Mirka Mansner-Vierimaa kertoo, että Parturi-Kampaamo Flokon asiakaslistat tyhjenivät käytännössä päivässä, kun koronavirus alkoi levitä Suomessa, mutta nyt kun rajoituksia aletaan vähitellen purkaa, listat ovat täyttyneet yhtä yllättäen.

–Asiakasmäärä romahti maaliskuun puolessa välissä, vaikka normaalisti kevät on kampaamoissa vilkasta aikaa talven jäljiltä. Siinä tehtiin miinusta, palkkaa ei tullut ja säästöt menivät. Huhtikuukin meni aika lailla nollatuloksella, mutta nyt listat ovat taas täynnä. Se vähän yllätti ja hämmensikin, kun oli tottunut hiljaisuuteen ja sitten onkin taas yhtäkkiä paljon töitä, Mansner-Vierimaa kertoo.

Hän on havainnut, että toisaalta ihmisistä on aistittavissa väsymystä rajoituksiin ja ajatuksia siitä, että tauti tulee, jos on tullakseen. Toisaalta sitä ei ole suinkaan unohdettu.

–Kyllä se asiakkaiden puheissa on. En muista, milloin minulla olisi ollut asiakas, joka ei olisi puhunut koronasta, Mansner-Vierimaa toteaa.

Kotikäyntejä ja tuotteiden kotiinkuljetusta

Alkuun korona toi mukanaan ahdistuksen ja stressin, mutta vähitellen myös luottamus tulevaan kasvoi.

–Olimme aluksi neuvottomia ja mietimme pitkään, miten tästä selvitään. Stressi oli hirveä, mutta ei sitä osannut itsesäälissä pyöriä, kun kaikki ovat samassa veneessä. Toisaalta oli myös vahva usko siihen, että ei tämä kauan kestä ja nyt vaan pyristellään jotenkin tämän ajan yli, Mansner-Vierimaa kuvaa tuntemuksiaan.

Pahimman yli mentiin päivä kerrallaan ja pihatöitä tehden, kun niihin olikin yhtäkkiä hyvin aikaa. Lisäksi aikaa käytettiin myös nettikoulutuksiin ja uusien palvelujen kehittämiseen.

–Avasimme lisäpalveluina tuotteiden kotiinkuljetuksen ja kampaamopalvelujen tarjoamisen kotona esimerkiksi riskiryhmiin kuuluville. Tuotteita tilattiin meiltä ympäri Suomea ja lähialueillekin kuljetettiin shampoota. Verkkokaupassa myynti on kasvanut. Kotikäynnillä kävin Espoossa asti, joten ilmeisesti tällaisille palveluille on kysyntää. Minulle on tullut jo vakituisiakin kotikäyntiasiakkaita.

Mansner-Vierimaa kertoo, että uusien palvelujen toteuttaminen on ollut kivaa, mutta on se totutteluakin vaatinut, koska hygieniaan on täytynyt kiinnittää huomiota niin tarkasti. Kotikäynneillä käytössä ovat olleet käsidesi, suojakäsineet ja kasvomaski ja maksupääte on pyyhitty desinfioivalla liinalla.

Palvelujen kysynnän ja resurssien mukaan tuotteita ja hiustenhoitoa saa kotiin jatkossakin, vaikka korona olisi selätetty. Tuotteiden kotiinkuljetus jatkuu ainakin kesän ajan, sillä Mansner-Vierimaa on palkannut sitä varten kesätyöntekijän.

Kampaamopalvelujen lisäksi Flokosta saa myös kosmetologin palveluja. Nekin piti miettiä uusiksi koronan vuoksi.

–Otimme tarjonnasta pois kaikki kasvojen alueen palvelut, kuten meikit, kulmien muotoilut ja kasvohoidot. Nyt niitäkin aletaan taas avata.

Siitä Mansner-Vierimaa on tyytyväinen, että taloudellista tukea on luvassa Lohjan kaupungin jakaman yksin yrittäjien tuen muodossa. Nyt näyttää siis valoisalta. Hän toivoo, että kaikki muutkin paikalliset yritykset selviäisivät korona-ajasta.

–Toivon, ettei kukaan joutuisi lopettamaan. Itse olen hakenut ruokaa monesta ravintolasta ja leipomosta ja huoltanut automme eri firmoissa. Lohjalta löytyy hyvin palveluja tämän kokoiseksi paikaksi ja haluaisi, että palvelut myös säilyvät.

Flokon toinen kokoaikainen parturi-kampaaja sekä kosmetologi ja maskeeraaja Theresa Dimberg (vas) sekä Flokon omistaja Mirka Mansner-Vierimaa.
(Kuva: Mirva Lehtonen)

Hiuksista piristystä kevääseen

Korona-aika näkyy myös asiakkaiden hiuksissa.

–Nyt hiuksissa on isompi työmaa, jos asiakas on tavallisesti käynyt kuuden viikon välein värjäämässä hiuksensa, mutta nyt tauko on ollut pidempi. Lisäksi on ollut jonkin verran kotitöiden korjauksia, kun hiuksia on värjätty tai leikattu itse kotona, mutta se ei ole mennyt ihan niin kuin piti.

Mansner-Vierimaa kertoo, että joko koronasta tai ylipäätään keväästä johtuen ihmiset vaikuttavat kaipaavan nyt piristystä.

–Kun muuten on masentavaa, haetaan piristystä esimerkiksi hiuksista. Sellaisetkin asiakkaat, jotka eivät yleensä ota väriä hiuksiinsa, saattavatkin nyt ottaa. Olemme saaneet nyt ihan uusiakin asiakkaita.

Mansner-Vierimaa kertoo, että tällä hetkellä toivotaan lämpimiä värejä ja kiharat ovat pop.

–Kiharoita toivotaan paljon. Uskon, että permanentit ovat tulleet jäädäkseen. Kylmät värit ja luonnollisuus olivat pitkään suosittuja, mutta nyt 90-luvun lämpimiä sävyjä, kuten kultaa ja hunajaa toivotaan paljon ja kaivataan räväkämpää tyyliä. Hiusmalleja ei rikota ja rouhita nyt niin paljon, vaan korostetaan hiusten massaa ja tuodaan esille selkeyttä ja hiusten paksuutta. Tämä on vähän 60-luvun tyylin suuntaista, mutta uudella twistillä nykyaikaa yhdistäen, Mansner-Vierimaa kertoo.

Kevään trendejä varten ehdittiin kouluttautua ennen koronaepidemiaa.

–Nyt niitä asioita päästään hyödyntämään ja tekemään käytännössä, Mansner-Vierimaa iloitsee.

SMS

Kommentoi kirjoitusta