Etenkin digitaalisen autourheilun puolella viime ajat urakoinut Trogen pääsee Walkenhorst Motorsport -tiimin oikean auton ohjaimiin tulevana viikonloppuna Saksassa. Trogen ajaa neljän tunnin kestävyyskilpailun legendaarisella Nürburgringin radalla, suoraan BMW:n tehtaalta toimitetulla uudella M2 CS Racing -autolla. Rallilla aloitettua kilpailukautta jatketaan nyt radalla.

Trogen aloitti kautensa tammikuussa rallin SM-sarjalla, mutta poikkeusolojen iskiessä maaliskuussa, kilpailemista jatkettiin ainoastaan digitaalisen autourheilun puolella. Kaikesta huolimatta, kevät toi mukanaan uusia mahdollisuuksia rata-ajon puolella, joten rallitoiminta on päätetty siirtää pysyvästi sivuun.

”Rata-ajo on kiinnostanut minua koko ajan ja nyt siihen on auennut hieno mahdollisuus, johon haluan ehdottomasti tarttua. Alkukausi rallin parissa oli mielenkiintoinen ja opettavainen ja se antoi Suomen talviolosuhteissa hyvän mahdollisuuden ajotuntuman ylläpitämiseen, mutta kyllä veri vetää radalle”, Trogen kuvailee.

Maaliskuussa Ranskassa onnistuneesti ajetun GT3-testin jälkeen, aktiivinen yhteydenpito Walkenhorst Motorsport -tiimin kanssa on jatkunut tiiviinä. Kesäkuun puolessa välissä Trogen suoritti kilpailulupaan vaadittavan perustason lisenssin ja nyt vuorossa on ensimmäinen kilpailu saksalaistiimin kanssa.

”Tässä on tapahtunut melko paljon lyhyen ajan sisällä. Olen lennellyt Saksaan suorittamaan niin sanottua Permit-lisenssiä ja nyt minulla on vihdoin virallisesti lupa ajaa Saksassa kilpaa ja lähteä kilpailujen kautta hakemaan seuraavaa, korkeampaa lisenssitasoa. Tavoitteena on toistaiseksi ajaa puhtaita kisoja maaliin, jotta etenkin lisenssiasia edistyy”, Trogen selventää.

Kohti Nürburgringin Nordschleifea uunituoreella BMW:llä

Tulevan viikonlopun kilpailu, NLS race 1 – 51. Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy, käydään Nürburgringin Nordschleifen radalla lauantaina 27.6. Kilpailuareena on Trogenille tuttu, etenkin simulaattorilla, jolla hän on ajanut rataa ympäri lähemmäksi 100 tuntia. Myös Saksan lisenssin suorittamisen ja Walkenhorstin tiimin testien yhteydessä kierroksia on kertynyt autolla parikymmentä.

”Rata on minulle todella tuttu ja siellä on tullut vedettyä muun muassa 24h kisoja simulaattorilla. Todella kiva päästä ajamaan ihan oikealle radalle, ja luvassa onkin paljon ajamista neljän tunnin kisoissa”, Trogen toteaa iloisen odottavasti.

Mikä lisää mielenkiintoa, Trogen pääsee korkkaamaan yhdessä tiimikaverinsa Mario von Bohlenin kanssa kirjaimellisesti pakasta vedetyn BMW M2 CS Racing -auton. Kyseessä on ensimmäinen kilpailu koskaan tällä BMW M240i:n seuraajalla, jolla tullaan kilpailemaan vuonna 2021 BMW Cupissa.

”On mahtavaa päästä vetämään ihan uudella M2:lla. Koska auto on uusi kaikille, kilpailut ovat luonnollisesti samalla testiä tiimille. Kunhan korkeampi lisenssi on aikanaan taskussa, mietitään sen jälkeen seuraavia mahdollisia steppejä”, päättää Trogen.

Lauantain kilpailun jälkeen, seuraavat ratakilpailut Saksassa ajetaan heinäkuussa 11. ja 12. päivä, joista molempina käydään niin ikään neljän tunnin kilpailut.

Trogenin loppuvuoden ohjelmaan kuuluu niin rata-ajoa Saksassa kuin digitaalista autourheiluakin Williams Esports -tiimissä.

Teksti: Sami-Matti Trogenin tiedotus
Kuvat: Walkenhorst Motorsport / Swoosh Communications