Moni ravintola painii nyt koronapandemian ja sen aiheuttamien rajoitusten kanssa, niin myös Lohjan keskustassa toimiva intialainen ravintola Saffron. Ravintola avasi ovensa viime lokakuussa. Alku ylitti odotukset, mutta talvi on ollut hiljainen.

–Loka–marraskuussa ihmisiä kävi paljon ja tupa oli täynnä etenkin viikonloppuisin. Joulu–helmikuu oli hiljaisempaa ja nyt ruokaa myydään vain mukaan ja kuljetetaan kotiin, kertoo yrittäjä Gurvinder Singh.

Take away toimii etenkin viikonloppuisin ja koronan vuoksi aloitettu kotiinkuljetuskin on kerännyt jonkin verran asiakkaita, mutta enemmän asiakkaita pitäisi olla. Singh ei ole kuitenkaan vaipunut epätoivoon.

–Odotamme parempia aikoja, kuten kaikki muutkin. Ajattelen, että huhtikuussa alkaa näyttää valoisammalta, kun yhä useampi saa rokotuksen ja ihmisillä on turvallisempi olo käydä ravintoloissa.

Singh ymmärtää ihmisten pelon lisäksi myös sen, että lomautukset ja työttömyys ovat kiristäneet monen kukkaron nyörit äärimmilleen. Hän vinkkaakin, että ravintolat voisivat miettiä hintojaan niin, että ihmisillä olisi varaa käydä ulkona syömässä vaikkapa kerran viikossa.

–Olemme saaneet paljon positiivista palautetta, mutta vaikka meidän ruokamme olisi kuinka hyvää, monella on nyt huono rahatilanne, eikä perheen kanssa voida lähteä ravintolaan syömään. Ruoan tulisi olla sen hintaista, että jokainen voi tulla syömään jotain ravintolaan.

–Hyvä ruoka, sopiva hinta ja hyvä asiakaspalvelu, Singh listaa ravintolatoimintansa ydinajatuksen.

Singh, kuten moni muukin, toivoo, että tavanomainen arki palaisi pian ja ihmiset alkaisivat taas käydä ravintoloissa, jotta ne pysyvät pystyssä.

–Korona-aika on vaikea, mutta se menee ohi. Tiedän, että meillä on Lohjalla asiakkaita, jotka palaavat kyllä. Ihmisen pitää syödä, ja me yritämme tehdä asiat koko ajan paremmin ja huolehdimme hygieniasta.

Kupongeilla vakioasiakkaita

Singh kertoo mainostaneensa ravintolaansa Facebookissa ja parissa printtilehdessä. Ykkös-Lohjaan hän otti irti leikattavia kuponkeja, joilla asiakas saa alennusta ruoasta. Singh kertoo olevansa todella tyytyväinen siihen, kuinka hyvin kupongit toivat hänelle asiakkaita.

–Moni uusi asiakas on tullut kokeilemaan ruokia kupongin kanssa ja nyt he ovat vakioasiakkaitani. Kupongit toimivat hyvin etenkin vähän vanhemman väestön kanssa, joka ei käytä niin paljon Facebookia kuin nuoremmat. Aion mainostaa kuponkien avulla jatkossakin, Singh sanoo.

SMS

Gurvinder Singh kokee, että lehdestä irti leikattavat alennuskupongit ovat tuoneet Saffroniin hyvin asiakkaita. Osasta on tullut ravintolan vakioasiakkaita.