Tänään: 12.07.2024

kuljetusrobotit

Päätoimittaja

Pienet kuljetusrobotit ja liikenne

kuljetusrobotit

Olet todennäköisesti jo jossain päin Suomea nähnyt näitä pieniä kuljetusrobotteja. Niitä on jo liikenteessä Lohjallakin, ja me kyselimme hieman kuinka paljon niitä liikkuu liikenteen seassa, ja miten niihin tulee suhtautua.

Lohjalla tapahtuu

– Tänä vuonna ollaan saamassa juuri näinä päivinä Lohjan Prisman uudistukset valmiiksi, ja syksyllä viisi vuotta täyttävä kauppakeskus Lohi uudistuu samoin. Lohessa PP-Auton showroomin tiloihin on avautunut Roberts Coffee, Toast ja Sokos siirtyvät yläkertaan ja Normal on tulossa alakertaan Sokoksen tiloihin. Lisäksi olemme neuvottelemassa eri tahojen kanssa muidenkin uusien palveluiden saamisesta Lohjan keskustaan pitääksemme Lohjan keskustaa elinvoimaisena ja kiinnostavana kauppapaikkana, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finer.

Ruokarobotit tulivat pilottiin Hiidensalmen Saleen ja vastaanotto on ollut todella positiivinen. Robottien tulo toi uutta opeteltavaa henkilökunnalle, joka on tuonut uutta positiivisuuta tullessaan, kuten monesti uuden opettelu. Hiidensalmen Salen  pilotin jälkeen ovat muutamat muutkin kauppamme saaneet omia robotteja, joita kauppaa kohti on keskimäärin 4-6 kappaletta. Niistä on jopa tullut tietynlainen someilmiö, ihmisten postatessa kuvia sosiaaliseen mediaan.

– Liikenteessä kannattaa huomata, ettei pidä autoilijana jäädä odottamaan robotin tuloa suojatietä. Robottilähetti liikkuu vasta kun se näkee, ettei autoja ole tulossa. Muuten robotit ovat pärjänneet viime talven hyvin, ja ohikulkevat ihmiset ovat auttaneet, jos talven aikana lumi pääsi yllättämään robotin, mutta kokonaisuutena robotit ovat toimineet todella luotettavasti ja hoitaneet hommansa.

Kuinka paljon SSO:lla sitten on kuljetusrobotteja liikenteessä?

– Robottien määrä vaihtelee päivästä toiseen. Robotit kiertävät eri kaupungeissa ja myymälöissä tarpeen mukaan ja liikkeellä voikin olla yhteensä useampi kymmenen robotteja. Ensimmäiset otettiin käyttöön Hiidensalmen Salessa 18.12.2023 ja nyt vapusta 2024 lähtien niitä on yhteensä 7 toimipaikassa: S-market Karkkila, S-market Somero, Salon alueella S-market Tupuri ja Sale Hermanni, sekä Lohjalla Sale Perttilä ja S-market Tynninharju, kertoi SSO:n Anu Karppinen.

– On hauska nähdä ihmisten ihastelevan robotteja, puhuvan heille ja ottavan jopa selfieitä niiden kanssa. Robotit on ohjelmoitu kohteliaiksi ja ne ovat söpöjä, mikä johtuu osittain Starshipin Suomessa tehdystä tuotesuunnittelusta. Myös henkilökunta on ollut innoissaan uusista ”työkavereista”.

– Robotit käyttävät jalankulkuväyliä kuten ihmiset ja suojatietä ylittäessään ne saattavat kohdata myös autoilijoita. Autoilijoiden ei kuitenkaan tarvitse antaa roboteille tietä. Robottien kulkevat jalkakäytävillä hitaasti ja ne tarkkailevat ympäristöään 12 kameran, ultraäänisensoreiden ja tutkien avulla. Niistä ei ole vaaraa kävelijöille, pyöräilijöille tai muille kulkijoille. Robotit tunnistavat kohteita noin 60 metrin päästä olipa kyseessä jalankulkija, pyöräilijä tai koira. Mikäli este on niiden vieressä, ne hidastavat vauhtiaan ja jos este on niiden edessä, ne pysähtyvät. Robotti tuntee ympäristön ja reittien kaikki yksityiskohdat, myös teiden ylitykset, ja tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstä.

Lait ja käytäntö muuttumassa

Traficomilla ei ole tietoa kuinka paljon kevyitä automaattisia tavarankuljettimia Suomessa liikkuu, koska niitä ei rekisteröidä Suomessa. Niiden käytön mahdollistava lainsäädäntö (Ajoneuvolaki 29a §) tuli voimaan 1.4.2023, joten pian sen jälkeen Starshipin pienet kuljetusrobotit  (ns. Alepa-botit) ilmestyivät katukuvaan.

– Julkisessa liikenteessä alkaa olemaan paljon erilaisia kevyitä sähköajoneuvoja ja kevyitä automaattisia tavarankuljettimia, joten autoilijoiden tulisi olla entistä valppaampia näiden laitteiden kanssa. Vauhdin hiljentäminen julkisessa liikenteessä on aina kannatettavaa, Reijo Jälkö, Johtava asiantuntija, Liikenne ja viestintävirasto Traficom.

Virolaista osaamista taustalla

– Robotit eivät kuulu enää ainoastaan Blade Runnerin kaltaisiin elokuviin vaan ovat jo arkipäivää sadoille tuhansille ihmisille. Starshipin kaltaisen yrityksen rakentaminen ja kasvattaminen vaatii vähintään kymmenen vuotta, sillä teknologiaa pitää kehittää, toimintoja tehostaa ja kustannuksia alentaa etenkin viimeisen mailin jakelun osalta. Nyt olemme ottaneet merkittävän askeleen eteenpäin, ja meillä on kunnianhimoinen tavoite kehittää johtava autonomisen kuljetuksen yritys, joka muuttaa miljoonien ihmisten jokapäiväistä elämää ympäri maailmaa, sanoo Starship Technologiesin perustaja ja toimitusjohtaja Ahti Heinla.

Starship Technologies mullistaa toimitukset autonomisten robottien avulla. Robotit on suunniteltu toimittamaan ruokaa, elintarvikkeita ja paketteja paikallisesti muutamassa minuutissa. Kuljetusrobotit ovat kulkeneet miljoonia kilometrejä ja suorittaneet viisi miljoonaa autonomista toimitusta ympäri maailmaa. Starshipin perustivat Janus Friis (Skypen toinen perustaja) sekä Ahti Heinla (Skypen pääarkkitehti), joka on myös toimitusjohtaja