Vuoden Auto Suomessa 2022 -tittelistä kisasivat jo hyvän aikaa sitten Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Skoda Enyaq, näistä täyssähköautoja oli peräti neljä, joista yksi oli meillä nyt Perttilän Auto-Kehästä koeajossa. Kia EV6 Comfort-paketilla, eli varsin perusmallinen takavetoinen sähköauto. Kiva EV6 on täyssähköauto, jonka lähtöhinta on 54437 euroa tai yksityisleasing vaihtoehtona alkaen 636 euroa kuukaudessa.

Pääsimme testaamaan autoa tällä kertaa varsin kuivissa olosuhteissa teillä, joilla ei ollut lunta, eikä suolauksen ansiosta oikein jäätäkään, mutta ajamalla Kia EV6:lla niitä samoja reittejä, kun arkenakin ajaa, tuli selväksi, että takavetoisenakin tämä auto on hyvä ajaa, ja tässä perusversiossakin siinä on aivan tarpeeksi teknisiä järjestelmiä ja kuljettajan avustajia. Esimerkiksi itselle uusi tuttavuus oli EV6:ssa oleva mahdollisuus itse säätää jarrujärjestelmää, ja sitä miten se hyödyntää jarrutusenergiaa ja parantaa siten auton toimintasädettä. Tässä koeajomallissa oli istuinmateriaalina muuten vegaaninen nahka (!).

Uutta mukavuutta ajamiseen

Nykyaika ja viimeiset vuosikymmenet ovat vieneet yksityisautoilua nykytilanteeseen, missä odotamme entistä parempia ja laajempia ominaisuuksia autolta – eikä vain ajamiseen liittyen, tai yleiseen mukavuuteen. Esimerkiksi Kia EV6:n tilanteessa se voisi tarkoittaa, vaikka lämmityksen ajastamista yölatauksen kanssa – jos aamulla on lähtö klo 10.00 ja haluaa lähteä autolla, jonka sisällä on 21,5 astetta lämmintä – se on mahdollista ajastamalla tämä autoon.

Nykyaikaista mukavuutta on myös se, ettei autoja enää osteta itselle vuosiksi, nimittäin entistä useampi uuden auton ostaja ottaa auton yksityisleasing-sopimuksella kaikkineen huoltoineen ja renkaanvaihtoineen, vaikka vain vuodeksi, vaihtaakseen taas vuoden päästä uuteen autoon.

Oman mukavuuden ja auton käyttämisen valintoihin kuuluu Kia EV6:n suhteen jo ostaessa tutut valinnat sähköauton  suhteen, eli siinä missä vanhan tekniikan autoissa mietittiin pientä tai isompaa moottoria ja hevosvoimia, nyt mietitään akun kokoa, ja EV6 tarjoaa kaksi vaihtoehtoa, joista suuremmalle lupaillaan jopa 528 kilometrin toimintamatkaa – oikeastaan tästä isomman akun tuomasta mukavuudesta antaa oman lisänsä, se tosiasia, että voit ladata vaikka oman sähköpyöräsi suoraan EV6:n omasta akusta, siinä on nimittäin Kian oma liikennevälineestä toiseen lataus (V2L) jopa 3,6 kW teholla. Muutenkin Kia ilmoittaa akustonsa oleva nopea, 800 V latauksella 10 %:sta 80 % vie vain 18 minuuttia, eli kahvitauon verran.

Kia EV6 on myös siitä erilainen nykysähköauto, että sillä voi myös vetää peräkärryä aina 750 kiloon saakka pikkuakulla ja 1600 kiloa isommalla akulla varustetulla mallilla.

Riittävästi tehoja ja turvallisuusominaisuuksia.

Kia EV6 on ulkoiselta olemukseltaan urheilullinen, ja se tarjoileekin kiihtyvyyttä 0-100km/h 5,2 sekunnissa ja huippunopeuttakin on Suomen tiestölle aivan riittävästi. Kia EV6 pyrkii myös pitämään matkustajansa turvassa antamalla auton ja kuskin käyttöön mittavan valikoiman turvallisuusjärjestelmiä kuten kaistanvaihtoavustimen, katvealueen varoittimen, useamman  kameran ml. peruutuskamera, risteävän liikenteen varoittimen, etäpysäköintiavustimen, navigaatiopohjainen älykäs vakionopeudensäädin, älykkäät etuvalot sekä moottoritieavustin – auton ratissa olevat tunnistimet myös huomauttavat kuskille, että rattia ei saa jättää yksinään, vaan kuskin pitää hallita autoa.

Jos kuitenkin tuntuu siltä, että perus EV6 ei ole tarpeeksi, sijoittamalla euroja lisää, on mahdollisuutta ostaa EV6 GT. Siinä missä perus EV6:n moottoriin on neljä vaihtoehtoa eli 58 kWh:n ja 77,4 kWh:n vaihtoehdot, ja näistä takaveto ja nelivetoiset 170 hv-325 hv moottorit, niin EV6 GT:n moottoriin löytyy tarvittaessa jopa 585 hevosvoimaa. Näillä hevosvoimilla reilun 2530 kilon kokonaispainoinen auto liikkuu jo kohtuullisen rivakasti.

Auton ajokokemus

Teimme siis ajotestin aivan normaalityöajan tyyppisesti ajelemalla Lohjan keskustassa ja tie 25:llä nopeusrajoitusten mukaisesti. Testasimme myös auton kääntösäteen ja käyttäytymisen liukkaalla alustalla (ei tiellä) todetaksemme, että Kia EV6 on hyvä auto ajaa. Kaikki eivät tietenkään pidä autosta, missä on näin paljon erilaisia teknisiä lisäosia ja mukavuustekijöitä, joita kaikkia ei tässä edes lähdetty luettelemaan, mutta sähköautot alkavat olla entistä yleisimpiä liikenteessä, eikä tämä Kian sähköautoversio ole lainkaan huono vaihtoehto kokeiltavaksi, aivan näin perusversionakin. Varsinkin jarrutusenergiansäätöjärjestelmä oli mielenkiintoinen tuttavuus.

Kommentoi kirjoitusta