Toyota jakaa vuosittain parhaille jälleenmyyjilleen ns. Ichiban-palkinnon. Nimensä ”ykkönen”, mukaisesti palkinto luovutetaan vain parhaiten toimineille yksiköille Euroopan 32 maan jälleenmyyntiverkostosta. Tänä vuonna palkintoja jaettiin eri alueille yhteensä 44 jälleenmyyjälle yli 2500 jälleenmyyjän joukosta. Lohjan Autokeskukselle tämä oli toinen kerta, kun liike saa arvostetun palkinnon.

Vuosittain jaettavan parasta asiakaspalvelua kuvaavan Ichiban -palkinnon vastaanotti Suomen Toyota-jälleenmyyjäverkoston osalta Lohjan Autokeskus Oy. Toyota Auto Finland Oy:n edustajat luovuttivat palkinnon henkilökunnan läsnä ollessa Lohjan Autokeskus Oy:n toimitusjohtajalle Niko Kähköselle.

Paikalla olivat Toyota Auto Finland Oy:ltä palkintoa antamassa myyntijohtaja Jussi Mäkelä sekä asiakkuushallintapäällikkö Tomi Aulavuo.

Ichiban-palkinto myönnetään jälleenmyyjälle, joka on osoittanut vuoden aikana liiketoiminnaltaan hyvää tulosta ja laatua sekä poikkeuksellista asiakaspalvelua. Tärkeässä asemassa kriteereistä ovat nimenomaan asiakastyytyväisyys ja henkilöstön säilyvyys, kertoi palkinnon luovuttanut Jussi Mäkelä.

Asiakastyytyväisyyden lisäksi nykyaikana tärkeätä on myös asiakkaan suosittelut. Kun asiakas suosittelee autoliikettä tuttavilleen, on autoliike onnistunut asiakaspalvelussaan, kertoo Tomi Aulavuo.

Paikalla oli myös Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finèr, joka omassa kiitospuheessaan toi esille Lohjan Autokeskuksen henkilökunnan arvoa koko yrityksen toiminnalle ja pitkille asiakassuhteille.

Saamamme palkinto on osoitus hyvin tehdystä työstä, joka jatkuu edelleen. Olemme nyt saaneet vastaanottaa tämän palkinnon kahdesti, enkä voi kuin kiittää koko henkilökuntaa hyvin tehdystä työstä vuonna 2020, kertoi Kähkönen.

Henkilökuntaan panostaminen on japanilaisessa kulttuurissa tärkeätä ja voi hyvinkin ajatella, että siksi se on myös korkealla Ichiban-palkinnon kriteereissä. Lohjan Autokeskus Oy onkin yrityksenä nykymaailmassa varsin poikkeuksellinen, sillä yrityksessä on useampia pitkä aikaisia työntekijöitä, joiden urat lähentelevät 40 vuotta saman yrityksen palveluksessa. Japanilaisen kulttuurin mukaisesti palkinnolla halutaan kuvastaa asiakaspalvelun omaksumista yrityksen toimintakulttuuriin ja toimintamalleihin. Työpaikan positiivisuus ja pitkät työurat ovat myös tärkeässä roolissa tässä ajattelussa, ja näissä Lohjan Autokeskus on onnistunut hyvin.

Toyotalla pyritään rakentamaan asiakkaalle elinikäistä arvoa ihmisten kanssa. Ihmiset ovat niitä, jotka tekevät palvelusta todellisen ja toimivan, eikä ihmisiä ja heidän tekemisiään ja palveluaan ole helppoa monistaa. Asiakkaita pitää osta kuunnella, jotta voidaan aikaansaada niitä muistorikkaita hetkiä Toyotan kanssa.

Vaikeat ajat

Vaikka ajat ovat olleet maailmalla vaikeat, on Lohjan Autokeskus Oy selvinnyt tilanteeseen nähden hyvin. Kauppaa on tehty niin uusien autojen osalta kuin myös käytettyjen autojen kanssa.

Varsinkin niissä tilanteissa, kun uusien autojen saaminen oli välillä vaikeata, pystyimme paikkaamaan tilannetta hyvällä käytettyjen autojen autokaupalla, josta kiitos sekä pitkäaikaisille asiakkaillemme sekä hyville automyyjillemme, kiitteli Kähkönen.

Vaikeina aikoina korostuvat sekä huonot että hyvät asiat, ja onneksi meillä on osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta niin huollon, asiakaspalvelun kuin myynnin puolella auttamassa ja neuvomassa asiakkaita, sekä luonnollisesti tekemässä sitä autokauppaa, mikä on yrityksen toiminnan kulmakivi.

Lohjan Autokeskus Oy on lisännyt viime aikoina myös henkilökuntaansa niin huollon kuin myynnin puolella ja uutena palveluna automyyntiin on tullut myös autojen kotiintoimitus minnepäin Suomea tahansa.

Autokauppa on muuttunut menneinä vuosia paljon ja internet on tuonut paljon uutta myyntiin. Nykyään asiakas voi tehdä uuden auton tilauksen suoraan netistä ja käytettyjen autojen huutokauppoja meillä on tarjolla tasaisesti. On kyseessä sitten uuden auton ostaminen tai vanhan myyminen, kannattaa tulla Tynninharjulle Lohjan Autokeskukseen kysymään tarjoustamme.