Tämän kesän koeajot ovat olleet tähän mennessä harvassa ja arkipäiviä ovat satunnaiset sateet päässeet tasaisesti kiusaamaan. Eihän ne sateet koeajoa haittaa, mutta auton kuvaaminen sateessa ulkona ei ole kivointa mahdollista, joten jälleen kerran sattui käymään tuuria ja aamun sateen ja iltapäivän sateen välissä ehdimme käydä tutustuma Lohjan Autopalvelussa myynnissä olevaan Kia Sportageen. Edellisestä Kia koeajosta olikin jo vierähtänyt tovi, joten olikin aika tutustua nykyaikaiseen Kiaan tarkemmin.

Alle 30 tuhatta

Koeajon Kia oli 1,6 Turbo GDI ISG Urban Active DCT automaatti EcoDynamics bensamoottorilla kulkeva kaupunkimaasturi. Tehoa yksilöstä löytyi 130 kW eli 177 heppaa ja kiihtyvyys riittää varmasti tämän kokoluokan autoille ja huippunopeuden ollessa yli 200 km/h ei ole pelkoa, ettei Suomen moottoriteillä ohittamaan jaksaisi lähteä. Auton kiihtyy siitä 80 km/h nopeudesta ripeästi 120 km/h nopeuteen eli vääntöä riittää niissäkin nopeuksissa jo perusasetuksilla ja jos haluaa tehdä ajamisesta enemmän hauskaa (joskin samalla enemmän kuluttavaa) voi automaattivaihteiston asettaa sport-asentoon, jolloin auton hauskuus vasta tuleekin esille. Sportage on saatavana myös nelivetona ja 48 V:n kevythybrididieselinä, ja kaiken kaikkiaan kahdeksalla eri moottorivaihtoehdolla. Auton perusvanteet ovat 16 tuumaiset, mutta auton alle menee hyvin vielä 19 tuumaisetkin, jotka tulevat GT mallissa automaattisesti mukaan.

Pimeä- ja hämäräajossa LED-ajovalot takaavat, että edessä oleva tie näkyy selvästi. Kaukovaloavustin tunnistaa edessä olevat ajovalot tai takavalot ja vaihtaa kauko- tai lähivalot päälle tämän mukaisesti.

Sportage harrastajille

Jos harrastat esimerkiksi hevosurheilua, ratsastamista ja sinulla on oma hevonen, on hyvä tietää, että Sportage voi vetää 1600 kg:n jarrullista lastia ja sen oma kokonaismassa on 2000 kilon luokkaa, joten yhden hevosen kuljettaminen omassa vaunussaan vielä Sportagella onnistuu. Tavalliseen jalkapallo, jääkiekko, golf yms harrastusvälineiden kuljetukseen Sportagen takaosan tilavuus on perusasennossa jopa 503 litraa, ja kun takaistuimet taitetaan alas, tila kasvaa 1492 litraan.

Seitsemän vuoden takuu

Kia Sportage on hyvä vaihtoehto, jos etsii autoa, jolla voi vetää rauhassa vähän isompaakin kuormaa, joka on sporttinen mutta samalla myös monikäyttöinen. Lisäksi Kian seitsemän vuoden takuu on ohittamaton asia, samoin kuin seitsemän vuoden karttapäivitykset uuden auton karttaohjelmistoon.

Älyä nykysportagesta ei puutu

Auton navigointijärjestelmään sisältyy 7 vuoden karttapäivitykset ja livepalvelut. Myös Android Auto™ ja Apple CarPlay™ ovat saatavilla, joten yhteytesi ovat kunnossa ja pysyt ajaessasi ajan tasalla. Viihdetarjonta siis on varmaa koko seurueelle.

Auton parkkiavustimilla on 360 asteen näkymä. Intuitiivinen 360°-näkymä ja pysäköintiavustin yhdistävät neljä laajakulmakuvaa uuden Kia Sportagen edessä, takana ja sivuilla olevista kameroista. Se antaa lintuperspektiivinäkymän ajoneuvon ympärillä olevasta tilasta pysäköinnin aikana tai kun ajat alle 15 km/h. Autossa on myös hätäjarrutusjärjestelmä, kuolleen kulman varoitus sekä mukautuva vakionopeudensäädin. Sportageen on saatavissa myös uusi Smart Key-avain, jolla esimerkiksi takaluukku saadaan avattua automaattisesti. Ole vain avaimen tunnistusalueella 3 sekuntia ja takaluukku aukeaa automaattisesti.

Ajotuntuma

Kaikkien nykyautojen ajotuntuma on parantunut viime vuosien aikana selkeästi, ja niin on myös Kia Sportagen. Kuskilla on neljä erilaista tapaa saada penkki itselle sopivaksi, on etäisyys, korkeus, selkänojan säätö sekä ristiseläntuen säätö. Lisäksi kuskin niska- ja päätuki on oikeasti hyvä. Kokonaisuudessaan Kia Sportagen kuskinasento on jopa yllättävän hyvä. Autosta on hyvä näkyvyys ja kaikki tarpeellinen kuskin hallintaan liittyvät nappulat ja vivut ovat hyvin saatavilla ja kohtuullisen selkeät. Ainoa omaa silmää häirinnyt asia oli monet nappulat kojelaudassa, joiden toiminta taisi olla myös touchscreenin takana, mutta tässä koeajossa ei kaikkia hienouksia lähdetty kokeilemaan.

Autoa oli helppo ajaa niin tiukoissa paikoissa kaupungissa kuin moottoritien ohitustilanteessa. Automaattivaihteiston perusasetus on hyvä perusajoon, mutta jos haluaa tehdä ajosta hauskempaa, laittamalla vaihteiston sport-asentoon, saa vaihteiston vaihtamaan melkoisesti eri tavalla kuin normiajossa. Auto otti myös tien töyssyt hyvin ja hiekkatielläkin tämä koeajomalli käyttäytyi todella maltillisesti ja otti tien hyvin renkaisiin. Myöskään rengasmelu ei ajaessa häirinnyt vai oliko syynä JBL-kaiuttimien antama hyvä äänentoisto.

Joka tapauksessa lopputulema oli, että Kia Sportage on hauska, monikäyttöinen auto. Jos siis olet hakemassa autoa, jossa on jonkin verran tilaa, vetokykyä ja on tällainen kaupunkimaasturi, suosittelemme koeajamaan Kia Sportagen – saatat yllättyä.