Lohjalainen Nostalgiamotoristit ry sekä Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n Helsingin piiri Stadin Pärtsärit järjestävät jälleen jo perinteeksi muodostuneen isänpäivän rompetorinsa 10.11. kello 9.00–14.00 Lohjan Citymarketin parkkihallissa. Rompetorimyyjiä paikalle on tulossa noin 150. Kävijöitä tapahtuma on aiempina vuosina vetänyt noin 1 500–2 000 ympäri Etelä- ja Keski-Suomea.

–Tämä on yksi Suomen suurimmista vastaavanlaisista rompetapahtumista, sanoo Pasi Virtanen Nostalgiamotoristeista.

Hän kertoo, että tapahtuman tausta juontaa juurensa paljon pienempiin rompetapahtumiin.

–Pienet porukat ovat kautta aikojen kerääntyneet yhteen vaihtamaan varaosia. Näitä vanhoja osia ei saa kaupasta, mutta kun yhdellä on yksi vanhan moottoripyörän tai auton raato ja toisella toinen, niin ne yhdistämällä saadaan yksi kokonainen.

Kuivin suin moottoripyöriä ei tarvitse ihailla ja varaosia vaihdella, sillä Paloniemen VPK:n palonaiset huolehtivat kahvituksesta. Tarjolla on myös makkaroita. Tapahtuman pääsymaksu on 5€.

Lohjalainen Jaro Aalto on voittanut classic road racing -kilpailuissa sekä Euroopan että Pohjoismaiden mestaruuden.

Mestaria jututtamaan

Tapahtuman teemana on tänä vuonna kilpa-ajo. Luvassa on kilpamoottoripyöränäyttely, jota isännöi Pertti Sorvari. Näyttelyssä on esillä mm. useita ”eläintarhan kiertäjiä”.

–Nimi tulee Eläintarhan ajoista, jotka järjestettiin aikoinaan Helsingissä. Siellä ajoivat Euroopan kuuluisuudet, Virtanen taustoittaa.

Tapahtuman vetonaulana on classic road racingia kilpaa ajava Jaro Aalto. Hän on paikalla kertomassa kilpailemisesta ja esittelemässä moottoripyöräänsä sekä ajovarusteitaan.

–Klassikkosarja on hyvin suosittu Pohjoismaissa ja Euroopassa. Kun meillä on tällainen mestarimies ja kuuluisuus seurassa, niin pyysimme häntä mukaan. Olemme ylpeitä hänestä, Virtanen kertoo.

Aalto voitti Euroopan mestaruuden vuonna 2012 ja Pohjoismaiden mestaruuden vuosina 2016 ja 2019. Hän on kilpaillut mm. lohjalaisen Rauno Erolahden kilpakäyttöön rakentamalla, vuoden 1947 Triumph T 100:lla, jolla viimeisin mestaruus irtosi. Kyseinen moottoripyörä on esillä tapahtumassa.

–Rauno tarjosi mahdollisuuden ajaa omalla pyörällään. Sitä kautta innostuin vielä vanhemmista moottoripyöristä. Aiemmin ajoin ennen vuotta 1972 valmistetuilla pyörillä, mutta nyt ajan ennen vuotta 1948 valmistettujen sarjassa, Aalto kertoo.

Ikää Aallon pyörällä on, mutta sitä ei uskoisi, sillä niin hyväkuntoisena moottoripyörä kiiltelee syysauringossa. Aivan riittävän kovaakin sillä pääsee; huippunopeudeksi on mitattu 180 km/h. Aalto kertoo, että vanhoilla moottoripyörillä ajaminen on pitkälti samanlaista kuin uusillakin, mutta löytyy jotain pieniä erojakin.

–Vanha pyörä vikuroi enemmän, jousitus ja jarrut ovat huonommat eikä tehoa ole niin paljon kuin uusissa, hän tiivistää.

Virtanen puolestaan muistuttaa, että vanhojen pyörien kohdalla tarvitaan erilaista osaamista kuin uusien.

–Vanhoihin pyöriin tehoavat ruuvimeisseli ja kiintoavain, kun niissä ei ole niin paljon elektroniikkaa.

–Vanhat pyörät ovat hienon näköisiä ja historia viehättää. Kai ne ovat kilpailuvietti ja vauhdin hurma, jotka saavat ajamaan, Jaro Aalto kertoo.

Kilpailuvietti ja vauhdin hurma saavat ajamaan kilpaa

Aalto on ajanut vanhoilla moottoripyörillä kilpaa vuodesta 2005. Matkan varrella on murtunut luu jos toinenkin, mutta se ei ole miehen tahtia hidastanut.

–Vanhat pyörät ovat hienon näköisiä ja historia viehättää. Kai ne ovat kilpailuvietti ja vauhdin hurma, jotka saavat ajamaan. Ikäni olen harrastanut moottoripyöriä. Tekniikka ja vanhat pyörät ja autot ovat kiinnostaneet aina, Aalto kertoo.

Ammatiltaan hän on autoinsinööri.

–Työn puolesta uudetkin kiinnostavat, mutta vanhoissa pyörissä on glamouria uusiin verrattuna, hän vertaa.

Kilpailemisessa on myös sosiaalinen ulottuvuutensa, kun palkintoja lähdetään tavoittelemaan kaveriporukalla. Vanhan ajan kilpailuhengen mukaisesti classic road racingissa on säilytetty myös herrasmiesmäisyys.

–Jaamme varaosia ja tietotaitoa ja autamme kilpakumppaneita, että kaikki saavat pyöränsä kuntoon, Aalto avaa.

Seuraava kilpailukin hänellä on jo mielessä. Se käydään ensi vappuna Tanskassa.

SMS

Kommentoi kirjoitusta