Siinä missä henkilöautoissa olemme jo vähitellen tottuneet sähkö- ja hybridiautoihin, on niiden tuleminen hyötyajoneuvopuolelle kestänyt pidempään. Suurin syy on luonnollisesti ollut akkuteknologien kehitys, mutta vähitellen alkaa liikenteessä olla myös enemmän täyssähköisiä pakettiautoja ja isompiakin yhdistelmiä. Me kävimme koeajamassa uuden Toyota Proace EV:n pitkän version.

Toyotan ensimmäinen täyssähköinen hyötyajoneuvo, Proace EV, tarjoaa jopa 1275 kg:n kantavuuden, 1000 kg:n vetomassan ja jopa 313 kilometrin sähköajokantaman (WLTP). Me emme tällä kertaa ajaneet pitkää matkaa, vaan teimme tavallisen työpäivän tyypillisen asiakasajomatkan eli toimistolta asiakkaalle. Se tarkoitti sekä kaupunkiajoa että maantieajoa, parkkeerausta ja liikenteen huomioimista.
Korkeajänniteakusto on sijoitettu tavaratilan lattian alle, minkä ansiosta auton ajettavuus on erinomainen. Akusto ei myöskään syö tilaa kuormatilalta, vaan EV-mallin kuormatila on vastaava kuin polttomoottorikäyttöisissä sisarmalleissa.
Koeajoautomme oli pidempi versiollinen L2-korimalli, jossa on kuormatilaa peräti 6,1 kuutiometriä. Koeajoautossamme oli myös vaihtoehdoista se tehokkaampi akku eli 75 kWh:n akusto, jolle tehdas siis lupaa reilun 300 kilometrin toimintasäteen, joka onkin peruskuljetuksiin pakettiautolle päivässä aivan riittävä matka. Mielenkiintoiseksi tekee autosta mm. se, että vaikka autossa on 100 kW tehoa ja vääntöä 260 Nm, niin auton huippunopeus on rajoitettu 130 km/h lukemaan!
Lataaminen
Toyota Proacen lataus ei kestä kauan, jos auton saa 100 kW pikalaturiin. 80 % latausteho saadaan tyhjille akuille puolessa tunnissa, ja tässä 75 kWh akustossa noin kolmessa vartissa. Jos et pääse lataamaan pikalaturille, niin auton oma 11 kW AC-laturi auttaa lataamisessa.
Sähköajokantama
50 kWh:n akusto mahdollistaa 214-251 km:n toimintasäteen koripituudesta riippuen, ja 75 kWh:n akusto jopa 313 km:n toimintasäteen (WLTP-syklillä mitattuna).
50 kW (Compact) = 251 km
50 kW (L2) = 214 km
75 kW = 313 km
Sähkoajokantamaan vaikuttavat myös ulkoiset tekijät kuten ulkolämpötila sekä tiepinnan tyyppi ja laatu. Märkä tai luminen tienpinta nostavat akun kulutusta. Samoin kuljettajan ajotapa ja ajonopeus sekä autolla kuljetettava kuorma vaikuttavat toimintamatkaan.
Varustetaso
Toyota Proace EV on työauto ja siksi varusteluissa ei olla menty äärimmäisyyksiin. Mutta autosta löytyvät kuitenkin niin avaimeton käynnistys, pysäköintitutka ja peruutuskamera ja 7″ kosketusnäytöllinen mediakeskus navigaattorilla. Teknologia-paketissa on myös Safety Sense-turvavarusteet kuten hätäjarrutus, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus sekä automaattiset kaukovalot. Tuulilasi on akustisesti eristetty ja HUD-tuulilasinäyttö on mahdollinen. Totta kai automaatti-ilmastointi, sadetunnistin ja ajovaloautomatiikka ovat Proacen perusvarusteluja.
Jos olet miettinyt jo seuraavan pakettiauton hankintaa, niin tässä vaiheessa autojen moottorivaihtoehtojen valinnanvaraa, voit hyvinkin testata millaisia täyssähköpakettiautoja on tarjolla – yksi niistä on Toyota Proace EV, jonka koeajomme löydät sivuiltamme myös videona.