Lohjalaisen, 12-vuotiaan Tuukka Taposen viikot poikkeavat monen muun samanikäisen arjesta, sillä Taponen matkustaa harva se viikko ulkomaille kartingkilpailuihin ja -treeneihin. Reissu alkaa usein tiistaista. Torstaihin saakka treenataan ja tutustutaan tulevan kilpailun rataan. Kilpailut alkavat perjantaina ja päättyvät sunnuntaina finaaliin. Välillä palataan Suomeen ja istutaan koulun penkille. Tahti kuulostaa näin äkkiseltään kovalta, mutta jos tavoitteena on päästä ajamaan F1:sarjassa, töitä on tehtävä.

Edessä on lähiaikoina mm. matkat Italiaan ja Ranskaan. Kilpailupäivät ovat pitkiä ja alkavat yleensä aamupalalla kello 7.00, jonka jälkeen lähdetään radalle. Päivään mahtuu useita ajoja mm. treeniajoa, aika-ajoa tai eriä. Kilpailupäivän päätteeksi huolletaan vielä autoa, joten tekemistä riittää aamusta iltaan. Hotellilla ollaan normaalisti kello 21.00 – 22.00 aikaan. Aiemmin matkoja ja treenejä oli vähemmän, mutta nyt asiaan vaikuttavat edessä olevat EM-kilpailut sekä nyt ajettava Italian WSK-sarja. Matkoja ja treenejä on luvassa tasaiseen tahtiin syyskuulle saakka, yhteensä 19 kisaviikonloppua niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kiireisestä aikataulusta huolimatta kouluasiatkin ovat ainakin toistaiseksi hoituneet hyvin ja esimerkiksi matematiikan kokeen tekeminen onnistui lentokoneessa.

Taponen kertoo, että talvella ajetaan sisäkartingia ja ulkoradalle siirrytään, kun lumi on sulanut. Tänä talvena hän on treenannut kuukauden myös Italiassa. Ajon lisäksi huolehditaan fyysisestä kunnosta. Taponen on valittu fyysisten ja psyykkisten testien kautta AKK:n johtamaan Flying Finn Academyn Rookies-valmennusryhmään, jonka tarkoituksena on valmentaa nuoria kuljettajia kohti tavoitteellista autourheilua. Valmennukseen kuuluvat mm. fysiikan vahvistaminen, mentaalipuolesta huolehtiminen sekä ajoleirit Italiassa.

Nuoresta iästään huolimatta Tuukka Taponen on kerännyt jo menestystä kartingkilpailuissa. (Kuva: Sportinphoto)

Menestystä on jo kertynyt nuoresta iästä huolimatta

Ennen kaikkea karting tuntuu olevan Taposelle rakas harrastus, jonka parista hän on saanut myös kavereita niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

–Kilvanajo ja se, että pärjää, on hauskaa. Reissaaminen on rankkaa, mutta on hauska päästä ajamaan. Kartingia on kiva harrastaa, eikä se olisi niin hauskaa, jos kilpailuja olisi vain Suomessa, Taponen kertoo.

Taponen kertoo, että ulkomailla ajotyyli on erilainen kuin Suomessa.

–Siellä sallitaan rajumpi ajotapa ja esimerkiksi kylkikosketuksiin ei puututa niin helposti kuin Suomessa. Täällä siitä tulisi aikasakkoa tai varoitus. Myös radan erilainen pito tekee ajosta fyysisesti rankempaa, hän kertoo.

Nuoresta iästään huolimatta Taponen on ajanut jo varsin pitkään, sillä ensimmäisen kerran hän istui kartingauton rattiin 2-vuotiaana. Innostus lajiin syttyi pojan isän Marko Taposen harrastuksen pohjalta.

–Isäon ajanut jokkista ja siellä olen pyörinyt vauvasta asti, sitten isä päätti ostaa minulle kartingauton, koska vauhti kiinnosti jo pienenä.

Suvusta löytyy useampi muukin autourheilun innokas harrastaja, kuten Taposen pappa Asko Taponen sekä täti Marjo Lohilahti.

Menestystäkin on jo tullut.

–Voitin Suomen juniorimestaruuden vuonna 2017 ja viime vuonna olin SM-kilpailuissa kolmas. Sitä ennen voitin kaikki luokat pikku cadet-luokasta lähtien, Taponen kertoo.

Viime vuonna AKK valitsi Taposen Suomen edustajaksi Academy Trophy -sarjaan ainoana suomalaisena kuljettajana. Kilpailuja ajettiin Ranskassa, Italiassa ja Belgiassa. Taponen saavutti joka kilpailussa finaalipaikan. Paras sijoitus oli kuudes sija Belgiassa. Marraskuussa hän ajoi myös Rotax Grand Finalsissa Brasiliassa. Kuluvalla kaudella edessä ovat SM- ja EM-kilpailut sekä kauden suurimpana tavoitteena syyskuussa edessä häämöttävä MM-kilpailu, joka ajetaan Powerparkissa Alahärmässä.

Taponen kertoo, että edessä on tämän vuoden jälkeen vielä kolme vuotta kartingia ja sitten mahdollisesti pikkuformuloihin siirtyminen.

–Tässä vaiheessa se kuulostaa jännittävältä, mutta tulee olemaan hauskaa, Taponen arvioi.

Taponen on jo tottunut matkustamaan itsenäisesti tiimin kanssa.

–Tähän asti olen ollut mukana kilpailumatkoilla, mutta kisamatkat ovat nyt niin monipäiväisiä, että töiden takia en pysty lähtemään mukaan. Taustalla on kuitenkin hyvä tiimi ja luotettavia ihmisiä, joten pojan voi laittaa matkaan luottavaisin mielin. Livestreamin kautta sitten jännitämme kilpailuja kotona, kertoo äiti Satu Taponen.

Äiti vahvistaa, että poika on ollut aina kiinnostunut autourheilusta.

–Tuukka aloitti kilpailemisen 6-vuotiaana. Siitä saakka kesät ovat menneet kilpailuissa. Tuukka on aina lähtenyt innolla treenaamaan ja kisaamaan. Talvisin, kun ei voinut ajaa, hän piirsi Suomen kartingratoja paperille ja treenasi mielessään, miten radan voisi ajaa nopeammin. Ei hän pienenä katsonut esimerkiksi Puuha-Peteä, vaan isänsä jokkisvideoita, Satu Taponen kertoo.

Tiimipäällikön mielestä Tuukka Taposen vahvuus on nopeus ja tulevaisuus autourheilun parissa näyttää lupaavalta. (Kuva: Sportinphoto)

Yksi Suomen lahjakkaimmista nuorista kuljettajista

Tällä kaudella Taponen jatkaa ajamista Kohtala Sports ammattitiimissä, jonka kautta mm. Valtteri Bottas on ponnistanut menestykseen. Tiimipäällikkö Jussi Kohtala sanoo, että Taponen on tällä hetkellä yksi lahjakkaimmista ellei lahjakkain Suomen nuorista kuljettajista. Osaltaan se johtuu siitä, että vanhemmat ovat antaneet Taposelle mahdollisuuden ajaa pienestä saakka, mutta paljon on toki kiinni Taposesta itsestään.

–Tuukka on ymmärtänyt, ettei tämä ole vanhempien harrastus, vaan hänen omansa, ja sen eteen tehdään paljon töitä. Tuukka ymmärtää kokonaisuuden ja osallistuu kaikkeen mahdolliseen, kuten treenaa fysiikkaa, kerää sponsorirahaa, tapaa yhteistyökumppaneita ja huoltaa autoa. Hän mm. miettii mekaanikon kanssa yhdessä parempia säätöjä autoon. Usein junioreille se menee niin, että lapsi ajaa ja vanhemmat hoitavat muut asiat, kuvailee Kohtala.

–Tuukka haluaa kehittyä tosissaan ja käyttää mahdollisuudet hyväkseen, hän tiivistää.

Kohtala kertoo, että Taposen vahvuus on nopeus kelissä kuin kelissä. Kehitettävää löytyy vielä kilpailukovuudesta ja peliälystä. Pohja on kuitenkin varsin lupaava.

–Tuukka on hyvä ajamisessa. Vahvin juttu on se, että hän on todella nopea, muita asioita on helpompi kehittää. Näen hänellä hyvän tulevaisuuden, jos innostus säilyy ja hän jaksaa tehdä töitä. Tuukka on niitä harvoja suomalaisia kuskeja, jolla on mahdollisuudet edetä F1:een, jos halua ja intoa riittää. Näen hänessä ne ominaisuudet, jotka siihen vaaditaan, kuten palava halu tehdä tätä, voitontahtoisuutta ja kova itseluottamus, sitä on oltava.

Taitoja ja intoa siis löytyy, mutta rahoitusta tarvitaan kipeästi lisää. Taposella on jo sponsoreita, mutta lisää tarvitaan.

–Tuukka on vielä niin nuori, että yritykset empivät lähteä mukaan. Juuri tässä kohtaa tarvittaisiin kuitenkin rohkaisua ja uskoa kannustaa nuorta lahjakkuutta eteenpäin kohti unelmaa.

Nuori Taponen kyllä on, mutta hänen vauhtinsa on silti jo huomattu myös maailmalla. Viimeksi yhteyttä otti eräs italialainen tiimi, joka houkutteli Taposta liittymään heidän tiimiinsä EM- ja MM-sarjaan.

Kohtala muistuttaa kuitenkin, että vaikka haave F1:stä ei toteutuisi, töitä autourheilun parista löytyy varmasti joka tapauksessa. Esimerkiksi moni mekaanikko on aikoinaan ajanut itse. Sitä ei vielä tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja kuinka pitkälle Taponen pääsee, mutta ainakaan nuoren miehen panostus ei siis mene hukkaan.

Tuukan matkaan pääsee mukaan seuraamalla Facebookissa sivulla Tuukka Taponen.

SMS