Lohjan terveyskeskuksen lääkäri- ja hoitajapalvelut sekä suun terveydenhuolto hyödyntävät tekoälyä potilaiden hoitoonohjauksessa.

Lohjan terveyspalveluissa on ollut tammikuusta 2018 lähtien käytössä tekoälyä hyödyntävä digitaalinen asiointijärjestelmä Klinik. Klinik-palvelussa kuntalainen syöttää oireensa digipalveluun ja tekoäly tekee alustavan arvion. Digipalvelu helpottaa asiointia terveyspalveluihin sekä nopeuttaa oikeaan hoitoon pääsyä.

Asiointipalveluun pääsee Lohjan verkkosivujen kautta. Asiakas syöttää oireensa helppokäyttöiseen palveluun, jonka avulla hänet ohjataan suoraan oikeaan hoitoon tai tutkimuksiin.

Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi laittaa lapsen hoitoon pääsyn liikkeelle vaikka keskellä yötä. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi. Palvelun kautta voi myös esimerkiksi uusia reseptin, kysellä tutkimustuloksia tai peruuttaa varatun ajan.

–Klinik Accessin myötä olemme pystyneet tarjoamaan asiakkaillemme uuden sähköisen yhteydenottoväylän. Hoitajien hektinen ajanvaraustyö on rauhoittunut, koska tulevien puheluiden suurimmat ruuhkahuiput ovat tasoittuneet. Tulevien puheluiden määrä on selvästi vähentynyt. 90 % käyttäjistä ja ammattilaiskäyttäjistä ovat olleet palveluun tyytyväisiä, kertoo Lohjan kaupungin ylihammaslääkäri Anna Ekdahl.

Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään seuraavan arkipäivän sisällä yhteydenotosta. Palvelun käytön tuloksena voi olla esimerkiksi itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille.

Asiakas syöttää oireensa helppokäyttöiseen palveluun, jonka avulla hänet ohjataan suoraan oikeaan hoitoon tai tutkimuksiin.

Ei tarvitse jonottaa, tai soitella”

Klinik-palvelua on kehuttu erityisesti siitä, että yhteydenotto tapahtuu ilman turhaa puhelimessa jonottelua tai takaisinsoiton odottelua. Oireet voi kirjata rauhassa kotona verkkopalveluun silloin, kun se itselle sopii. Osa ihmistä kokee myös helpommaksi kertoa oireista kirjoittamalla kuin puhelimessa. Kuntalaiset kommentoivat Klinik-palvelua mm. seuraavasti:

”Helppo ja näppärä tapa varata aika.”

”Aivan loistava. Ei tarvitse enää jonottaa puhelimessa, vaan voi täyttää täällä asian silloin kun itselle parhaiten sopii.”

”Erittäin kätevää kun voi aikaan tai paikkaan riippumatta ottaa terveysasemaan yhteyttä! Töiden tai koulupäivän aikana on vaikea löytää aikaa mahdollisesti pitkälle puhelulle.”

“Hieno ja vaivaton tapa saada asiansa hoidettua. Usein on vaikeaa soittaa ja sitä tulee vaan siirrettyä asiaansa, mutta tämänkaltaisella palvelulla homma on paljon helpompaa. Palvelun käyttö on lisäksi erittäin helppoa ja tarpeeksi yksityiskohtaista.”

Suomalaista terveysteknologiaa

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Klinikin tekoälyratkaisu on otettu käyttöön hyvin tuloksin ympäri Suomea, mm. Vantaalla, Keski-Uudenmaan sotessa ja Loviisassa. Ratkaisu on käytössä noin 400 terveysasemalla Suomessa, Iso-Britanniassa, Irlannissa, Portugalissa ja Alankomaissa.

–Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä, sanoo Klinikin toimitusjohtaja, LL Petteri Hirvonen.

Klinik Healthcare Solutions Oy

Kommentoi kirjoitusta