Vuosikymmen vaihtui kuin normaali vuosi toisesta toiseen ja näin saimme aloittaa uuden 20-luvun. Edellinen 20-luku olikin kuvien perusteella mielenkiintoinen Euroopan noustessa ensimmäisen maailmansodan raunioista. Nyt uusi 20-luku tuo eteemme aivan uudenlaisia haasteita.

Tekniikan kehitys veti 10-lukua

Mennyt vuosikymmen toi muutoksia arkeemme tekniikan kautta. Matkapuhelin oli tullut toki tutuksi jo 2000-luvun alussa, mutta 10-luku loi siitä ihmisen kumppanin kaikkine satoine sovelluksineen ja sosiaalisen median kanavoineen. Teknisen kehityksen myötä meistä tuntuu, että maailma on pienentynyt entisestään. Tämä on kuitenkin lievää harhaa, sillä näemme vain sen, mitä haluamme nähdä.

Meillä Lohjalla 10-luku toi muutoksia katukuvaan, kun esimerkiksi 2009 aloitettu Lempolan kauppakeskus oikeasti pääsi vauhtiin muodostaen näin Lohjan varsinaiselle keskustalle jo kolmannen keskustan – ei turhaan puhuta Lohjasta nauhakaupunkina.

Lohjahan sai keskustaan uuden kauppakeskuksen jo 2007 Lohjan Prisman valmistuessa ja nyt 13 vuotta myöhemmin suurin osa sen liikkeistä siirtyi aivan uuteen 20-luvun kauppakeskukseen Loheen.

Lohjan oma talous sakkaa

Mennyt vuosikymmen toi muutenkin muutoksia Lohjan keskustaan teiden ja uusien rakennusten puitteissa, mutta muuten 10-luku ei ollut Lohjalle mitenkään erityisen positiivinen. Vuosikymmenen alkaessa Lohja eli vielä vaihetta, missä kaupungin väestö lisääntyi ja vuonna 2010 lohjalaisia oli 47 374, mutta viimeiset vuodet ovat olleet väestömäärän suhteen negatiivisia ja viimeinen virallinen luku on marraskuulta 2019 kun lohjalaisia on 45 984. Samanaikaisesti viimeisen vuosikymmenen aikana työpaikat ovat Lohjalta vähentyneet. Vuonna 2010 tilastojen mukaan Lohjalla oli vielä 16 836 työpaikkaa, mutta 2016 työpaikkojen määrä oli 15 664. Mitä tämä kaikki tarkoittaa sitten alueelle? Esimerkiksi sitä, että Lohjalle tehdyn kaupallisen selvityksen mukaan vähittäiskauppojen liikevaihto oli parhaimmillaan vuonna 2014.

Mitä 20-luku tuo tullessaan

20-luku on taas uusi vuosikymmen tehdä asioita eteenpäin. Varmaa on, että tekninen kehitys menee eteenpäin ja markkinat kasvavat kansainvälisesti eli Afrikka, Aasia ja Etelä-Amerikka tulevat tekniikan kehityksessä siihen piiriin, joka lähestyy länsimaista elämäntapaa kasvavan kuluttamisen piirissä.

Lohjalla monet 20-luvun hankkeet ovat kiinni ulkopuolisesta rahoituksesta ja siitä kuinka houkutteleva kaupunki nähdään sijoittajien silmin. Onko Lohja teknisen osaamisen keskus, alueellinen kaupallinen keskus vai koulutetaanko täällä tulevaisuuden tekijöitä? Jos kaupunki ei pysty luomaan itsestään selkeätä brändiä, miksi yksikään isompi operaattori tulisi Lohjalle?

Identiteetti hukassa

Lohja on yhä hyvällä maantieteellisellä paikalla mutta valitettavasti logistiset ratkaisut ja internet ovat osaltaan ajaneet lokaation merkityksen ohi ja Lohjan tulee löytää uusi valttikortteja voittoisan käden aikaansaamiseksi. Pelkästään asuntomessut ensi vuonna eivät riitä vaan Lohjan on löydettävä 20-luvulle oma identiteettinsä ja päästävä takaisin kasvu-uralle.