Kuinka monta kertaa viikossa sitä näkeekin huonossa ajosäässä autoja, joilla ei ole takavaloja päällä. Tai autoja, joilla on edessä vain parkkivalot päällä, eikä lainkaan varsinaisia ajovaloja. Ennen valoautomatiikan tuloa autokoulussa opetettiin aina laittamaan ajovalot päälle liikkeelle lähtiessä. Nykyään autot hoitavat tämän, mutta vastuu on kuskilla – tiedätkö sinä, miten sinun autosi valot oikeasti käyttäytyvät tavallisesti, ja vähän haastavimmissa olosuhteissa, eli sellaisissa missä olemme saaneet viime aikoina Suomessakin ajaa.

Autojen ja sitä myötä myös liikenteen turvallisuus on periaatteessa parantunut vuosi vuodelta, mutta samalla voidaan tilastoista nähdä, että yleinen taloustilanne ja Euroopan turvallisuustilanne vaikuttavat myös liikenteemme kehitykseen – suomalaisen liikenteessä olevan henkilöauton keski-ikä on kasvanut jo usean vuoden ajan, ja kasvaa edelleen. Sähköautoja ja muita uusia autoja kyllä tulee markkinoille, mutta viime vuodet ovat olleet automarkkinoilla huomattavasti hiljaisempia kuin vaikkapa vuonna 2005, jolloin uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa yli 148 000, viime vuonna luku oli alle 90 000 uutta autoa.
Sähköautojen määrä lisääntyy varmuudella. Viime vuonna 33% uusista autoista oli jo sähköautoja, mutta tämä kehitys lisää entisestään haasteita Suomen teille – autot ovat raskaampia, mikä asettaa teiden ylläpidolle lisää haasteita, ja jokainen autoilija on nähnyt viime vuosina, millaiseen kuntoon tiet ovat päässeet.

Turvallisuus edellä

Uudet autot siis tuovat meille turvallisuuden tunteen liikenteessä. Ne ovat isompia, vahvempia, ja niissä on enemmän turvalaitteita. 10 vuotta sitten vuonna 2013 liikenteessä kuoli 258 henkilöä, ja vuonna 2022 kuolleita oli 196, kun viime vuonna tammi-marraskuun tilastojen mukaan kuolleita oli 158 – eli nämä lukemat menevät oikeaan suuntaan, mutta samalla pitää huomioida että vuonna 2020 liikennemäärät pienenivät lähes 10% eivätkä ne ole vieläkään koronaa edeltävällä tasolla.

Viisi isointa vaaraa talvitiellä

  • Jää. Renkaan pito jäällä on minimaalinen. Vain yksi huolimaton liike – ja auto joutuu liirtoon. Lisäksi jarrutusmatka pitenee huomattavasti liukkaalla tiellä.
  • Tuore lumi. Se peittää useita esteitä, jotka voivat aiheuttaa tieliikenneonnettomuuden.
  • Loska. Se aiheuttaa usein loskaliirtoa – tapahtuman, jossa kerros maata, lunta, ja vettä muodostuu renkaan kulutupsinnan ja tien väliin. Kosketuspinnan menetyksen takia tien pinnasta, autosta tulee kykenemätön jarruttamiseen, kiihdyttämiseen ja ohjaamiseen.
  • Huono näkyvyys. Auton ikkunat sumuttuvat usein ja jäätyvät lumen, pakkasen ja lämpötilan vaihteluiden takia. Tällaisissa olosuhteissa on mahdotonta nähdä ja arvioida ajotilanne. Lisäksi kuski ei pysty tunnistamaan liikennemerkkejä kerääntyneen lumen takia.
  • Matala lämpötila. Kovassa pakkasessa renkaiden kumi muuttuu kovemmaksi. Tämä johtaa sen pitokyvyn heikkenemiseen. Kosketus renkaiden ja tien välillä muuttuu vähemmän luotettavaksi, kun taas jarrutusmatka lisääntyy huomattavasti.

Sovitaanko, että tällä viikolla tarkistat oman tietotasosi autosi valoautomatiikasta, ja mietit liikenteessä mitä teet ja miten sen teet, jotta varmistamme jokaiselle liikenteessä olevalle paremmat mahdollisuudet päästä perille ilman vahinkoja.

KO