Paikallisuus on tärkeätä yritysten markkinoinnissa, vai onko? Me aloitimme jo 2016 Lohcase ry:n jalanjäljillä paikallisten yritysten yhteismarkkinointia OstaLohjalta nimikkeellä ja avasimme nettisivut ja Facebook kanavan, jolla aloitimme paikallisten yritysten mainosten julkaisun.

OstaLohjalta-projektin ideana oli alusta alkaen tarjota paikallisille pienille yrityksille yhteinen kanava, jota kautta esitellä palveluitaan ja tuotteitaan sekä laittaa tarjoukset esille.

Alunperin projektin pohja oli saatu jo kokemuksista Lohcase ry:n eli Lohjan keskustankehittämisyhdistyksen toiminnasta, joka oli jo näyttänyt, että paikalliset pikkuliikkeet ja yrittäjät tarvitsivat apua mainontaan ja markkinointiin.

Neljä vuotta kulunut

Nyt OstaLohjalta.fi on toiminut neljä vuotta, ja mitä vuosien aikana on tapahtunut?

Nettisivulla on yhä olemassa kartta lohjalaisista yrityksistä, jotka ovat olleet mukana projektissa, vaikkeivat ne välttämättä enää olekaan siinä aktiivisesti. Projektin suurin ongelmakohta oli se, että palvelu oli maksullinen, ja on yhä. Pienellä kuukausihinnalla yritys saa jopa valmiiksi tehdyn mainoksen jaettuna eri paikallisiin kanaviin ja vaikka yhä nykyään muutama yritys on mukana kampanjassa, katsoivat monet muut, ettei se tuonut kaivattua apua.

Onko paikallisuudella siis oikeasti mitään merkitystä? Tai miksi nostan tämän nyt uudelleen esille?

Yksinkertainen syy on tämän vuotiset tapahtumat ja nyt tulleet uudet #ostapaikallista projektit.

On totta, että paikalliset liikkeet tarvitsevat paikallisia ostajia, mutta on totta myös se, että yritysten ja liikkeiden on kerrottava potentiaalisille ostajille, mitä heillä on tarjolla. Eli mainostettava ja markkinoitava. OstaLohjalta sekä sen sisarsivusto OstaVihdistä sekä OstaKirkkonummelta ovat olleet juuri tällaisia kanavia, edullisia tapoja saada omat tarjoukset esille paikallisesti, tekemättä itse paljoakaan.

Kyse on siis palvelusta enemmän kuin mistään muusta. Jokainen liike ja yritys itse tuottaa omat palvelunsa ja myy tuotteensa, mutta useimmiten yritysten on löydettävä se kanava, jota kautta saa tarjontansa esille asiakkaille.

Me Ykkös-Lohjassa, yhteistyössä ER-tuen ja mainosteippaamo OmaLogon kanssa olemme täällä tuottamassa erilaisia näkyvyysratkaisuja ja apua nimenomaan paikallisille yrityksille. Teemme sen paikallisesti, yksityisesti ja kohtuullisen edullisesti, mutta emme ilmaiseksi.

Printti ja digi

On sitten kyse OstaLohjalta kampanjasta, Facebook tai Google mainonnasta, tai aivan tässä lehdessä olleesta mainoksesta, tuotteiden myymiseen tarvitaan aina kaksi osapuolta: myyjä ja ostaja. Meidän tehtävämme on saattaa nämä kaksi osapuolta yhteen ja siinä sivussa kerromme alueemme tapahtumista, tulevista kuvioista ja kaikesta mielenkiintoisesta mitä Lohjalla ja lähialueella tapahtuu, eli uutisoimme.

Ensi kevään vaalejakin ajatellen kaikkien ehdokkaiden on hyvä miettiä, mikä on kanava tai yhteistyötaho, jonka kautta saa oikeasti kontaktin mahdollisimman suureen määrään potentiaalisia äänestäjiä, ja mitä kautta saa omat ajatuksensa esille parhaiten.

Paikallisesti, yksityisesti.