ja paljonko lainaa tarvittaisiin, jos myymme omakotitalon, Leinonen kertoo.

Heillä ei ollut aiempaa kokemusta hotelli- ja ravintola-alalta, mutta tuttua siitä löytyi silti.

–Emännöinti, siivoaminen ja petaaminen on hyvin tuttua, koska meillä on kuuden lapsen uusioperhe, Leinonen naurahtaa.

Liikkeelle lähdettiin pienellä porukalla.

–Pyysin tänne takaisin yhden vanhan työntekijän, joka tunsi talon, sekä tyttäreni, joka on työskennellyt ravintola-alalla. Nykyisin meitä on viisi täysillä tunneilla ja lisäksi tuntityöntekijöitä.

Gasthaus Lohja täyttää ensi vuonna 50 vuotta.

Hotelli ja ravintola tukevat toisiaan

Hotellista löytyy 18 huonetta. Majoittumaan mahtuu ilman lisävuoteita 27 henkeä ja niiden kanssa 35 henkeä. Kesäaikaan käytössä on myös erillinen hirsiaitta. Saunatiloja vuokrataan viikonloppuisin myös ulkopuolisille. Hotellimajoittujille on myös omia jääkaappeja ja tiloja ruokailuun.

–Meillä on arkiasiakkaina mm. rakennusporukoita ja tehtaiden kunnossapitomiehiä, jotka käyvät päivällä muualla syömässä ja vain majoittuvat täällä. Osa heistäkin käyttää silti myös ravintolaamme. Vuosien myötä meille on tullut jo yli 1 000 yritysasiakasta, Leinonen kertoo.

Viikonloppumajoittujat löytävät tiensä Gasthausiin etenkin silloin, kun Lohjalla on tapahtumia. Ulkomaalaisia majoittujista on vajaa viidennes. Kävijöitä ei kuitenkaan ole tasaisesti; kesällä on kiirettä ja talvella hiljaisempaa.

–Lohjalle ei tarvita isoa, uutta hotellia. Kun nyt saataisiin nämä olemassa olevatkin täyteen, Leinonen toteaa.

Gasthausissa majoitusaste pyörii 50-60 % tienoilla.

–Majoitusasteen tulisi olla korkeampi, mutta me saamme lisämyyntiä ravintolapalveluista ja meillä on näin ollen kaksi toisiaan tukevaa toimialaa, Leinonen toteaa.

Gasthausissa toivotaan, että lohjalaiset löytäisivät Gasthausin ravintolan vielä paremmin arki-iltojenkin illallispaikkana.

Ravintola on herännyt uuteen elämään

Ravintolatoiminnassa oli pientä alkukankeutta, sillä lohjalaiset eivät ole tottuneet käymään Gasthausissa syömässä, vaan mieltäneet paikan vain hotelliksi, koska ravintola ehti olla välillä pitkään kiinni.

–1970-luvulla tämä oli Lohjan hienoimpia ravintoloita, johon tultiin puku päällä ja kravatti kaulassa. 1980–1990-luvuilla Gasthaus tunnettiin hyvistä pihveistä, mutta 2000-luvulla ravintola oli kiinni 14 vuotta ja täällä oli käytössä vain pizzauuni, jolla majoittujille tehtiin pizzoja, Leinonen kertoo.

Hän muistuttaa, että ravintola on avoinna kaikille maanantaista lauantaihin kello 15.00–22.00.

–Kesti kauan ennen kuin lohjalaiset huomasivat, että tässä on toimiva ala carte -ravintola. Vuosi 2018 oli ensimmäinen, kun ravintolan myynti saavutti hotellimyynnin. Keskitymme edelleen ravintolan kehittämiseen. Hotellipuoli pyörii jo omalla painollaan.

Juhlapaikkana Gasthaus Lohja on löydetty hyvin.

–Esimerkiksi häitä, rippijuhlia ja yritysten virkistyspäiviä pidetään paljon ja pöytävarauksiakin tulee yhä enemmän, mutta miten arkikäyttöä saisi vielä lisättyä niin, että lohjalaiset löytävät tänne tiistai-iltoinakin, kun he miettivät, minne lähtisivät syömään, Leinonen pohtii.

Hän muistuttaa, että juhlapaikkana Gasthaus on siinä mielessä hyvä ja helppo, että samassa paketissa saa niin ruuat, juhlapaikan kuin majoituksenkin.

–Tarjous kannattaa pyytää rohkeasti, koska ei esimerkiksi syntymäpäivien järjestäminen ravintolassa ole loppujen lopuksi kallista. Juhlasta pystyy nauttimaan ihan eri tavalla, kun ei tarvitse huolehtia itse tarjoiluista. Jotkut juhlavieraistakin ovat ihastuneet niin kovasti, että ovat halunneet järjestää omatkin juhlansa meillä ja vielä samalla menulla.

Gasthausissa on kokeiltu erilaisia teemoja, joista osa on muuttunut jokavuotisiksi, kuten bliniviikot ja Oktoberfest. Myös esimerkiksi pihviviikkoa on kokeiltu. Se ei vakiintunut jokavuotiseksi tapahtumaksi, mutta ruokalista laajeni pihveillä kokeilun myötä.

–Teemaviikoilta on päätynyt suosituimpia annoksia myös listalle. Tämänhetkisen listan suosituimpia annoksia ovat burgerit, paistettu kuha, lehtipihvi, vuohenjuustokana ja puikulaperunarösti, joka on erikoisuus Lohjan ravintoloiden tarjonnassa. Rösti on peräisin Jyrki Sukulan vierailulta.

–Jyrki Sukula kävi täällä tekemässä Hotellit kuntoon, Jyrki Sukula! -ohjelmaa kesällä 2014.

Tuotantotiimi oli ollut yhteydessä jo edelliseen omistajaan ja kysellyt ohjelmaan mukaan. Saimme Jyrkiltä paljon apua. Hänen suunnittelemaltaan ruokalistalta mukana ovat vielä toastit ja röstit. Rösti siksi, että halusimme jotain keskieurooppalaista ja se on perinteistä alppiruokaa.

Hän kutsuu kaikkia astumaan rohkeasti ovesta sisään ja tutustumaan ravintolan herkkuihin.

–Tervetuloa, ovet ovat auki talon molemmilla puolilla, Leinonen toivottaa.

SMS

Mervi Leinonen (vas), Satu Kataja-Portti ja Aila Paulin Gasthaus Lohjasta.