Vuonna 2007 Lohjan keskustaan avautunut Prisma Lohja uudistetaan vuoden 2024 aikana. Uudistustyöt alkavat tammikuussa ja remontin päätöstä juhlistetaan vuoden loppupuolella. Uudistukset koskevat käytännössä koko myymälää, pitäen sisällään mm. päivittäistavaraosaston laajentamisen ja uudet pullonpalautuskoneet, joihin voi kerralla kaataa huomattavan määrän palautettavaa. Kylmäkaluste- ja valaisinuudistuksella, talotekniikan modernisoinnilla sekä hukkalämmön talteenotolla ja uusiokäytöllä saadaan aikaan päästövähennyksiä sekä huomattavat vähennykset energiankulutuksessa suhteessa nykyiseen. Myymälä on avoinna koko remontin ajan, lukuun ottamatta muutamaa lyhyttä katkosta.

Lohjan keskustassa sijaitseva Prisma Lohja on palvellut asiakkaita vuodesta 2007 ja myymälää on uudistettu vuosien varrella pienimuotoisesti. Nyt edessä on kuitenkin suurempi, odotettu muutos, kun Prismassa aloitetaan reilut puoli vuotta kestävä remontti alkuvuodesta 2024.  

–Käytännössä kaikki myymälässä tulee muuttumaan, kertoo SSO:n Prismojen johtaja Panu Kärjes hymyillen ja jatkaa ”tavoitteena on moderni, uuden konseptin hypermarket, joka palvelee asiakkaitaan entistäkin paremmin, laajoin aukioloin ja monipuolisen valikoiman kera”. 

Päivittäistavaraosasto laajenee noin 500 neliötä, ja lisätilaa myymälään otetaan pienentämällä varastotiloja ja siirtämällä noutopiste 3 kerrokseen. Makeisosasto, kauneus-ja hyvinvointi sekä lastenmaailma käyvät läpi konseptiuudistuksen, ja myös hedelmä- ja vihannesosaston ilmettä muutetaan aiempaa houkuttelevammaksi. Myymälään tulee myös uutena kuumajuomakonsepti, jonka myötä asiakas voi ostaa kupin kuumaa kahvia muiden ostoksien yhteydessä. Ruokatori ja maitokaappi vaihtavat paikkoja keskenään, jolloin Ruokatorin valikoima laajenee. Jatkossa Ruokatorilta saa tuoreen kalan lisäksi myös SSO:n uuden valmisruokakonseptin, Sinun Keittiön, valmistamia maittavia valmisruokia sekä mm. sushia.  

Uudistuksen suunnittelussa on kuunneltu myös asiakkaiden toiveita, sillä suosittu Kerää ja Skannaa -palvelu pyritään myös lisäämään Lohjan palveluvalikoimaan. Kerää ja Skannaa -palvelussa asiakas itse skannaa ostoksensa käsiskannerilla ostosreissun edetessä ja lopuksi maksaa tuotteet kätevästi itsepalvelukassalla. Itsepalvelukassojen määrä nousee remontissa 10 kassaan, jolloin asiointi on entistä sujuvampaa. Pullonpalautuskoneiden uudistus on myös ollut asiakkaiden toivelistalla ja uusittavista koneista kaksi onkin niin sanottua ”suursyömäriä”, joihin voi kaataa suuremman määrän palautettavia tölkkejä ja muovipulloja kerralla.  

Uudistuksilla saadaan aikaan huomattavia vähennyksiä energiankulutukseen 

Remontin yhteydessä uudistetaan myös talotekniikkaa ja valaistusta sekä muutetaan kylmäkalusteet energiatehokkaammiksi ovellisiksi kalusteiksi. Näiden muutosten vaikutuksesta myymälän kokonaissähkönkäyttö putoaa jopa yhden kolmasosan aiempaan verrattuna. Lisäksi hukkalämmön talteenoton ja uusiokäytön myötä saadaan kaukolämmönkäyttö vähennettyä jopa puoleen nykyisestä.  

”Uudistuksessa kaupan kylmälaitteet vaihdetaan uusiin, hiilidioksidilla toimiviin, mikä tarkoittaa merkittävää pienennystä hiilijalanjäljessämme. Remontin myötä haluamme tarjota asiakkaillemme ympäristöystävällisemmän ostosympäristön ja olla edelläkävijöitä vastuullisuudessa”, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.  

Myymälä palvelee normaalisti remontin ajan, lukuun ottamatta muutamaa lyhyttä katkosta 

Vaikka Prisman uudistus on suuri, palvelee myymälä kuitenkin asiakkaita ympäri vuorokauden lähes koko remontin ajan, muutamaa suunniteltua, lyhyttä katkosta lukuun ottamatta. ”Asiakkaat voivat huoletta tulla asioimaan entiseen tapaan, vaikka muutostyöt ovatkin käynnissä. Hyvällä tiedottamisella ja myymäläopasteilla varmistamme sen, että asiakkaiden asiointi on mahdollisimman sujuvaa myös remontin keskellä”, sanoo Kärjes lopuksi.   Uudistetun Prisman avajaisjuhlia päästään viettämään vuoden loppupuolella.

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on läntisellä Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa kahdeksan kunnan alueella toimiva, paikallisten ihmisten omistama kasvava alueosuuskauppa. SSO:n toiminnan tarkoituksena on tuottaa palveluja ja etuja yli 70 000 asiakasomistajalleen. SSO:n tavoitteena on pysyä kehityksen kärjessä kaikilla toimialoillaan: market- ja tavaratalokaupassa, liikennekaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä autokaupassa.