Olet nytkin lukemassa digialustaa – nettisivua, joka kuuluu Ykkös-Lohja nimiselle medialle. Tätä sivustoa käytetään joka päivä, ja joka kuukausi sivuston uutisia käy lukemassa yli 12 000 eri lukijaa, joiden lisäksi vielä erikseen käydään lukemassa verkkolehteämme Lehtiluukun palvelussa. Mutta vaikka uutisia käydään lukemassa tuhatmäärin joka viikkoa, on paikallisesti saavuttavin mainosväline vielä se perinteinen koteihin jaettava viikoittainen kaupunkilehti, joka jaetaan joka viikko vähintään sen reilun 34 000 kappaleen painoksen määrän ja kerran kuukaudessa sitten painetaan yli 44 000 jaettavaa lehteä – joten oikeasti jaettava lehti tavoittaa – joten markkinoijan kannattaa miettiä digimainoksien oheen myös muuta paikallismainontaa kuten banderollit, julisteet ja lehtimainonta. Miten banderolli voi voittaa paikallismainonnassa digialustat?

Paikallinen kontaktointi ei eroa totutusta

Paikallisesti me toimimme tässä alueella reilun 40 000 kotitalouden potentiaalisella alueella. Osa työssäkäyvistä pendelöivät päivittäin pääkaupunkiseudulle, mutta tuhannet ovat töissä myös aivan tässä oman alueemme sisäpuolella. Miten sinä olet maksimoinut oman yrityksesi paikallisen näkyvyyden? Oletko jopa tehnyt niin radikaalin liikkeen, että olet näkyvillä vain Facebookissa – voimme kertoa, että se ei toimi – ei tilastollisesti, eikä taloudellisesti.

Markkinointi ja mainonta ovat kontaktilajeja, ja mitä erilaisemmista lähteistä yritys kerää kontaktinsa, sitä parempi tulee lopullisesta tuloksesta – yli myynnistä, ja siitähän loppujen lopuksi yritystoiminta on kiinni. Mekin Ykkös-Lohjassa haluamme toimia mahdollisimman hyvin, jotta lehteä luetaan sekä jakelulehtenä että netistä – ja jotta sivuillamme mainostavat yritykset saavat näkyvyyttä. Yritysten markkinoinnissa on nimittäin vain yksi selkeä realiteetti: jos mainos ei näy, ei kukaan osta. Vastaavasti mitä paremmin ja useampi mainoksen näkee, sitä paremmat mahdollisuudet tuotteiden myyntiin on.

Banderollit ovat olleet mainostajien saatavilla jo vuosikymmeniä, mutta niitä ei käytetä läheskään niin paljon kuin niitä voitaisiin – niiden kulut eivät kuitenkaan ole kovinkaan suuret, ja ne toimivat aivan yhtä hyvin paikallisesti kuin digimainonta – kulutkaan eivät todellakaan nouse korkeammiksi. Banderollien kanssa iso merkitys tulee siitä, minne ne saa laitettua! Koska viimeksi olet nähnyt muuten banderollin esimerkiksi Lohjan keskustassa? Voimme kertoa, että yksi iso sellainen on koko aika aivan Lohjan keskustassa, sen sisältö vain vaihdetaan tasaisin väliajoin – ja markkinointikeinona se on toimiva!

Markkinointi on kokonaisuus joka paikallisellakin tasolla koostuu esimerkiksi:

  • yrityksen ajantasalla olevat kotisivut
  • yrityksen sosiaalisen median kuvakerronta
  • yrityksen tarjoukset paikallismediassa
  • yrityksen näkyvyys katukuvassa: banderollit, ikkunateippaukset, ulkoständyt

Digitaaliset alustat saavat meidät helposti kuvittelemaan, että päivittämällä pari kertaa viikossa Facebook sivuamme, olemme tehneet tarpeeksi markkinoidaksemme yritystämme ja sen tuotteita ja palveluita, mutta eihän asia valitettavasti ole näin yksinkertainen. Ostajat nimittäin eivät vietä 24/7 aikaansa Facebookissa odottaen teidän päivityksiä, joten siksi monikanavaisuus mainonnassa on yhä erittäin tärkeätä – ja se mitä kanavia käyttää, riippuu sitten siitä, keitä eli minkälaisia ostajia halutaan kontaktoida.

Ykkös-Lohja kuuluu Kettu Julkaisut Oy:n, jolla taasen on kontaktit paikalliseen mainosteippaamoon Omalogo Oy:n Virkkalassa, joka pystyy tuottamaan paikallisesti kaikenlaisia mainostuotteita, ja mikäli tarve on mennä digitaaliseen maailmaan, ER-tuki on tuottanut palveluita nettiin jo alkaen sieltä 90-luvulta näihin päiviin saakka.

Miten banderolli voi voittaa paikallismainonnassa digialustat?

Asettamalla oman mainosbanderollin hyvälle sijainnille, saat näkyvyyttä, mitä et voi saada digitaalisesti – ihmiset liikkuvat silmät avoinna – teetä vain sellainen mainos, mikä kertoo selkeästi, mistä on kyse, ja katso miten tuloksesi muuttuu… Lohjalla on useita sijaintipaikkoja, jossa ei tällä hetkellä ole mitään mainostusta, mutta joka voisi pienellä vaivalla ja kustannuksella olla sinun yrityksesi mainospaikka.