Sami-Matti Trogen on valittu edustamaan Williams Esports -tiimiä uuteen, äärimmäisen kovatasoiseen esports-sarjaan, VCO ProSIM SERIES. Sarjassa kilpailevat yhdessä niin kansainvälisesti menestyneet kilpakuljettajat kuin maailman parhaat esports-kuljettajatkin. 44 tiimiä lähtee tavoittelemaan mestaruutta tässä marraskuun 18. päivänä alkavassa kahdeksanosaisessa sarjassa, jossa palkintorahapotti on yhteensä 50 000 USD.

Marraskuussa käynnistyvä uusi ja innovatiivinen Virtual Competition Organisationin (VCO) järjestämä esports-sarja yhdistää 44 menestynyttä kansainvälistä kilpakuljettajaa maailman parhaiden esports-kuljettajien kanssa kahden hengen tiimeihin. Lähtölistalta löytyvät mm. F1-kuljettajat Max Verstappen, Rubens Barrichello ja Romain Grosjean, sekä Formula E -sarjan mestaruuden voittanut António Félix da Costa.

Williams Esports -tiimin virallisiin kuljettajiin kuuluva Sami-Matti Trogen pääsi sarjaan nimettyjen esports-kuljettajien joukkoon ja lähtee jahtaamaan mestaruutta sekä merkittäviä rahapalkintoja yhdessä tiimikaveriksi osuneen argentiinalaisen Agustín Canapinon kanssa. Canapino on niittänyt menestystä rata-autoilussa etenkin Etelä-Amerikassa.

–Kun kuulimme sarjan julkaisusta, oli melko selvää, että pääsisin mukaan. Isommat tiimit, kuten Williams Esports, saivat valita kuskinsa ja olin onnekas valittu, Trogen toteaa.

–Sarjan tiimiparit muodostettiin ranking-tuloksiin perustuneella valintaprosessilla, jossa Canapino pääsi valitsemaan minut parikseen. Olemme kisanneet samassa tiimissä aiemminkin; heinäkuussa mm. voitimme yhdessä merkittävän BMW SIM 120 Cup esports-kisan. Luottavaisin mielin voidaan siis lähteä tutun kaverin kanssa sarjaan näyttämään taitojamme, Trogen summaa.

Sami-Matti Trogen. (Kuva: Sami-Matti Trogen tiedotus / Tero Turunen)

Kilvanajoa aina marraskuusta maaliskuuhun – radat julki vasta viime hetkillä

Uuden kahdeksanosaisen sarjan ensimmäinen osakilpailu käydään 18.11.2020 ja kausi päätetään maaliskuun viimeisenä päivänä, 31.3.2021. Kilpa-autona sarjassa toimii kaikilla identtisiin asetuksiin säädetty Dallara Formula 3, joka on varustettu 220 hevosvoimaisella moottorilla.

Sarjan mielenkiintoa merkittävästi lisää se, että osakilpailuissa käytettävät kilparadat julkaistaan vain kaksi tuntia ennen kilpailun alkua. Konsepti tuo lisäjännitystä sekä kilpailijoille että katsojille, samalla minimoiden kuljettajilta totutusti vaadittua harjoittelupanostuksen määrää. Myös katsojille annetaan sarjan aikana valtaa vaikuttaa osakilpailuiden kilparatoihin Twitterissä käytävän äänestyksen kautta.

–Sarjan yhdenmukaisuuteen perustuva konsepti on hyvä, sillä se on reilu kaikille, eikä kukaan pääsee liikaa treenaamaan etukäteen. Vielä on vaikea sanoa, mihin sijoitutaan vauhdillisesti tässä porukassa, jossa on mukana maailman kovin kärki. Esimerkiksi Verstappen ajaa tosi hyvin niin ”oikeassa elämässä” kuin simulaattoreillakin. Kyllä me kärkikahinoihin tähdätään ja sinne mahdollisuudet pitäisi olla, pohtii Trogen.

–Uskon, että erot tulevat olemaan hyvin pieniä ja että kilpailujen kärkinimet vaihtelevat jatkuvasti sarjan edetessä. Koska autoja on niin paljon lähtöviivalla, odotettavissa on varmasti kolareita jonkun verran, mutta sen näkee sitten kun sarja starttaa – viikon päästä viisaampia, hän päättää.

Jokaista kahdeksaa osakilpailu edeltää lisäksi niin sanottu Fun Race, jossa keskitytään puhtaasti vielä hauskanpitoon, ennen virallista kisalähtöä. Kilpailut käydään iltaisin, Suomen aikaa klo 19.00–23.00 välillä, ja jokainen osakilpailu esitetään suorana lähetyksenä. Osallistujalistalta löytyy Trogenin lisäksi myös toinen suomalaisnimi, esports-kuljettaja Olli Pahkala.

Sami-Matti Trogen tiedotus

Kommentoi kirjoitusta