Päätoimittaja

Pidä itsestäsi huolta – myös talven pimeänä aikana

Kaamosmasennus ei ole enää niin yleistä kuin mitä se oli ennen. Tässä on syytä kiittää uusia valaistustekniikoita ja yleisesti parantunutta elämänlaatua, mutta tosiasia on, että talvella on pideämpää kuin kesäkuukausina. Syy on ihan luonnollinen, maapallon asento auringon suuntaan vain aiheuttaa sen, että talvikuukausina meille ei tule niin paljon auringonvaloa. Voidaksemme kuitenkin hyvin, meillä on helppoja mahdollisuuksia parantaa oloamme ihan oman tekemisemme sekä esimerkiksi luonnon omien tuotteiden avulla.

Luontaiset tuotteet avuksi

Luontaistuotteet tarjoavat meille luonnon antimia varastoituneina kapseleihin ja öljyihin. Ne vaikuttavat meihin kaikkiin hieman erilailla, koska ovat nimenomaan luontaistuotteita. Vaikka ne ovatkin laboratorioissa ja tehtaissa valmistettuja, eivät ne ole lääkkeiden kaltaisia 100 % yhdisteitä, vaan sisältävät suurimmalta osaltaan luonnon omia valmisteita.

Yksi tällaisista luonnon trendituotteista on täälläkin aiemmin tilaa saanut CBD-öljy. Sitä tuotetaan jo useammassa Euroopan maassa ja tuotteita on saatavilla tavarataloista, apteekeista ja verkkokaupoista. Klikkaa tästä lähempiin tietoihin, mistä on kyse. Periaatteessa kyse on kuitenkin hampusta ja sen kukinnoista uutettavasta tuotteesta, joka ei sisällä päihdyttäviä eikä huumaavia aineita, mutta osa tuotteen trendiherkkyydestä tulee kuitenkin siitä. Jo sana hamppu saa monet lukijat miettimään aivan erilaista tuotekirjoa, mutta CBD-tuotteet perustuvat kannabinoideihin, terpeeneihin sekä flavonoideihin, mutta tuotteessa ei saa olla THC-yhdisteitä.

Rytmitä elämääsi entistä paremmin

Meillä on työt, harrastukset, opiskelu yms kuvioita elämässämme, mutta suurin osa niistä ovat itse valitsemiamme, joten voimme myös valikoida, miten yhdistämme terveellisen elämäntavan muuhun elämämme aktiviteeteistä.

Esimerkiksi olisi tärkeätä syödä rytmissä, joka sisältää aamiaisen, lounaan, välipalan, illallisen sekä iltapalan – näiden lisäksi ei ole tarvetta napostella välissä, mutta vettä ja kahvia tms ei sokerisia juomia voi kyllä juoda. Muodostamalla omaan arkeen tällaisen ruokailurytmin, voi syödä vähän vapaampin katsomatta jokaisen suupalan kalorimäärää. Ruokailut tulisi kuitenkin pitää monipuolisina ja varsinkin sokerin, rasvan ja suolan määrää seurailla.

Kaikkein paras, turvallisin ja pitkäaikaisesti toimivin tapa syödä on monipuolinen terveellinen ruokavalio, johon eivät kuulu ehdottomat kiellot tai rajoitukset. Ole itsellesi armollinen ja tähtää pikavoittojen sijaan elämäntapamuutoksiin.

Älä jää paikoillesi jollei ole pakko

Liikunta on tärkeä osa kehomme hyvinvointia. Eikä se tarpeellinen liikunta tarkoita välttämättä salilla oleilua tai juoksulenkkejä. Jo reipas kävely ulkoilmassa, käynti puistossa tai metsäpolulla antaa keholle paljon positiivista virtaa. Varsinkin luonnon läheisyydessä liikkuminen tuottaa hyvää niin keholle kuin mielelle ja samalla silmät saavat levähtää kaikenmaailman mediaähkystä.

Luonnon fyysiset terveysvaikutukset näkyvät mm. sykkeen ja verenpaineen laskuna, vastustuskyvyn parantumisena ja matalampana riskinä sairastua sydän- ja muistisairauksiin.

Terveydelle on hyväksi kävellä reippaasti puoli tuntia päivässä, vaikka kymmenen minuutin pätkissä. Liikunta on mahdollista niin sisällä kuin ulkona, mutta ulkona saat samalla myös muita virikkeitä aisteillesi.

Meillä on helppoja mahdollisuuksia parantaa oloamme liikunnan ja ruokailun kautta, mutta myös unen kautta – uni merkitsee paljon kehollemme ja siksi on hyvä varmistaa, että itse saat tarpeeksi unta.

Nuku hyvin

Nukkumisemme on yksilöllistä ja aikuiset tarvitset 6-11 tuntia unta yössä. Variaatiot ovat suuria, koska me olemme kaikki yksilöitä ja ikääntyessämme unen tarve vähenee vielä entisestään, mutta työikäisinä kehomme tarvitsee aikaa latautumiselle ja meidän pitää sitä myös antaa.

Hyvän unen salaisuuteen on muutamia neuvoja, joita voit kokeilla omassakin arjessasi.

  • päätä oma nukkumisajankohtasi, koska menet nukkumaan ja koska heräät. Noudata tätä rytmiä myös viikonloppuisin sekä lomalla.
  • sänky pitäisi olla nukkumista varten, ei esimerkiksi television katselua varten
  • onko makuuhuoneesi 18-21 asteinen?
  • onko makuuhuoneesi tarpeeksi pimeä ja hiljainen
  • tiesitkö että villasukat auttavat unen saamisessa ja nukkumisessa
  • vältä television, tietokoneen ja älypuhelimen katselemista ennen nukkumaan menoa
  • vältä sekä raskasta liikuntaa että raskasta ruokaa juuri ennen nukkumaanmenoa
  • lisäksi hyvä neuvo on ottaa lämmin suihku tai käydä saunassa ennen nukkumaanmenoa

Jos tykkäät ottaa päiväunet, nokoset – niin rajoita ne 10–15 minuuttiin, muuten ne saattavat häiritä yöuntasi, joka kuitenkin on se kehosi tärkein lataushetki.

Vaikka talven pimeinä aikoina välillä saattavat energiat olla vähissä, ota vitamiineja, ulkoile, syö hyvin, nuku kunnolla ja tapaa kavereitasi, liiku ihmisten ilmoilla – ja keväällä alkaa taas aurinko paistaa enemmän.