Lohjan kaupunginorkesterin kevätkauden 2023 kamarimusiikkisarjan ensimmäisessä konsertissa ”Nuottihyllyn aarteita” perjantaina 20.1.2023 klo 19 Laurentius-salissa kuullaan todellisia helmiä. Mukana on Lohjan kaupunginorkesterin muusikoita sekä helmenä orkesterin kuulijoille jo aiemmilta kausilta tuttu pianisti Emil Holmström, jonka vivahteikkaasta ja virtuoottisesta pianismistaan saamme taas nauttia.

Konsertissa kuullaan Aulis Sallisen (s. 1935) Serenadi kahdelle puhallinkvartetille, joka on suotta jäänyt lähes täydelliseen pimentoon. Aulis Sallinen tunnetaan lähinnä kansainvälisestikin merkittävistä oopperoistaan sekä panoksestaan 1980-luvun peruskoulun musiikin oppimateriaaliin. Sallisen säveltuotanto on kuitenkin laaja sisältäen kuuden oopperan lisäksi kaksi balettia, useita konserttoja, vokaalimusiikkia sekä useita kamarimusiikkiteoksia. Sallisen mukaan musiikin vastaanottaminen on useille ihmisille sen verran monimutkaista, että ”säveltäjän pitää auttaa kuulijaa tekemällä edes omat ajatuksensa kristallinkirkkaiksi”. Sallinen musiikki onkin helposti lähestyttävää, sillä säveltäjä panostaa sävellysprosessissaan vain olennaiseen jättäen turhat rönsyilyt kirjoittamatta.

Francis Poulencin (1899–1963) Sekstetto puhaltimille ja pianolle on eräiden arvioiden mukaan kiistämättä hilpeintä ja satiirisinta, mitä Poulenc koskaan kirjoitti. Lähes kaikki Poulencin sävellykset on kirjoitettu jonkinlainen pilke silmäkulmassa. Hän on saanut lisämääreen ”ensimmäisen luokan musiikillinen klovni”, eikä syyttä. Poulenc on urbaanin pariisilaisen elämän ruumiillistuma: aina hyväntuulinen, älykästä ja terävääkin huumoria alati viljelevä, muttei koskaan pahantahtoisesti. Poulenc kirjoitti Lohjan kaupunginorkesterin konsertissa kuultavan seksteton omien sanojensa mukaan ”kunnianosoituksena puhallinsoittimille, joita olen rakastanut siitä lähtien kun aloin säveltää”.

Johannes Brahmsin (1833–1897) laajasta tuotannosta kuullaan Pianokvartetto nro 2 A-duuri, jota soitetaan harvemmin kuin kuuluisampaa g-mollikvartettoa. A-duurikvartetto on valoisa ja laulullinen, ja sen viimeisessä osassa on vaikutteita unkarilaisesta musiikista, johon Brahms tutustui ja ihastui unkarilaisen viulutaiteilija Eduard Reményin järjestämällä konserttikiertueella. Brahms löysi jo varhain oman tyylinsä, josta hän ei luopunut koko säveltäjänurallaan. Ludvig van Beethoven oli hänen johtotähtensä, ja juuri Brahmsissa näkyy kaikkein voimakkaimmin Beethovenin sinfonisen linjan jatkuminen. Aikansa kuuluisa kapellimestari Hans von Bülow luonnehti Bramsin ensimmäistä sinfoniaa ”Beethovenin kymmenenneksi sinfoniaksi”; niin kypsä ja viimeistelty se oli. Kovin itsekriittinen säveltäjä Brahms oli – Beethovenin tapaan; hänen äärimmäisen harkittua sävellystyötään kuvaa lausahdus: ”Olen säveltänyt sinfoniaa. Aamupäivällä lisäsin yhden kahdeksasosanuotin. Iltapäivällä otin sen pois.” Samainen Bülow loi käsitteen ”musiikin kolme suurta B:tä” (Bach, Beethoven ja Brahms). Brahms itse oli sen verran vaatimaton, että suhtautui lausahdukseen kiusaantuneesti, mutta aika on näyttänyt, että Bülow osui näkemyksillään varsin oikeaan.

NUOTTIHYLLYN AARTEITA – Kamarimusiikin tuttuja ja tuntemattomia helmiä

Pe 20.1.2023 klo 19 Laurentius-sali

Aulis Sallinen: Serenadi

Francis Poulenc: Sekstetto puhaltimille ja pianolle

Johannes Brahms: Pianokvartetto nro 1 g-molli, op. 25

Emil Holmström, piano

Jukka Untamala, viulu ja liidaus

Lohjan kaupunginorkesterin kamarimuusikoita

Liput Netticket.fi 15€/20€, ovelta 25€

Konsertin kesto n. 2h väliajan kanssa