Lempolan Kesäriehan aktiiviporukka yhteiskuvassa (takana tuleva tapahtuma-alue) John Sundholm, Silja Törrönen, Linda Tiirikainen, Jorma Mattinen, Antti Raiski, Jutta Österberg-Hurme, Martti Järvinen ja Juha Anttalainen.

Lauantaina 15.6.2019 järjestävät Lempolan kauppapuiston liikkeet tapahtuman nimeltä Lempolan kesärieha. Lempolassa on jo aiemmin tullut tutuksi erilaiset kevät ja varsinkin joulukauden avajaiset erillisinä tapahtumina, mutta nyt tuleva tapahtuma on sarjassaan jo omassa luokassaan.

– Kaikki lähti helmikuun tienoilla liikkeelle, kun mietimme kaupassa uuden kesätapahtuman järjestämistä, aloittaa K-Supermarketin kauppias Silja Törrönen. Kaupalla oli jo kokemusta erilaisten tapahtumien järjestämistä kaupan ympäristössä, ja jotain uutta haluttiin järjestää.

Monet lohjalaiset ovat huomanneet kyllä jo aiemmin tutun hahmon töissä k-kaupassa, nimittäin vuoden 2000 tangokuningas Antti Raiski on kauppiasharjoittelussa kaupassa. Silja ja Antti yhdessä alkoivat toisen k-kauppiaan eli John Sundholmin kanssa viritellä ajatusta eteenpäin ja pian tuli kuvioihin mukaan myös Lempolan mäen muita kauppiaita.

Yhteistyössä kohti tulevaisuutta

– Oli itseasiassa todella kiva nähdä, kuinka monet kauppiaat ja liikkeet lähtivät tätä tapahtumaa ideoimaan ja järjestämään ja nyt kun julisteet ja mainokset ovat ulkona, niin meitä on K-Supermarketin lisäksi mukana myös Apteekki Lohjanharju, Motonet, Hesburger, Kodin Tavaratalo, Hesburger, Stark ja Autotalo Lohja. Jokainen mukana oleva liike tarjoaa erikoistarjouksia ja pientä tapahtumaa päivän aikana ja koko tapahtuma alkaa klo 11, ja koska tapahtuma on tarkoitettu koko perheelle on kesäriehaan vapaa pääsy.

– Niinhän se on, että suunnitelmat tuppaavat helposti paisua kuin pullataikina ja näin Lempolan ensimmäisessä kesäriehassa on Antti Raiskin katutanssien lisäksi esiintymässä myös Netta Skog ja Aplico vetää Antin kanssa livelavista ja paikalla on myös tubettaja Uiwenuise. Koko tapahtuma päättyy hyväntekeväisyyshuutokauppaan, jonka vetää Janne Kataja kello 14 alkaen, summailee Silja.

– Koko tapahtuma on hyvä esimerkki Lempolan liikkeiden yhteisestä tavoitteesta tuottaa asiakkaille elämyksiä ja positiivisia mielikuvia Lempolasta, kertoo Kodin tavaratalon yrittäjä Juha Anttalainen.

– Tällaisilla tapahtumilla voimme näyttää asiakkaille, että eri liikkeet täydentävät toisiaan kilpailematta suoraan toisiamme vastaan, sanaili Motonetin tavaratalopäällikkö Martti Järvinen.

– Kyllä monella kauppiaalla ja liikkeellä on jo nyt tapana kertoa mistä naapuriliikkeestä löytyy haettu tuote, jollei itsellä sitä ole. Lempolasta löytyy kuitenkin hyvät valikoimat kodin ja yrityksen tarpeisiin, kertoo Anttalainen Lempolan yhteishengestä.

Tavoitteena yli 5000 kävijää

Lempolan kauppapuisto on lauantaisin tavallisestikin suosittu ostospaikka ja päivässä voi Lempolassa käydä parisen tuhatta taloutta ostoksilla eri liikkeissä.

– Tarkkaa lukua on vaikea sanoa, koska harvoin sama perhe tai sama ostaja käy jokaisessa liikkeessä, mutta varmasti se parisen tuhatta käy lauantaisin, miettivät kaikki kauppiaat.

Ensimmäiseen Lempolan Kesäriehaan ei ole asetettu tiettyä tavoitetta. Tavoitteena on saada hyvän tuulinen koko perheen tapahtuma, joka sattuu osumaan hyvän sään päivälle ja josta ihmiselle jää hyvät muistot.

– Kyllä tarkoituksena on, että ensi vuonna otetaan taas uudestaan, kunhan näemme, miten tämä ensimmäinen kerta onnistuu. Paljon ratkaisee sataako vai ei ja miten ihmiset lähialueilta huomaavat tapahtuman ja lähtevät käymään Lempolassa. Tapahtumia on kuitenkin useamman tunnin ajan.

Kaupoissa tarjouksia ja omia tapahtumia

Virallisen tapahtumapaikan (joka on yksi osa parkkipaikkaa) lisäksi kaupoilla tapahtuu kaiken laista. Kodin tavaratalolla on Mustang grilliesittely ja Motonetilla on paikalla Lohjan Seudun Moottorikerho ja kalustoa esittelyssä, Autotalo Lohja tuo paikalle sähkö e-Golfin, biokaasu Seat Leon ST:n ja bensalla kulkevan Polon, Starkilla on omat tarjouksensa ja K-Supermarketilla on tavallista enemmän esittelyjä, lähituottajia ja maistatuksia. Paikalle tulee myös ruokarekka, eli kaikenlaista tapahtuu. Aplico järjestää paikalle temppuradan, Nelli-Nalle on myös paikalla ja pomppulinnakin löytyy. Paikalla on myös St.Laurence Golf, jonka ”pisteessä” pääsee kokeilemaan omia golf-taitojaan.

Tapahtumalavalla Aplicon Jutta Österberg-Hurme ja Linda Tiirikainen vetävät Antin kanssa livelavista ensi kertaa todennäköisesti historiassa ja saattaa olla, että Antti houkutellaan mukaan tanssimaan(!).

Facebook-tapahtuma

Kauppapuiston tulevaisuus

Lempolan kehittymisestä ja kasvamisesta on ollut puhetta jo pitkään, ja nyt vähitellen on tapahtumassa edistymistä. Motonetille rakennetaan uudet tilat rakentamattomaan ”kulmatonttiin” S-Marketin ja Tokmannin väliin, joka samalla vapauttaa Motonetin nykyiset liiketilat arviolta ensi keväänä uusille toimijoille. Kaikkia yksittäisiä kauppoja suurempi tulevaisuuden kasvun avain on mahdollisesti tuleva uusi junarata ja sen mukana kokonaan uusi asuinalue Lohjansolmu.

– Lohja on hankkinut maata Lempolan tulevan aseman ympäriltä ja teettänyt alueelle ideasuunnitelmia uuden kaupunginosan kaavoittamiseksi ja rakentamiseksi. Alue yhdistyy olemassa olevaan taajamarakenteeseen ja sen valmiiksi vahvoihin kaupallisiin palveluihin. Tuleva asema on liikenteellisessä solmukohdassa aivan moottoritieliittymän kupeessa, kertoi kaupunginjohtaja Mika Sivula jo aiemmin.

Kauppapuisto ja sen alku

Lohja aloitti Lempolan alueen suunnittelun vuonna 2004, kilpailutti rakentamisen vuonna 2006, kaava hyväksyttiin vuonna 2007. NCC voitti tarjouskilvan. Ensin Lempolaan nousi Starkin myymälä 2009. Toisessa vaiheessa aloittivat S-market, Motonet, Musti ja Mirri sekä Kodin Tavaratalo syksyllä 2009. Kolmas vaihe toi Tarjoustalon/Tokmannin keväällä 2011. Neljännessä vaiheessa loppusyksystä 2012 avattiin K-Supermarket, Lohjanharjun Apteekki ja Hesburger. Sittemmin NCC on myynyt kohteet ja nykyisin kiinteistöt omistaa Serena Properties (http://serenaproperties.se/). Seuraavassa vaiheessa Serena haluaa lisätä kauppapuistossa päivittäistavarakaupan tarjontaa, löytää vuokralaiset Motonetilta vapautuviin liiketiloihin sekä parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumista alueella.