Etelänrannikolta löytyy pieni kunta, jossa ollaan iloisia kunnan sloganin mukaan. Inkoon kunnanjohtaja Robert Nymanin mukaan tyytyväisyyttä on havaittavissa muuallakin kuin sloganissa.

–Meille kuuluu oikein hyvää, vaikka maailmantilanne on viime vuodet ollut mikä ollut. Olemme menneet eteenpäin, väestö on kasvanut, talous on hyvällä mallilla, taseessa on ylijäämää ja investointeja tulee, joten mikäs tässä on ollessa, Nyman luettelee.

–Olimme viime vuonna muuttovoittoinen kunta ensimmäisen kerran pitkään aikaan. Luulen, että se on monen asian summa, eikä johdu vain koronasta. Myös asukastyytyväisyys on korkea palvelujen suhteen. Olemme saaneet myös kaivattuja asumisen investointeja.

Nyman kertoo, että Inkoossa on tehty määrätietoisesti töitä oman kunnan kehittämiseksi.

–Joukkoliikenteeseen on panostettu. Nyt täältä menee Helsinkiin viitisentoista vuoroa päivittäin. Kantatie 51 on saatu valaistua koko matkalta, joten nyt sitä pitkin on mukava ajaa pimeäänkin aikaan. Olemme myös tehostaneet markkinointia ja tuoneet ihmisten tietoisuuteen sitä, että Inkoo on olemassa.

Lisäksi on tapahtunut muutamia yksittäisiä myönteisiä asioita, jotka ovat tuoneet kunnalle näkyvyyttä.

–Esimerkiksi uuden The Barö -hotellin avaaminen Barösundiin sai näkyvyyttä ulkomaita myöten. Joskus asiat voivat edetä nopeastikin. Hotellin avajaisia vietettiin 2,5 vuotta sen jälkeen, kun sen perustamisesta oli käyty ensimmäinen keskustelu, Nyman kertoo.

Ensi vuonna Inkooseen valmistuvaa alakoulua rakennetaan säältä suojassa. Rakennusmateriaalina käytetään puuta.

Tonttikauppa käy hyvin

Nyman kertoo, että inkoolaisille tonteille riittää kysyntää.

–Kysyntä on ollut niin huikeaa, että kaikki yritys- ja omakotitalotontit ovat menneet. Uusia on kuitenkin tulossa myyntiin, kun kaavat saadaan lainvoimaisiksi vielä tämän vuoden puolella.

Inkoonrantaan, aivan keskustan tuntumaan on valmistumassa tänä vuonna alue hieman tasokkaammallekin asumiselle.

–Merinäköala, hienoa arkkitehtuuria ja sijainti ihan kylän keskustassa. Ensimmäiset asukkaat muuttavat alueelle syksyllä. Tuolla alueella on rakennettavaa useammaksi vuodeksi, Nyman sanoo.

Noin kilometrin päähän keskustasta on valmistumassa myös uusi rivitaloalue. Melkein kaikki sen asunnot on jo myyty. Muitakin rakennushankkeita on suunnitteilla, mutta tämänhetkinen maailmantilanne on nostanut rakennuskustannukset sen verran korkeiksi, että moni toimija odottelee parempia aikoja.

Degerbyssä puolestaan aktiiviset kyläläiset ovat perustaneet vesiosuuskunnan, jonka kautta koko itäiseen Inkooseen pyritään saamaan kunnallistekniikka.

Satamainvestointeja

Inkoon keskustassa sijaitsevaa pienvenesatamaa aiotaan laajentaa niin, että vuoden kuluttua kesällä satamassa on 300 venepaikkaa nykyistä enemmän.

–Osakeantia valmistellaan ja suunnitelman mukaan se toteutetaan kesän ja syksyn 2022 aikana. Paikkojen myynnillä rahoitetaan laituri-investointi. Myös vanhat laiturit uudistetaan ja väylät syvennetään 2,4 metriin, jotta laituriin pääsee isoillakin veneillä, Nyman kertoo.

Tulevaisuuden helmenä hän mainitsee Joddbölen satama-alueen kehittämisen. Sen omistavat Inkoo Shipping ja Fortum.

–Alueella tehdään kaavamuutosta. Sinne suunniteltu St1:n polttoaineterminaali toisi työpaikkoja. Sähkönsaanti on alueella taattu ja siellä on oma satama, joten pitkällä tähtäimellä tuolle alueelle on muitakin isoja suunnitelmia, Nyman kertoo.

Inkoossa riittää aktiivisista väkeä. Kunnanjohtaja Robert Nyman kertoo, että yksi osoitus inkoolaisten ”draivikkuudesta” ja yhteistyökyvystä ovat viime vuonna valmistuneet kuntoportaat, jotka paikallinen Pro Inkoo yhdistys toteutti seurakunnan omistamalle maalle.

Inkoossa panostetaan viihtyisyyteen ja arjen sujuvuuteen

Inkoo jatkaa edelleen kasvun hakemista, mutta hallitusti.

–Tavoittelemme sitä, että kunta olisi elinvoimainen pitkälle tulevaisuuteen. Se ei tarkoita vain tonttien kaavoitusta, vaan myös esimerkiksi aktiivista työtä yrittäjyyden kehittämiseksi. Inkoo sijoittuu loistavasti kuntabarometrissa. Ihmiset kokevat, että täällä on hyvä yrittää. Yrityksien pitää olla helppo toimia.

Myös palveluihin, viihtyisyyden ylläpitoon ja julkisen liikenteen parantamiseen aiotaan kiinnittää huomiota jatkossakin niin, että esimerkiksi perhe pärjää Inkoossa yhdelläkin autolla.

–Suunnittelemme puistoja ja lähiliikuntapaikkoja. Ihmisillä on oltava hyvä olla täällä. Myös sidosryhmien kanssa käydään vuoropuhelua, jotta ihmiset kokevat kunnan olevan osa arkeaan.

Miksi muuttaa Inkooseen?

–Inkoo on toimiva, taloudellisesti vakaa paikka, jota nykyiset kuntalaiset pitävät hyvänä. Ei tällaisia merenrannalla sijaitsevia, satoja vuosia vanhoja kyläkeskuksia ole montaa etelärannikolla. Suurin etumme on se, että olemme yllättävän lähellä pääkaupunkiseutua, vaikka sitä ei aina tiedosteta. Ei täältä ole kuin puoli tuntia Espoon puolelle.

–Tämä on kylä, jossa on helppo olla ja elää ja käydä vuoropuhelua toisten kanssa. Kesällä kannattaa tulla kyläilemäänkin. Meillä on esimerkiksi monta hyvää ravintolaa, Nyman vinkkaa.

SMS