Rallin maailmanmestari Marcus Grönholmin asuinaluehanke Inkoonranta edistyy kovaa vauhtia Inkoossa. Tulevina kuukausina alueella jatkuvat alustavat työt, jotka aiheuttavat jonkin verran melua ja tärinää. Mutta juhannukseen mennessä tilanne rauhoittuu.

Inkoon keskustan asukkaat ovat jo ehkä tunteneet värähtelyä Inkoonrannan perustamistöistä. Työmaan läheisyyteen on asennettu kaksi tärinämittaria, toinen Kauppakeskus Strandiin ja toinen Rantatien rivitalokiinteistöön. Lähempänä työmaata sijaitsevalla Strand-kiinteistöllä suurimmat, mitatut värinät ovat olleet 2 mm, joka vastaa 1/10 sallitusta arvosta.

Tällä hetkellä käynnissä ovat stabilointityöt eli maahan porataan muun muassa stabilointikoneilla reikiä, jotka täytetään sementtipohjaisella sideaineella. Tämä työvaihe jatkuu kolmen talotonttien osalta huhtikuun loppuun asti ja infran osalta toukokuun loppuun asti. Stabilointityöt voivat jatkua iltaisin kello 22.00 asti.

–Itse asiassa yli 10 prosenttia maan kaikista stabilointikoneista on Inkoossa tällä hetkellä. Joten voi kyllä sanoa, että täällä tehdään töitä, sanoo Jari Kekkonen, joka on kerrostalotonttien maanrakennustöistä ja paalutuksesta vastaavan Teknirak Oy:n toimitusjohtaja ja työnohjaaja.

Paalutukset käynnistyvät viikolla 18, tarkemmin sanottuna 3.5. Paalutukset aloitetaan A-talosta, joka rakennetaan lähemmäs Kauppakeskus Strandia. Paalutustöiden arvioidaan kestävän noin viikon taloa kohti, joten työt valmistunevat viikolla 20. Kahdelle kerrostalolle on myönnetty rakennuslupa ja kolmatta suunnitellaan jo.

Talot paalutetaan noin 100 paalulla taloa kohti. Paalut ovat keskimäärin 20 metrin pituisia ja ne sijoitetaan noin metrin etäisyydelle toisistaan. Paalut toimitetaan alueelle noin 40 kuorma-autokuljetuksella. Paalutustyöt voivat jatkua iltaisin kello 18.00 asti.

Raskasta liikennettä tulee olemaan eniten toukokuussa. Koska aluetta on korotettava noin 2 metriä alkuperäisestä tasosta, alueelle tuodaan yhteensä 30 000 tonnia eli 600 kuormallista maa-ainesta. Osa on kuitenkin jo toimitettu ja kuorma-autoliikennettä on pääasiassa päiväsaikaan.

Raskasta liikennettä ajatellen hankalin ja ahtain kohta on Rantatien ja uuden Matruusintien välinen risteys, joka sijaitsee terveyskeskuksen pysäköintipaikan läheisyydessä.

Paalutusmelun lisäksi myös kuorma-autojen tyhjentämiset aiheuttavat melua. Toiminta saattaa myös aiheuttaa jonkin verran pölyä. Moderneilla kaivinkoneilla on varoitusääni, kun kone liikkuu tiettyihin suuntiin. Äänekkäimpien työvaiheiden tulisi olla valmiita juhannukseen mennessä.

Kuvassa Jari Kekkonen (Teknirak Oy), Jussi Taskinen (Projekti MGT Oy), Kimmo Laulajainen (Oy Göran Hagelberg Ab) sekä Peter Bergman ja Mikael Wikström (Inkoon kunta).
.

Kommentoi kirjoitusta