Harvoin on koeajoon lähdetty siitä syystä, että on luettu lehdestä niin kummallinen artikkeli. Näin kävi tällä kertaa, nimittäin Iltalehden Jaakko Isoniemi testasi tämän auton joulukuussa ja arvostelu oli niin huono, että asia piti tarkistaa itse. Tarkistamaan päästiin näin kevättalven loskassa hakiessamme auton Vihdin Autotalosta koeajoon. Koeajo auto oli Citroen ë-C4 X eli muuten sama kuin Iltalehden koeajoauto, mutta erilaisella perävaihtoehdolla. Verrataanpa sitten kokemuksia tämän joulukuisen arvostelun ja meidän kanssa. Ensinnäkin pitää aloittaa, että allekirjoittanut ei ole autoilun ammattilainen, vaan aivan tavallinen autoilija vuodesta 1988. Autoilla on tullut ajettua satoja tuhansia kilometrejä ja alla on ollut niin uusia kuin vanhoja autoja, joten oma arvostelu perustuu omaan ajotuntumaan.

Iltalehti vs Ykkös-Lohja

Pitää muistaa, että molemmissa koeajoissa kyseessä on yhden henkilön oma kokemus autosta. Molemmilla on täysin erilaiset taustat autoista, ja siten lähtökohdat eivät ole tasavertaiset. Yhdestä asiasta olimme kuitenkin molemmat samaa mieltä: Ehdotonta parhautta ë-C4:ssä on sen samettinen alusta. Arkiajossa auton kanssa eläminen on erittäin miellyttävää. Sama pätee ohjaukseen, joka on todella miellyttävä ja ratin kääntäminen varsin vaivatonta.

Oma koeajo tapahtui tavallisella moottoriliikennetiellä, keskustassa ja pikkuteillä, normiajossa. Autoa ei viety millekään radalle, eikä sitä ajanut kukaan rallistara- koeajossa autolla ajettiin aivan kuin ajaisi omalla autolla. Ja kuten Iltalehdenkin arvostelu totesi, tämä Citroen on aivan hyvä arkiauto, jolla voi käydä kaupassa ja käyttää arkisiin menoihin.

Eroavaisuudet alkoivat, kun Iltalehti haukkui kuskin ajoasennon vaikeasta asettamisesta. Itse sain varsin nopeasti hyvän ajoasennon ja testasin että tallainen keski-ikäinen mies mahtui vielä kohtuullisesti kuskin taaksekin istumaan, vaikka elintaso saattaa näkyä kehokuvassa.

Toinen iso eroavaisuus tuli siinä, että tämän toisen lehden toimittaja ei saanut kyynärpäitään osumaan kohdalleen, kun taas itsellä kädet sai lepäämään nojille molemmilla puolilla ilman ongelmia – täytyy huomioida, että nykyään markkinoilla on myös autoja, joissa ei ole kummallakaan puolella mitään kyynärtukea.

Mitä sitten tulee auton hallintalaitteisiin ja näyttöön, niin pienen alkutarkastuksen jälkeen ajoon lähteminen oli selvää – ajaessa yllätti vakionopeudensäätimen nopeusrajoitusten huomaaminen, eli tullessa 80 km/h alueelta 60 km/h vakionopeudensäädin ehdottaa kuskille ”ok”-nappia painamalla oikeaan ajonopeuteen siirtymistä, tätä ei ole tullut aiemmin autoissa vastaan.

Samoin hyvää sanottavaa on selkeästä navigaatiokartasta sekä kameroista, jotka oikeasti näyttävät mitä takana on, kun peruutetaan – joskin peileistäkin peruuttaminen onnistuu hyvin. Nykyautojen takaikkunan pienuus on lähes standardi, eli se on pitkälti yhtä pieni kaikissa tämän kokoluokan autoissa.

Autossa on myös varmasti riittävät varusteet, ja takana tilaa tarpeeksi arkisiin kauppakasseihin ja vastaaviin. Kaikessa mittakaavassa Citroen ë-C4 on ihan pätevä arkiauto kenelle tahansa lyhyitä ja keskipitkiä matkoja ajaville. Pitkille matkoille pitää kuitenkin muistaa sähköautojen kanssa suunnittelu, sillä auton sähkönkulutus voi olla erilainen kuin mitä tehdas lupaa, riippuen omasta ajotavastasi. Koeajoauton Citroen ë-C4 X:n 100 kW/136 hv teho ja jopa 350 kilometrin (WLTP) toimintamatka riittävät arkiseen käyttöön. Auton eco-normi-sport ajoasennot vastaavasti antavat tarvittaessa paremman kiihtyvyyden ja puolessa tunnissa 80 % lataukseen pääseminen on ihan hyvää keskiarvoa.

Jos hakusessa on perheelle tasaista ajoa tarjoava perus perheauto, on Citroen ë-C4 auto, joka kannattaa koeajaa, ja muodostaa sitten omat mielipiteet asiasta, sillä loppujen lopuksi auton ostaminen ja autolla ajaminen ei todellakaan perustu järkeen, vaan pitkälti siihen, mikä itsestä kuskina tuntuu hyvältä.

Citroen laski sähköautojen hintoja maaliskuussa

Citroen laski sähköautojensa hintoja monien muiden autovalmistajien tapaan maaliskuun alussa. Kyseessä oli tämä e-C4 sähköautomallisto, ja hintoja pudotettiin kerralla noin 15 prosentia. Samalla autojen mallimerkinnät muuttuvat. Uudistus koskee niin viistoperäistä ë-C4:sta kuin porrasperäistä ë-C4 X:ää. Jälkimmäinen on tarjolla vain You- ja Max-versioina, kun viistoperämallia tulee tarjolle myös välimallin Plussana. Koeajossa siis porrasperämalli. Porrasperäisen ë-C4 X:n hinnat alkavat vastaisuudessa 35 990 eurosta. Citroënin sähköautomallit jakavat perustekniikan ja -rakenteen muiden Stellantis-konsernin täyssähköautojen, kuten Peugeot 308:n ja Opel Astran kanssa. Nyt Citroen ë-C4 X_n hinta sähköversiona vaihtelee 34390€ – 44600€ välillä. Mallista on saatavilla myös diesel ja bensa-vaihtoehdot. Näitä autoja saa koeajoon Vihdin Autotalosta, Nummelassa.

Kommentoi kirjoitusta