Onko ihmisellä erilainen iho talvella kuin kesällä?
– Ihminen ei luo nahkaansa kuten käärmeet, mutta talvisin ihmisen iho on kuivempi. Kesällä aurinko voi kuivattaa ihoa, mutta talvella viima ja lämpötilan vaihtelut kuivattavat sitä huomattavasti enemmän, sanoo Kauneushuone Pionin yrittäjä, kosmetologi Anu Kivas.
Hänen mukaansa suomalaiset ovat yleensä herkkäihoisia, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että kasvot alkavat tuulessa ja pakkasessa helposti punoittaa.
– Punoitus erityisesti liikunnan yhteydessä on luonnollista. Kasvot kannattaa talvisäässä suojata kaulaliinalla tai vaikka kommandopipolla, mutta lisäksi voi laittaa ohuen kasvovoiteen, seerumin ja öljyn. Paksut voiteet eivät välttämättä imeydy, jos iho on liian kuiva. Siksi mielummin ohuempi kosteusseerumi sekä voide ja öljy päälle. Voiteet hyvä laittaa vähintään puoli tuntia ennen ulkoilua että imeytyvät.

Pimeän ajan hemmottelua

Talvella iho on kuivempi myös sisätiloissa. Anu Kivas kehottaa välttämään kuumia ja pitkiä suihkuja, koska ne kuivattavat ihoa entisestään.
– Voi käyttää kosteuttavaa suihkusaippuaa tai kuoria ihoa, jotta kosteusvoiteet imeytyisivät paremmin. Voiteet vahvistavat ihon omia suojamekanismeja ja estävät kosteuden haihtumista.
Kivas paljastaa, että marras-joulukuun pimenevinä aikoina asiakkaat eivät ensisijaisesti ajattele ihonhoitoa terveyden näkökulmasta.
– Terveyttä ei tietenkään vähätellä, mutta tärkeintä on itsensä hemmottelu. Hemmotteluhoidoilla, kuten vaikkapa kuumakivihieronalla kynttilän valossa, on toki henkiselle hyvinvoinnille merkitystä.
– Ja kun käännytään kohti valoa, moni aloittaa esimerkiksi happohoidon, ihon kemiallisen kuorinnan, jolla voidaan torjua aknea, pigmenttimuutoksia tai ikääntymisen jättämiä jälkiä, Kivas kertoo.

Kuivuus vaanii hiuksia ja hiuspohjaa

Miten talvikausi ja kylmä ilma vaikuttaa hiuksiin ja hiuspohjaan?
– Isoin vaikutus on hiuksen ja hiuspohjan kuivuminen sekä hiuksen sähköistyminen. Talvella kannattaa huolehtia, että käytössä on tehokkaat hoitoaineet, jotka kosteuttavat hiusta. Sähköisyys saadaan osittain kuriin hoitoaineilla, mutta huuhdottavan lisäksi kannattaa kokeilla myös päähän jätettävää hoitoainetta ja kevyitä hiusöljyjä. Myös hiuspohjan kunto on tärkeä. Maskityyppisten hoitojen käyttö kotihoitona, vaikkapa kerran viikossa, on hyvä rutiini, kertoo Teresa Aho Salon Klipsistä.
Talvella ei yleensä kannata lähteä ulos paljain päin. Mutta entä jos tuntuu, että päähine hiostuttaa hiuspohjaa, ja että hiukset likaantuvat nopeammin?
– Päästä haihtuu paljon kehon lämpöä, joten jos hiukset rasvoittuvat, on parempi valita mahdollisimman hengittävä päähine kuin liikkua ulkona päähineettä. Varsinkaan märillä hiuksilla ei pidä ulkoilla avopäin. Hiuksen jäätymisestä voi aiheutua vaurioita hiuksen rakenteeseen, tosin yhdestä kerrasta niitä ei vielä tule, Aho arvioi.

Myssynkestävät kampaukset

Teresa Aho ei suosittele hiusten pesua joka päivä. Mutta jos urheilee tai käyttää paljon muotoilutuotteita, voi olla tarpeellista ainakin huuhdella hiukset päivän päätteeksi.
– Tällöin on hyvä valita tarpeeksi mieto shampoo tai käyttää puhdistavaa hoitoainetta.
Monet tuskailevat, että pipo tai myssy lyttäävät talvella kampauksen. Millaisilla talvikampauksilla ongelma vältetään?
– Pidemmissä hiuksissa voi suosia vaikkapa erilaisia lettikampauksia. Lyhyemmissä malleissa kannattaa käyttää uudelleen muotoiltavia tuotteita, kuten mattamaisia hiusvahoja ja hiuspuutereita. Tällöin kampauksen pystyy pöyhimään takaisin kuosiinsa, kun päähine otetaan pois päästä, Aho neuvoo.

Väärä kävelyasento kipeyttää selän


Hieronta mielletään usein palauttavaksi toiminnoksi esimerkiksi raskaan liikuntasuorituksen jälkeen.
– Sitäkin se toki on, mutta 5-6 kerran hieronnalla voidaan myös hoitaa selkä-, jalka- tai niskavaiva kuntoon tai estää sen uusiutuminen. Se on osa ennalta ehkäisevää lihashuoltoa, hieroja, kuntohoitaja Marko Joensuu kertoo.
Talvi voi tuottaa lihaksille ja nivelille yllättäviä ongelmia. Ellei ihmisillä ole pitäviä kenkiä, heillä on tapana kävellä liukkailla alustoilla varovammin – hyvästä syystä – mutta vinoutunut asento ja epäluonnollinen kävelytekniikka saattaa ennen pitkää aiheuttaa kivuliaan selkäjumin.
– Selässä on fasettiniveliksi sanottuja pikkuniveliä, joiden kuormittuminen johtaa joskus spasmiin, voimakkaaseen kouristukseen, joka pahimmillaan jopa haittaa hengittämistä. Hieronnalla se saadaan useimmiten laukaistua, Joensuu sanoo.

Salitreeniä ja taukojumppaa

Puhelimen tuijottaminen kävellessä synnyttää vaarallisia tilanteita, mutta Marko Joensuun mukaan myös niskajännitykset uhkaavat kännykkäkävelijöitä melkein siinä missä tietokoneen ääressä könöttäjiä.
– Sauvakävely, kuntonyrkkeily ja ylävartalon kuntosalitreeni ovat hyväksi niskan ja hartianseudun lihaksille. Ylipäätään sopiva liikunta on kaiken lihashuollon perusta ja vammojen parasta ennalta ehkäisyä. Istumatyöläisen olisi pidettävä välillä pieniä taukojumppia. Anatomisesti parasta olisi säädettävä työtaso, jonka ääressä voitaisiin välillä vaikka seistä.
Huippu-urheilijat käyvät perustreenikaudellaan hoitavassa hieronnassa parin viikon välein, kun taas kilpailukaudella käsittelyt ovat lähinnä keveitä ja palauttavia.
– Mutta suosittelisin hierontaa myös tavallisille kansalaisille vähintään kerran kuukaudessa, Marko Joensuu sanoo.

JP