Heinätärpit ja Ykkös-Lohja idea sai ajatuksensa jo vuosia sitten. Siihen aikaan Lohjan keskustan alueella oli useampia pieniä yrityksiä ja liikkeitä, jotka mainostivat omia tuotteitaan enemmän kuin nyt 2023. Mitä siis on tapahtunut?

Lohjan keskustalle on tapahtunut kuten niin monelle muullekin keskustalle – se on tyhjentynyt pienistä liikkeistä. Niiden tilalle kauppa on siirtynyt isoihin marketteihin ja digialustoille eli verkkokauppaan.
Siinä missä ennen keskustasta löytyivät erilaiset kosmetiikkaliikkeet, useat pienet vaateliikkeet ja sisustusliikkeet, on näitä enää löydettävissä pääsääntöisesti isoista kauppakeskuksista tai sitten digitaalisesti netistä.

Nettiostamisen piti olla pelastaja

Nettikaupat tulivat suomalaisten yrittäjien saataville jo 90-luvulla. Niiden puhuttiin olevan suomalaisen kaupan pelastus. Valitettavasti kaikki epähuomiossa aliarvioivat kansainvälisen kaupan mielenkiinnon Suomea kohtaan. Samalla kun verkkokaupat tulivat, tuli Suomeen myös isot kansainväliset tekijät.
Verkkokauppa toi suomalaisille mahdollisuuden tilata oikeastaan mitä vain ja mistä vain suoraan kotiovelle. Tässä kilpailutilanteessa paikallinen yrittäjä saa huomata nopeasti olevansa mahdottoman tilanteen edessä: hinnalla ei voi kilpailla, eikä tarpeeksi suurta osaa asiakkaista kiinnosta henkilökohtainen palvelu.

Luonnollisesti osa yrityksistä jatkaa edelleen omia toimintojaan näilläkin vaikeilla aloilla netistä huolimatta. Liikkeillä voi olla omat verkkokaupat, tai ne ovat muokanneet omaa toimintaansa siten, että ne ovat yhä edelleen toimintakykyisiä.

Yleensä se on vaatinut liikkeiltä muuttoa sinne, missä muutkin liikkeet ovat entistä lähempänä toisiaan – ja tämä on saanut aikaan keskustojen hiljentymisen.

Kun tähän kehitykseen vielä lisää menneiden vuosien lisäongelmat koronan ja Ukrainan sodan myötä, on tultu tilanteeseen, että se alkuperäinen ”Heinätärpit”-idea ei enää ole toimiva. Keskustassa ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi yksittäisiä liikkeitä, jotta niillä saataisiin aikaan ”ostoskierros” liikkeestä toiseen.

Miksi josssain on aktiivinen keskusta?

Jollain paikkakunnilla on aktiivinen ja hyvinvoiva keskusta, koska niiden sijainti voi vaikuttaa siihen paljon, tai paikkakunnan oma historia tukee yksin yrittämistä ja yhdessä tekemistä siinä mittakaavassa, että ajatusmalli on myös alueen asukkailla.

Lohjalla on aina puhuttu pääkaupunkiseudun pendelöinnistä, Salosta ja vaikka mistä – eli syitä omaan hiljaisuuteen on etsitty kaikkialta muualta paitsi omasta itsestä.

Lohjalla on panostettu vuosia kulttuuriin, hyvinvointiin, liikuntaan ja nyt viimeisenä järveen – näistä yksikään ei varsinaisesti ole auttanut paikallisia liikeyrityksiä toimimaan yhtään sen paremmalla pohjalla, sillä ostoeurot valuvat edelleen pois talousalueelta.

Pelkät toiveet eivät auta, vaan tarvitaan tekoja ja määrätietoista työtä monia vuosia, jotta tuloksena olisi aktiivinen, taloudellisesti kannattava yksityisten myyntiliikkeiden keskusta – haluammeko me edes sellaista oikeasti? Vai onko kyse vain keskustelusta, missä halutaan näyttää hyvältä.

KO