Kaikki eivät pääse itse asioimaan kirjastossa, joten kirjasto tulee heidän luokseen. Kirjastovirkailija Marianne Lehtinen kertoo, että Kirjat kotiin -palvelu on tarkoitettu kaikille niille, jotka eivät itse pysty kirjastoon tulemaan.

–Syynä voi olla korkea ikä, sairaus tai tilapäinen tai pysyvä vamma. Usein meihin ottaa yhteyttä asiakkaan omainen. Kun palvelu aloitetaan, haastattelemme asiakasta ensin siitä, mitä hän haluaisi lukea, Lehtinen kertoo.

Palvelun käytössä on kaikki Lohjan kaupunginkirjaston kokoelmaan kuuluva aineisto eli kauno- ja tietokirjat, selkokirjat ja isotekstiset kirjat, äänikirjat, musiikki, elokuvat ja lehdet.

–On tärkeää, että jokainen pystyy käyttämään kirjaston palveluja ja saa lukemista. Se hetki, kun asiakkaat saavat kirjakassin, on heille virkistävä ja mielenkiintoinen. Se tuo piristystä päivään etenkin, jos on paljon yksin, Lehtinen sanoo.

Kassillinen uutta luettavaa toimitetaan palvelun asiakkaille kerran kuussa. Samalla haetaan pois edellisen toimituksen kirjat. Kasseissa on mukana myös palautelomake, johon asiakas voi merkitä esimerkiksi oliko luettavaa riittävästi ja mitä toiveita hänellä on seuraavan kassin sisällöstä. Kirjaston väelle voi myös lähettää terveisiä.

–Tämä toimii tosi kätevästi ja on siitä myös todella harvinainen palvelu nykyään, että tämä on ilmainen, Lehtinen iloitsee.

Tällä hetkellä asiakkaita on parikymmentä. Muutama mahtuisi vielä, mutta heidän jälkeensä resurssit tulevat vastaan. Esimerkiksi ikäihmisen läheiset voivat kuitenkin itsekin toimia palvelun tapaan ja lainata läheisilleen kirjoja.

Juttuhetket tauolla koronan vuoksi

Kirjoja toimitetaan noin kymmenen kilometrin säteelle Lohjan keskustasta. Asiakkaille ne kuljettaa kirjaston vahtimestari Jari Sohlberg.

–Pakkaan aamulla auton täyteen kirjoja ja jaan ne sitten asiakkaille. Kun palaan takaisin, auto on taas täynnä kirjoja, hän kertoo.

–Marianne on kuitenkin se enkeli, joka täyttää kirjakassit asiakkaiden toiveiden mukaan. Minä vain kuljetan ne, hän jatkaa vaatimattomasti.

Kyse ei kuitenkaan ole vain kassin toimittamisesta, vaan Sohlberg kertoo istahtavansa usein myös hetkeksi juttelemaan ikäihmisten kanssa. Tällä hetkellä koronavirustilanne kuitenkin estää keskusteluhetket.

–Ihmiset ovat hyvin iloisia ja juttelevat mielellään. Heillä riittäisi juttua vaikka kuinka paljon. Nyt kassit jätetään vain ovella asiakkaille. Se on sääli, että nyt on tällainen aika, Sohlberg harmittelee.

Kirjat kotii -palvelun avulla kirjaston aineistoa voidaan toimittaa ihmisille, jotka eivät itse pääse tulemaan kirjastoon esimerkiksi korkean iän vuoksi.

Suosittu palvelu

Kirjat kotiin -palvelu on saanut paljon kiitosta käyttäjiltään.

–Palvelu on suosittu ja asiakkaat ovat kovin iloisia, kun saavat kirjoja kotiin. Monet palvelun asiakkaista ovat käyneet aiemmin usein kirjastossa ja lukeneet paljon, joten he ovat todella iloisia siitä, että tällainen palvelu on olemassa. Se lämmittää omaakin mieltä, kun asiakas on tyytyväinen, Lehtinen kertoo.

–Kyllä asiakkaat ovat ilahtuneita. Se on kuin joulu heille, kun uusi kassi tuodaan. Marianne laittaa mukaan yllätyksiäkin, Sohlberg sanoo.

Monet palvelun asiakkaista ovat myös hyvin valveutuneita kirjallisuuden uusista tuulista.

–He seuraavat tarkasti esimerkiksi televisiosta ja lehdistä, mitä uusia kirjoja on tulossa, Lehtinen sanoo.

Jotain palvelun merkityksestä kertoo ehkä sekin, että moni on asiakkaana loppuun asti.

–He poistuvat meidän asiakaskunnastamme siinä vaiheessa, kun he poistuvat koko tästä maailmasta, Sohlberg kertoo.

Lohjalla Kirjat kotiin -palvelu on ollut käytössä vuodesta 2010. Samanlainen palvelu löytyy myös Vihdin kirjastolta. Lohjalaisten asiakkaiden tulee ottaa yhteyttä Lohjan kirjastoon ja vihtiläisten Vihdin kirjastoon. Vastaavanlainen palvelu toimii monissa muissakin kirjastoissa eri puolilla Suomea.

–Monessa kaupungissa viedään kirjakasseja asiakkaille, Lehtinen toteaa.

SMS