Sähköautot ovat kehittyneet nopeasti parin viimeisen vuoden aikana ja lyhyet toimintamatkat ovat jo pitkälti historian lehtiin jääneitä, sillä koeajossa ollut Volkswagen ID.4 pystyy yhdellä latauksella jo yli 500 kilometrin matkaan, ja kuinka moni meistä sen pidempiä ajoja päivässä tekeekään?

Lähdimme kokeilemaan miltä uusi palkittu Volkswagen tuntuu lukematta sen saaneita tunnustuksia ja arvosteluja saadaksemme itse kokea auto ilman ennakkoajatuksia.

Id.4 ajossa

Automyyjä sanoikin ennen koeajoa, että auto on helppo ajettava, eikä sen mittaristossa ole liikoja ylimääräisiä hienouksia, niin kuin ei ollutkaan. Sattumalta kävi vielä niin, että tällainen vajaat 180 senttiä ja jonkun verran jo painoa kerännyt koekuski sai ajoasennon saman tien kohdalleen ja koeajo oli valmis alkamaan. Myyjä oli aiemmin kertonut auton akuston sijaitsevan pedin lailla matkustamon alla ja tuovan siten lisää tukevuutta autolle, jolla tehoa liikkumiseen löytyy 150 kW/204 hv. Väännön ollessa 310 Nm ja kiihtyvyyden 0-100 km/h 8,5 s oli tiedossa tasaisen varmaan ajoa ja riittävästi tehoa myös ohitustilanteisiin.

Koeajossa ollut versio oli takavetoinen Pro Performance malli, jolle hintaa tulee lopullisesta varustelusta riippuen alkaen 47 tuhannesta eurosta, eli sähköautojen hinnat alkavat olla polttomoottoriautojen tasolla. AWD eli nelivetoversion hinnat ovat alkaen noin 54 500 euroa.

Auton käynnistyminen tapahtuu mielenkiintoisesti: jos sinulla on vain avaimet mukana niin auto käynnistyy kun kuski istahtaa paikalleen, eli kuskinpenkissä on tunnistin. Auton vaihteet sijaitsevat myös uudessa paikassa eli ratin takana ylhäällä – paikka on helppo oppia ja parin parkin, pakin ja liikenteeseen lähdön jälkeen paikka tuntuu jo kohtuullisen luontevalta.

Itse ajaminen olikin sitten ID.4:lla todella miellyttävää. Autossa oli myös yllättävän pieni kääntösäde ja näkyvyys kuskille oli hyvä joka suuntaan. Auton teknisiin ominaisuuksiin kuului luonnollisesti ajonopeuden automatiikan lisäksi turvallisuus tutkat ja kaistavahdit kuten tämän hintaluokan autoissa käytännössä kaikilla merkeillä jo 20-luvulla on. Tavaratilaakin löytyy autosta 543 litraa ja matkustamoon mahtuu kevyesti se viisi aikuista, eli auto riittää normaaliin perhekäyttöön aivan loistavasti. Tilaakin on ulkomittoihin nähden tarjolla erittäin hyvin – niin edessä, takana kuin tavaratilassakin.

Koeajon jälkeen kävimme lukemassa Tekniikan Maailman artikkelin, missä pureuduttiin tarkemmin ID.4 ja sen Vuoden Auto maailmassa 2021- voittoon. Sekä IltaSanomien tekemän koeajoartikkelin.

Auton ladattavuus

Riippuen miten autoa ladataan ja missä, vaihtelevat latausajat pikalatauksen 38 minuutista 80 %:iin tilapaislatauslaitteen (8A) parista päivästä 100 %. Normaalisti kotioloissa tehtävä lataus 0-100 % vie 7h 30 minuuttia eli illalla lataukseen ja aamulla taas täydellä latauksella matkaan. Autoa on saatavissa kolmella eri akkuversiolla eli 109 KW, 52 kWh, 125 kW/52 kWh sekä 150 kW/77 kWh akku, ja tästä johtuvat akun kestoerot listauksissa. Pikkuakku 52 kWh kestää noin 340 kilometriä, kun isolla akulla pääsee sen yli 500 kilometriä per lataus.

Koeajo videosta

Kävimme pitkästä aikaa videoidulla koeajomatkalla, mutta pahoittelemme videon äänenlaatua – näin erikoisina aikoina tuotanto on vielä hieman yksipuolista, mutta video on kuitenkin nähtävissä:

Loppupäätelmä: tämän auton perusteella sähköautot ovat jo saavuttaneet käytettävyydessään perusperheen tarveluokan. Siihen vain kotiin asentamaan laturi ja sähköauto pihaan niin pääsee ajamaan päästöttömiä kilometrejä. Tiloiltaan ja ajettavuudeltaan normaali ajo-olosuhteissa auto on vähintään yhtä hyvä kun sen vastaavat kilpakumppanit polttomoottoriautoissa.