Suomen suurin perinteisesti eri puolilla Suomea vuosittain järjestettävä moottoripyörätapahtuma, Veteraaniralli järjestetään 3.8 – 5.8. Karjalohjalla Kylpylähotelli Päiväkummussa. Vastuujärjestäjinä ovat Veteraanimoottoripyöräklubi, Helsingin piirin aluekerho Stadin Pärtsärit ja Nostalgiamotoristit Lohjalta.

Tapahtuma kerää osanottajia aina Ivalosta Hankoon saakka sekä Skandinaviasta ja Baltiasta. Useimmat pyörät ovat museoikäisiä eli 30 vuotta vanhoja. Koko hotelli on täysi ja suurin osa ajajista majoittuukin telttoihin. Varsinainen telttakylä hienoine pyörineen luvassa siis. Rallin suojelija toimii Lohjan kaupunginjohtaja Mika Sivula ja kaupungin tervehdyksen ajajille tuo perjantaina hallituksen 1. varapuheenjohtaja Kari Turunen.

Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuuluu tietysti majoittuminen. Saunat ovat lämpiminä ja ruokahuolto tapahtuu hotellin toimesta. Varmasti on vilskettä. Lauantaina puolenpäivän aikaan starttaa kiertoajelu, kun noin 200 pyörää pyörähtää Lauri Mellinin suunnitteleman lenkin (Karjalohja – Lahnajärvi – Kasvihuoneilmiö – Sammatti – Karjalohja). Ilmassa on vanhanajan romantiikka, kun kaksitahtiset Jawat ym. kulkevat jättäen jälkeensä sinisen, tuoksuvan

pakokaasuvanan. Mukana on suuri määrä eri merkkisiä, isoisille varmasti tuttuja laitteita, kuten Triumph, Norton, IC, BMW, Ariel, Ural, MZ, Honda, Suzuki, ym. Näillähän Suomi rakennettiin ja näiden avulla maan väkiluku saatiin nousemaan!

Perinteisiin kuuluu myös entisöintikilpailu, jossa kisataan siitä, kuka on entisöinyt vanhan pyörän sellaiseen kuosiin kuin se aikoinaan tuli ulos tehtaalta. Todella suurta käden taitoa ja hermoja vaativa tehtävä. Tuomareina toimivat aikaisempien vuosien voittajat.

Nostalgiamotoristit järjestävät hienon moottoripyöränäyttelyn hotellin isossa liikuntasalissa. Esillä on entisaikojen kilpapyöriä, vanhoja eläintarhan kiertäjiä, krossipyöriä ja muita tunnettuja alan kuuluisuuksia. Rauno ”Rankku” Erolahti toimii näyttelypäällikkönä.

Sunnuntai aamupäivällä alkaa kotiinlähtö. Monella on pitkä matka kotiin ajettavaksi. Vaatii hyviä istumalihaksi istua tuntikausia pyörän satulassa, mutta vuosien kokemuksella ja innostuksella aina ennenkin on hyvin selviydytty.