Säästöpankissa varaudutaan erilaisiin vaihtoehtoihin, ja samalla pyritään varmistamaan asiakaspalvelun toimivuus mahdollisimman pitkälle.

Koronaviruspandemia on aiheuttanut melkoista myllerrystä myös pankkitoimintaan. Meille Säästöpankissa on ensiarvoisen tärkeää noudattaa viranomaistahoilta annettuja ohjeita ja siten omalta osaltamme hillitä taudin leviämistä, huolehtia asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuudesta ja siten varmistaa toimintamme asiakkaiden palvelemiseksi. Tehtävämme on edelleen kokonaisvaltainen talouden valmentaminen ja vahva asiantuntijuus myös poikkeustilanteessa. Kertoo va. toimitusjohtaja Anne Toivonen Länsi-Uudenmaan Säästöpankista.

Turvallisuus on tärkeintä. Kassapalveluja on osin supistettu. Neuvonta- ja asiantuntijapalvelut ovat siirtyneet pääosin sähköisiin kanaviin

Olemme keskittäneet kassapalvelumme toistaiseksi Lohjalle, Karkkilan ja Nummelan kassa- ja päivittäispalveluiden ollessa suljettuina. Hoidamme aikavarauksella olevat asiakastapaamiset sovitusti. Toteaa myyntijohtaja Helena Ståhlberg.

Lohjan konttorin kassapalvelut, Laurinkatu 48, palvelee ma-pe klo 10-13 ja 14-16.30.

Säästöpankkiryhmän asiakaspalvelu numerossa 010 773 6777* palvelee ma-pe klo 8-22 ja la klo 10-14. Yritysten maksuliikeasioissa yritysasiakkaiden palvelunumero 010 773 6725* palvelee ma-pe klo 8-18.

Tilanne on äärimmäisen poikkeuksellinen. Pyrimme varmistamaan toimintamme asiakkaiden palvelemiseksi, mutta välttäen tarpeetonta kontaktia kasvotusten. Uudet asiakasneuvottelut hoidetaan ensisijaisesti verkkotapaamisen tai puhelinneuvottelun kautta. Kiireelliset tilanteet, kuten asuntokaupat ja luottoasiakirjojen allekirjoitukset hoidetaan konttorilla. Toivomme asiakkaiden ottavan yhteyttä ensisijaisesti joko verkkopankin tai asiakaspalvelumme kautta. Kuitenkin vain yhtä kanavaa käyttäen, jotta palvelukanavamme eivät ruuhkautuisi sen vuoksi, että asiakkaan yhteydenottoa käsitellään useammassa paikassa, Ståhlberg jatkaa.


Säästöpankki kantaa huolta asiakkaistaan ja tiedostaa perustehtävänsä mukaisesti yhteiskuntavastuunsa – tukea henkilö- ja yritysasiakkaille

Ymmärrämme asiakkaidemme tuskan ja haluamme tarjota joustavuutta niin henkilö- kuin yritysasiakkaillemme koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi. Oli kyseessä sitten säännölliset tulonsa tilapäisesti työttömyyden tai lomautuksen vuoksi menettäneet henkilöasiakkaat tai yritykset, jotka tarvitsevat käyttöpääomarahoitusta kysynnän laskun tai tilausten peruutusten vuoksi, Ståhlberg lisää.

Asuntolainoihin lyhennysvapaata

Henkilöasiakkaillemme tarjoamme lyhennysvapaata asuntolainaan jopa 12 kuukaudeksi ja 6 kuukauden lyhennysvapaan kuluitta verkkopankin kautta haettuna, Ståhlberg tarkentaa.

Yrityksille ratkaisuja tilanteen helpottamiseksi

Koronaviruspandemia vaikuttaa nyt lähes kaikilla toimialoilla yritys- ja yrittäjäasiakkaidemme toimintaan. Haluamme tukea yrittäjiä ja yrityksiä tässä poikkeustilanteessa ja suhtaudumme käyttöpääomarahoitustarpeisiin sekä lainojen lyhennysvapaisiin myönteisesti. Toteaa rahoituspäällikkö Tuomas Nieminen Länsi-Uudenmaan Säästöpankin yritystiimistä.

Suosittelemme yrityksille Finnveran takauksia, jotta käyttöpääomatilanne saadaan turvattua. Teemme Finnveran lisäksi yhteistyötä muun muassa Fundun sekä Lähirahoituksen kanssa. Yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa pyrimme löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun yrityksen tilanteen helpottamiseksi tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, Nieminen jatkaa.

Sijoitusmarkkinoiden alamäki kauhistuttaa säästäjä- ja sijoittaja-asiakkaita – miten pitäisi toimia?

Sijoitusmarkkinat heiluvat nyt rajusti. Sijoitusten arvot ovat lyhyessä ajassa laskeneet historiallisen paljon. Tällaisissa tilanteissa säästäjän tai sijoittajan kannattaa pitää pää mahdollisimman kylmänä ja katse horisontissa. Tärkeintä on noudattaa omaa pitkän aikavälin vaurastumisen suunnitelmaa. Säästöpankin rahastoista vastaavat sijoitusalan ammattilaiset, jotka hoitavat aktiivisesti ja pitkäjänteisesti sijoituksia kaikissa markkinatilanteissa. Markkinoita seurataan salkunhoidossamme jatkuvasti ja tarvittavat toimenpiteet toteutetaan nopeasti. Kertoo sijoituspäällikkö Ilkka Kauppinen Länsi-Uudenmaan Säästöpankista.

Säästäjän ja sijoittajan kannattaa nyt välttää hätäisiä myyntipäätöksiä, varsinkaan jos säästöille ei ole akuuttia tarvetta. Mikäli olet laatinut kuukausittaisen säästösuunnitelman, kannustan noudattamaan sitä määrätietoisesti varsinkin, kun rahastojen arvot ovat laskusuunnassa. Saat näin ollen samalla kuukausittaisella summalla enemmän rahasto-osuuksia kuin aikaisemmin. Sijoitusmarkkinoiden käänteen tullessa suunnitelmassa pysyminen palkitaan. Maailma tulee selviämään virusepidemiasta, maailmatalous tulee toipumaan ja kurssit tulevat nousemaan, Kauppinen lisää.

Tilanteet muuttuvat salamavauhdilla – pyrimme reagoimaan nopeasti

Elämme hyvin poikkeuksellisia aikoja. Tilanteet voivat muuttua hetkessä ja olemme valmiita reagoimaan niiden vaatimuksiin nopeastikin. Viestimme koronaviruksen vaikutuksista konttoreidemme aukioloihin ja palveluihin mahdollisimman ajantasaisesti ensisijaisesti kotisivujemme ja Facebook-sivujemme kautta. Seuratkaa tiedottamistamme, Anne Toivonen muistuttaa.