Varkaus, törkeä varkaus, petos, vakuutuspetos, maksuvälinepetos. Siinä tyypillisiä rikoksia, joissa yli 65-vuotiaat ovat usein asianomistajina Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen tilastoja tarkasteltaessa. Tällä viikolla vietetään Vanhusten viikkoa. Poliisilaitoksen tutkijat ovat olleet tekemisissä huijatuksi tulleen vanhuksen kanssa viime aikoina viikoittain.

Taasko tästä muistutetaan?

Etenkin petoksia ja maksuvälinepetoksia on esiintynyt viime vuosina paljon, ja poliisi kertoo uusista tapauksista usein. Sosiaalisen median puolella useampi onkin jo kommentoinut, että taasko poliisi muistuttaa huijauksista. Kyllä vain, ja teemme niin myös jatkossa.

−Keskeistä erilaisissa huijauksissa on, että vaikka peruskuvio on sama, tarinat vaihtuvat. Tyypillisesti huijari pyrkii pääsemään ikääntyneen asuntoon eri verukkeilla. Tässä onnistuessaan hän sitten lähtee pankkikortit ja pankkitunnukset mukanaan, kertoo poliisitarkastajaTeemu Saukoniemi.

Poliisi kertoo aktiivisesti erilaisista huijausmuodoista ja niiden yrityksistä, jotta etenkin ikäihmisten omaiset tunnistaisivat riskin oman läheisen näkökulmasta.

−Länsi-Uudellamaalla tuoreimmissa tapauksissa tekijät ovat esiintyneet palovaroittimien vaihtajana tai huoltomiehenä, Saukoniemi toteaa.

Jo entuudestaan tuttuja huijausmuotoja ovat esimerkiksi poliisina ja nyt koronaepidemian aikaan koronatarkastajana esiintyminen.

Kyky tunnistaa mahdollisia rikoksentekotilanteita vaihtelee

Kuluvan vuoden aikana Länsi-Uudenmaan poliisille on tullut tietoon 159 petokseksi, vakuutuspetokseksi tai maksuvälinepetokseksi kirjattua rikosta, jossa asianomistaja on yli 65-vuotias. Koko viime vuoden osalta luku oli 126 ja vuonna 2019 tapauksia oli 209. Välillä huijaus jää onneksi yritykseksi, kun vanhuksen omat hälytyskellot soivat ajoissa. Yrityksen tasolle jääneistä tapauksistakin kannattaa kuitenkin aina tehdä rikosilmoitus.

−Vanhusten toimintakyky, mukaan lukien kyky tunnistaa mahdollisia rikoksentekotilanteita, vaihtelee huomattavasti. Omaisten kannattaa ottaa mahdolliset huijaukset puheeksi ikäihmisten kanssa ja muistuttaa, ettei asuntoon tulee päästää tuntemattomia ihmisiä. Ellei ole tilannut palvelua tai taloyhtiöstä ole tullut asianmukaisia ilmoituksia huoltotöistä, saattaa palveluntarjoaja olla epärehellisillä asioilla, Saukoniemi ohjeistaa.

Sama koskee mahdollisia puhelimitse tapahtuvia huijausyrityksiä. Pankkitunnuksia ei tule antaa kenellekään, sillä pankki tai viranomaiset eivät niitä kysele.