Lohjalainen autourheilun moniosaaja, 17-vuotias Sami-Matti Trogen starttaa uransa ensimmäiseen napapiirin seikkailuun, Arctic Lapland Rallyyn, tutummin Tunturiralliin. Vierellään Trogenilla on Topi Luhtinen, joka on nuoresta iästään huolimatta jo kokenut kartanlukija. Kaksikko osallistuu kilpailuun Ford Motorcraft -tiimin ilmoittamana SM3-luokan Ford Fiesta R2:lla.

Rallicrossia, formulaa ja iRacingiä, Sami-Matti Trogen on ollut aina ahkera kilpailija ja määrätietoinen harjoittelija. Menestystäkin on tullut lajista riippumatta, tuoreimpana maailmanmestaruus virtuaalisessa rallicrossissa. Ralli tuli Trogenille tutuksi viime kaudella, jolloin hän ajoi kaksi nuorten SM-osakilpailua V1600-luokan Renault Cliolla. Ralliosaamista on kerrytetty ennen Tunturia ahkeralla harjoittelulla ja kilometrejä on kertynyt mm. AKK:n ajoleirillä Hyrynsalmella.

Rovaniemen ympäristössä ajettava Tunturiralli on yksi tunnetuimpia ralleja, ja joulupukin kotikaupunkiin saapuu vuosi toisensa jälkeen kilpailijoita ympäri Eurooppaa. Kilpailu on erittäin haastava niin autoille kuin tiimeillekin. Pitkät erikoiskokeet, satumaisen korkeat kinokset ja usein kireänä paukkuva pakkanen on tuonut mausteensa tähän arktiseen seikkailuun. Tänä vuonna ilmojen haltija ei ennusteen mukaan paukkupakkasilla piiskaa, mutta lunta reitillä on riittävästi. Tätä rallia ei voiteta hosumalla, vaan nopeuden lisäksi valttia on maltti.

25-vuotiaan Topi Luhtisen rallikokemus on toistasataa kilpailua. Yli seitsemänkymmenen kartturoidun kilpailun lisäksi tutuksi on tullut myös ajaminen. Viime kaudella SM-hopeaa Juha Salon kanssa voittanut kuopiolainen on lukenut nuotteja jo seitsemän kauden ajan.

– Odotan nousujohteista rallia. Testeissä saatiin katsottua asioita, joissa pyritään kehittymään, kiinnitetään niihin asioihin huomiota. Pyritään siihen, että saadaan virheetön kilpailu, Luhtinen pohtii.

Tunturiralli on Trogenin ja Luhtisen ensimmäinen yhteinen tulikoe. Tavoitteena parivaljakolla on ajaa maaliin ja kerätä kokemusta, realiteetit otetaan huomioon. SM3-luokassa kilpailuun starttaa 16 kuljettajaparia, joista kaikki eivät maaliin saavu.

– Innolla odotan rallia, Tunturissa saadaan päästellä hienoja teitä ja saadaan hyvin kilsoja alle sekä erittäin tärkeää kokemusta nuotista ajosta ja sen tekemisestä. Jo tämä tutustumisvaihe on ollut mieleenpainuva. Haastava ralli tämä varmasti tulee olemaan, aina täällä on tapahtunut paljon, joten ei voi tietää lopputuloksia etukäteen, Trogen ennakoi.

Perjantaina 17.1. klo 12.00 kilpailijat vilkuttavat yleisölle Rovaniemen keskustassa ja lähtevät kohti ensimmäistä erikoiskoetta. Karavaani saapuu takaisin Rovaniemelle illansuussa kahdeksan jälkeen. Toisen kilpailupäivän aamuna unihiekat on syytä karistaa silmistä ajoissa, ensimmäinen erikoiskoe alkaa klo 9.53, ja maaliin Lordiaukiolle saavutaan klo 19.20. Kilpailun reitin kokonaispituus on yli 700 kilometriä, erikoiskokeita ajetaan kymmenen ja niiden yhteispituus on yli 200 kilometriä.

Sami-Matti Trogen tunturin maisemissa nuotittamassa erikoiskokeita.
(Kuva: Sami-Matti Trogenin tiedotus
)

Perjantai 17.1.
12:00 Kilpailun lähtö Lordinaukio Rovaniemi
12:43 EK1 Aittajärvi (22,69 km)
13:56 EK2 Mäntyvaara 1 (3,50 km)
Huoltotauko (Mäntyvaaran ravirata) 40 minuuttia
16:29 EK3 Kaihuavaara (27,93 km)
17:52 EK4 Jyrhämäjärvi (33,38 km)
19:25 EK5 Mäntyvaara 2 (3,50 km)
Huoltotauko (Mäntyvaaran ravirata) 20 minuuttia

Lauantai 18.1.
09:53 EK6 Siikakämä (42,69 km)
11:36 EK7 Mäntyvaara 3 (3,50 km)
Huoltotauko (Mäntyvaaran ravirata) 40 minuuttia
14:19 EK8 Sarriojärvi (29,88 km)
15:42 EK9 Untamovaara (14,69 km)
17:05 EK10 Niskavaara (19,97 km)
19:20 Maali Lordinaukio