Kovien pakkasten keskellä auton valmisteluun ja käyttöön kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Erityisesti auton akku on kovilla käyttövoimasta riippumatta.

Kuluvalla viikolla nähdään kovia pakkasia läpi koko Suomen, mikä laittaa autot akkuineen koville ja saattaa tuoda hidasteita ajoon. Vahinkokorjaamo Autoklinikan ammattilaisten ohjeilla on kuitenkin mahdollista väistää ikäviä yllätyksiä.

1. Hyödynnä esilämmityksen edut

Kylmäkäynnistykseen verrattuna esilämmitetty moottori tuo mukanaan monia etuja. Esilämmitys säästää moottoria sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Lisäksi lämmityksellä on mukavuus- ja turvallisuusetuja, jos käytössä on sisätilanlämmitin, sillä se voi helpottaa ikkunoiden skrapaamista ja vähentää huurtumista.

– 20–30 asteen pakkasilla esilämmitys on jo aidosti tärkeä tekijä onnistuneen lähdön turvaamisessa. Samalla esilämmitys säästää myös rahaa moottorin ja polttoaineen muodossa, mikä pätee myös pienemmillä pakkasasteilla, Autoklinikan Valtteri Savolainen vinkkaa.

2. Huomioi polttoainelämmittimen vaikutus akkuun

Mikäli autossa on polttoainekäyttöinen lämmitin, sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Polttoainelämmittimen suurin etu on lohkolämmittimen kaltaisia ratkaisuja nopeampi lämmitysaika. Vastapainoksi lämmitin kuitenkin kuluttaa akkuvirtaa, joten sen käytön jälkeen tulisi ajaa pidempi yhtenäinen matka. Muussa tapauksessa akku ei välttämättä ehdi latautua uudelleen ja auto voi jossain vaiheessa jättää käynnistymättä.

3. Aja pidempi matka noin kerran viikossa

– Vain pidemmillä matkoilla auton akku ehtii latautua varmasti täyteen asti. Tämä nyrkkisääntö pätee läpi talvikauden, mutta erityisesti kuluvan viikon kaltaisella pakkasjaksolla. Noin tunnin ajo riittää lataamaan akun, Savolainen sanoo.

– Lisäksi muistuttaisin autoilijoita hoitamaan nopeasti kiveniskuiset tuulilasinsa kuntoon. Suuret lämpötilanvaihtelut, eli kova pakkanen yhdistettynä auton lämpimiin sisätiloihin, halkaisevat helposti iskemän saaneen lasin. Kiveniskun korjauttaminen on tuntuvasti halvempaa kuin haljenneen lasin vaihtaminen, ja esimerkiksi Autoklinikalla pienet iskemäkorjaukset hoituvat ilman ajanvarausta.

Seuraavat vinkit koskevat erityisesti sähköautoilijoita:

4. Pidä pysäköity auto kovilla pakkasilla aina latauksessa

Jotkin sähköautot lämmittävät akkua erittäin kovalla pakkasella – riippumatta siitä, onko auto latauksessa vai ei. Tällöin liikkeelle lähtiessä voi tulla ikävänä yllätyksenä, että kantama onkin lyhentynyt pysäköinnin aikana. Sähköautoa olisi tästä syystä hyvä pitää kovilla pakkasilla latauksessa aina, kun se on pysäköitynä.

5. Esilämmitä autosi latauksen aikana

Täyssähköauto kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan esilämmittää seuraavaan ajoon samalla, kun se on latauksessa. Lämmitys ajon aikana nimittäin lyhentää yhdellä latauksella ajettavissa olevaa matkaa – mikä on huomattavaa varsinkin talvisin, jolloin sähköautojen kantamat ovat muutenkin tavallista lyhyempiä.

www.autoklinikka.fi