Maailman armottomin rata, 25 kilometriä pitkä vuoristoratamainen Nordschleife, 200 autoa ja 700 kuljettajaa. Vuorokauden kestävä spektaakkeli aikaa, väsymystä, pimeyttä, olosuhteita ja kilpakumppaneita vastaan yli 250 kilometrin tuntivauhdissa. Sillä täytyy 18-vuotiaan unelma.

18-vuotiaalla Sami-Matti Trogenilla on edessään yksi autourheilumaailman vaativimmista koitoksista kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, 3.–6.6., kun hän kilpailee Nürburgringillä, eli kunnioitetussa ”vihreässä helvetissä”, käytävässä 24 tunnin kilpailussa, jossa on vuosien saatossa tavattu muun muassa F1-tähtiä. Trogen ajaa kilpailun Walkenhorst Motorsportin lähes 600 hevosvoimaisella GT3-luokan BMW M6:lla.

–On todella hienoa päästä ajamaan pääluokassa ja sanotaanko, että tämän kilpailu tulee olemaan yksi elämäni kohokohdista ja samalla unelmieni täyttymys. Olen tästä erittäin iloinen ja kiitollinen tallilleni, Trogen iloitsee.

Tallin väreissä kilpailuun osallistuvat myös Trogenin kokenut aisapari Jörg Müller, toista kautta tallissa ajava Mario Von Bohlen sekä puolalainen Kuba Giermaziak. Valmistava kilpailu, kuuden tunnin pituinen Total Nürburgring Qualifying Race ajettiin äitienpäivänä. Tuolloin tiimi selvisi maaliin sijalla 18. Trogen ajoi kilpailussa kolme kertaa nostaen joukkueensa sijoitusta neljällä sijalla.

–Pääsimme esikilpailun läpi ilman suurempia kommelluksia. Rata on todella vaativa ja hitaimpien luokkien autojen ohittelu tekee ajamisesta erittäin haastavaa. Yli kahdeksan minuutin kierroksen aikana ei ole varaa yhteenkään ajatuskatkoon ja keskittymisen pitää olla koko ajan huippuluokkaa. Fyysisesti rata on erittäin vaativa, miettii Trogen.

Normaalioloissa jopa 200 000 katsojan joukko odottaa autoja radalle. Sadat kuljettajatkaan eivät malta odottaa pääsyä myyttiselle radalle.

–Jokainen, joka sanoo, ettei pidä radasta, valehtelee tai ei ole koskaan ajanut siellä, totesi Sir Jackie Stewart.

Nuori lohjalainen on samaa mieltä.

–Tulen todella nauttimaan kisasta, Trogen päättää.

Nürburgringin 24 tunnin kilpailu ajettiin ensimmäisen kerran 50 vuotta sitten, vuonna 1970, jolloin voittoon ajoi formula ykkösistäkin tuttu Hans-Joachim Stuck parinsa Clemens Schickentanzin kanssa BMW 2002 Ti:llä. Saksalaismerkki hallitsi kilpailua ensimmäiset neljä vuotta, kunnes maailmaa kiusannut öljykriisi aiheutti kilpailun perumisen kahtena vuotena.

Vuonna 1976 alkoi Porschen valtakausi, jonka jälkeen komennon otti Ford. BMW nousi takaisin valtaistuimelle vuonna 1984. BMW:llä eli merkillä, jolla Trogenkin kilpailee, on ajettu kilpailussa eniten voittoja, peräti 20. Porschella kilpailu on voitettu 12 kertaa. Ford ja Audi tasaavat kolmossijan viidellä voitolla.

Teksti: Sami-Matti Trogenin tiedotus

Nürburgringin 24 tunnin kilpailuun osallistuminen on Sami-Matti Trogenille unelmien täyttymys. (Kuva: Walkenhorst Motorsport)