Menestynyt autourheilun tulevaisuuden lupaus Sami-Matti Trogen on tosipaikan edessä legendaarisella Nürburgringin Nordschleifenradalla, jota kutsutaan vihreäksi helvetiksi. 26.5.–29.5. ajettava kilpailu kestää 24 tuntia.

Lohjalainen, 19-vuotias Sami-Matti Trogen ei ole eilisen teeren poika autourheilussa, vaikka iästä päätellen niin voisi kuvitella. Jo 14-vuotiaana hän pokkasi ensimmäiset kansainväliset pokaalinsa rallicrossissa Unkarissa vuonna 2016. Lähestulkoon aina sarjansa nuorimmaisena kilpailleella Trogenilla on tapana mennä sieltä, missä aita on korkein. Perfektionistisesti uraansa suhtautuva rento kaveri on valmistautunut huolellisesti Nürburgringin kisaan, niin virtuaalisesti kuin livetestiajoinkin.

Virtuaalisessa moottoriurheilussa nuori Trogen on jo konkari, ja ajaa F1:ssä toimivan Williamsin tiimin eSports-kuljettajana. Itse asiassa hän on jo digitaalisen rallicrossin maailmanmestari vuodelta 2019. Kuljettajalupauksen live-maailman maailmanmestaruus on vielä edessäpäin.

Nürburgringin vihreä helvetti ja näytön paikka

Kesä 2022 on nuorelle autourheilun lahjakkuudelle todellinen näytön paikka, kun Nürburgringin Nordschleife -radalla käydään jokavuotiset kisat, joissa Trogen ajaa kahdeksan tuntia. Trogen osallistuu kisaan kaikkein kovimmassa GT3-luokassa.
Nordschleifen rata yksi maailman vaikeimmista, ellei vaikein rata. Legendaarinen FI-kuski Niki Lauda kohtasi melkein kohtalonsa Nürburgringenissä vuonna 1976. Rataa kutsutaan vihreäksi helvetiksi. Se on arvaamaton, sillä maasto sekä sääolosuhteet vaihtelevat paljon ja nopeasti.

Vaikka Trogen on menestynyt ja hänen uransa on ollut varsin nousujohteinen, Nürburgringenissähän tulee olemaan varsinaisessa isojen poikien tulikasteessa. Mukana ajoissa on mm. GT-autojen tehdaskuljettajia.

Trogen on edennyt systemaattisesti urallaan ja uhrauksia on jo vaadittu. Trogen muutti viime kaudella Saksaan vasta 17-vuotiaana. Mäkelänrinteen urheilulukio Helsingissä keskeytyi ja armeija lykkääntyi.

BMW:n sateliittitalli Walkenhorst Motor Sportin riveihin pääsy oli Trogenin uralla merkittävä virstanpylväs. Ansioiduttuaan BMW:n rengastestissä Ranskassa vuonna 2020. Sen jälkeen Walkenhorst kutsui hänet testikuljettajakseen. Trogen sai kahden vuoden ammattilaissopimuksen, joka umpeutuu kesällä 2022.

Ajoa diginä ja livenä

Trogen on valmistautunut huolellisesti pitkään kisaan. Hän on ajanut Nordschleifen rataa ahkerasti niin livenä kuin virtuaalisestikin, simulaattorissa jopa satoja kierroksia. Nykysimulaattorit ovat teknisesti hyvin opettavaisia, niiden ratissa pääsee melkein tositoimiin. Erityistä etua ne tarjoavat rajojen opettelussa. Voi testata turvallisesti taitojaan ääriolosuhteissa ja katsoa miten käy. Jos ajaa pöpelikköön simulaattoriharjoittelussa, se ei ole grande katastrof. Esimerkiksi iRacing-pelissä Nordschleifen rata on lähes identtinen oikean radan kanssa, lukuun ottamatta joitakin pomppuja.

Trogen on uuden sukupolven kuljettaja, joka ajaa livenä ja diginä. Kuvaavaa on, kun hän ystävystyi Walkenhorst Motorsin tallipäällikkö Niclas Königbauerin kanssa, Trogen ryhtyi opettamaan tätä ajamaan simulaattoria. Suomalaisesta tuli hujauksessa maineikkaan Walkenhorst-tallin digivastaava.

Virtuaalisista ajotaidoista kielii myös se, että Trogen ryhtyi yhteistyöhön Playstationin kanssa vuonna 2022.


Sami-Matti Trogenin auto BMW M4.

Mikä satelliittitalli?

Satelliittitallit ovat autotehtaiden kanssa läheisesti yhteistyötä tekeviä tahoja. Satelliittitallien ansaintalogiikka menee seuraavanlaisesti: sponsorit rahoittavat osan toiminnasta, mutta suurin tulonlähde on tallipaikkojen vuokraus. Esimerkiksi Walkhorst vuokraa tallipaikkoja BMW:lle, joten sitä kutsutaan BMW-satelliittitalliksi. Vuokraustoiminta on kahden kauppa. BMW:lle on edullisempaa vuokrata tallipaikkoja kuin ostaa omia.

Mitä eroa on olla sateliittitallin kuskina tai ajaa tehdaskuskina? Sateliittitallin kuljettajalla on tiettyjä rajoitteita. Kuljettajat eivät pääse ajamaan rajoittamattomia määriä testiajoja, kuten tehdaskuskit voivat tehdä. Tehdaskuskien haverit maksaa autotehdas, joten kuljettajan kaasujalkain voi olla rauhassa raskaampi. Tehdaskuljettajan palkassa on yksi tai kaksi nollaa enemmän – sekin on merkittävä etu. Uraansa aloittelevat ammattikuskit päätyvät maailman maineeseen monesti sateLliittitallien kautta.

Tavoitteena voitto ja tehdaskuskin status

Haasteena Nürburgringin kilpailussa ovat kaiken tasoiset kilpailijat erilaisissa luokissaan. Kisaan osallistuu noin 200 autoa. Samalla radalla suhaavat amatöörikuskit aiheuttavat ylimääräistä huolta ammattikuskeille, jotka joutuvat huomiomaan ja ennakoimaan hitaammin etenevän auton liikkeitä muu muassa ohitustilanteissa.

Nürburgringin kisa on niin sanottu arvokisa, jota on ajettu jo 60-vuotta. Autotehtaat pistävät kaikkensa likoon kilpailun GT3-luokassa, jossa Trogen ajaa. Ja mikä on ajellessa, sillä ajopelinä on BMW M4, jonka konepellin alla hyrisee 600 hevosvoimaa V6-moottorilla.

Nürburgringin Nordschleifenin 24:n tunnin kisa on rankka niin henkisesti kuin fyysisestikin. Millä reseptillä Trogen aikoo voittaa kisan?

–Kisaan pitää lähteä kohtuullisen rauhallisesti, kuitenkin on oltava hyvä vauhti. En aio ottaa isoja riskejä. Myös tuurilla on merkitystä noin pitkässä kisassa, koska voi tapahtua ihan mitä vaan. Kisassa on noin 15 autoa, jotka kaikki voivat voittaa kilpailun, riippuen siitä, mitä tapahtuu 24 tunnin aikana. Kilpailussa on paljon tehdaskuljettajia, joiden taso on maailman huippuluokkaa, selvittää Trogen.

Hän lisää, että itse aikoo valmistautua kisaan hyvin levänneenä ja nesteytyneenä.

–Oma ajo-osuuteni on yhteensä kahdeksan tuntia, joka on fyysisesti erittäin raskas. Keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään missään kohtaa, korostaa nuori autourheilun lupaus.

Jos ja kun Trogen menestyy Nurbergin vihreässä helvetissä, on todennäköistä, että hän päätyy BMW:n tehdaskuskiksi, mikä onkin hänen tavoitteensa. Vaikka näin tapahtuisi, Trogen ei aio hylätä virtuaalisia ratoja, koska se tukee vahvasti varsinaista rata-ajoa. F1 Williamsin eSports -kuljettajana Trogen ajaa jatkossakin valikoituja kisoja BMW:n virallisena virtuaalikuljettajana.

BusinessRakentamo