
Volkswagen Buzz on ottanut hieman mallia historiallisesta VW Kleinbussista tuoden sen nykyaikaan ja suoraan täyssähköautoksi, joka on saatavilla sekä perheautoksi viisipaikkaisena, ja kaupunkipakettiautona työautoksi. Ensi vuoden syksynä VW Buzzista on saatavissa myös seitsenpaikkainen perheautovaihtoehto. Kävimme koeajamassa tämän takavetoisen sähköauton sopivasti talvisissa olosuhteissa Lohjan liikenteessä ja totesimme yksiselitteisesti, että VW Buzz on hauska auto ajaa. Ei siis mikään ihme, että tätä autoa oli tilattu ennen ensiesittelyä maailmassa jo 25000 autoa.
Volkswagen ID.Buzz täyssähköauto
Volkswagen ID.Buzz, kuten sen virallinen mallimerkintä menee, on viisipaikkaisena henkilöautona 150 kW teholla eteenpäin liikkuva 77/82 kWh akullinen perheauto, jonka kokonaishinta on 65530 euroa (pakettiautoversio maksaa 52550 euroa). Nykyaikaisen auton tyyliin sen mukana tulee vakiona niin peruutuskamera, keskuslukitus, USB-liittymät sekä eteen että takamatkustajille, 3-pisteturvavyöt, adaptiivinen vakionopeuden säädin, stop&go toiminto, nopeudenrajoitin, langaton Apple CarPlay, eCall-hätäpuhelinjärjestelmä, Front Assist-jalankulkija ja pyöräilijätunnistuksella, kaistavaihtoapu, 19 tuuman vanteet, LED-ajovalot, sivuliukuovet, pysäköintiavustin, ja koko komeus painaa sen 3000 kg. Värivaihtoehtoja on valmiina 11, joista neljä on kaksivärisiä, kuten koeajossa ollut candy white/starlight blue (pakettiauto mallissa värivaihtoehtoja on kahdeksan). Vakiovarusteiden lisäksi on Buzziin lisävarusteena saatavana yli 30 kuljettajaa avustavaa järjestelmää ja mahdollisuus kommunikoida muiden verkottuneiden autojen kanssa.
Tämä hausta takavetoinen perheauto kulkee tarvittavan nopeasti moottoritiellä, sillä sen huippunopeus on 145 km/h. Auto kuluttaa sähköä yhdistetyssä ajossa 21,7 kWh/100 km, eli sen yhdistetty toimintamatka on reilut 400 km. ID.Buzzilla voi vetää 1000 kg jarrullista kuormaa, ja 750 kg jarrutonta kuormaa, ja katolla voi olla 100 kg kuorma. Itse tavaratilan koko litroina perheautomallissa on 1121 litraa, kun pakettiautomallissa takatilaan menee kaksi eurolavaa, ja tilavuutta on 3900 litraa.
Pakettiautoon on saatavilla huolenpitosopimus alkaen 22,27 euroa kuukaudessa, mikä sisältää kaikki auton huollot sekä normaalista käytöstä ja kulumisesta aiheutuvien vikojen korvaukset. Tallaiset huolenpitosopimukset ovat hyviä palvelutarjouksia, joita kannattaa miettiä oman uuden auton kohdalle, varsinkin kun nykyaikaiset sähköautot ovat tekniikaltaan sellaisia, joita ei kovin helposti omassa autotallissa lähdetä remontoimaan.
Sähköauto ja lataaminen
ID. Buzzin voit ladata silloin, kun se seisoo joka tapauksessa paikallaan. Se voi olla työpaikan latauspisteessä, moottoritien yleisessä lataustolpassa, supermarketin edessä, pysäköintitalossa, ystävien luona tai omassa kotilatauspisteessäsi. Pikalatauksen (DC) maksimaalinen latausteho on jopa 170 kW ja akun lataaminen 5%:sta 80%:iin kestää noin 30 minuuttia. Plug & Charge -toiminto helpottaa latausta: Tunnistautuminen, lataus ja laskutus tapahtuvat automaattisesti latauskaapelin kytkennän jälkeen. Tavallisen latauksen (AC) maksimaalinen latausteho on 11 kW. Tien päällä voit käyttää We Charge -latauspalvelua vapaiden lataustolppien etsimiseen. Kotilatausta varten saat lisävarusteena myös ID. Chargerin, älykkään kotilatauslaitteen, joka pystyy muodostamaan verkkoyhteyden ja jota voit kauko-ohjata sovelluksen avulla, ja joka mahdollistaa integroidun MID:n ansiosta jopa työsuhdeautokirjanpidon.
ID.Buzz koeajossa

Kerrankin sää suosi koeajoa. Edellisen päivän lumimyräkkä oli vaihtunut aurinkoiseksi pakkassääksi ja pääsimme testaamaan takavetoisen ID.Buzzin talviajo-ominaisuudet kunnon talvisäässä. Takavetoisuus ei kohtuullisen painavassa autossa tullut esille missään muualla kuin lohjalaisissa liukkaissa liikenneympyröissä ja liikenteen jakajissa, missä takavetoisuus tuli esiin auton takaosan pienenä ”ylimääräisenä” liikkeenä, sen sijaan liikenteeseen aluksi lähdettäessä piti hieman miettiä omaa näkökenttää uudemman kerran, sillä ID.Buzzissa on kaksi pylvästä per puoli edessä hieman haittaamassa liikenteen havainnointia.

Tähän itseasiassa tottuu nopeasti, sillä muuten ID.Buzzin kuskin näkyvyys on loistavaa luokkaa, kuten myös koko ajokokemus, kuten sanottua otsikossa, tämä auto on hauska auto ajaa.

Tilaakin tuntuu autossa olevan jo tässä viisipaikkaisessa mallissa hyvin perheelle, ja ensi syksystä alkaen saataville tuleva seitsenpaikkainen lisää yhden vaihtoehdon Buzzin valikoimiin. Pakettiautoversio sopii vastaavasti hyvin lähialueen paketteja kuljettaville läheteille, jos noin 400 kilometrin päivittäinen ajomäärä on riittävä – ja voihan auton laittaa lataukseen lounastauon ajaksi sillä puolentunnin pikalataus on hyvinkin riittävä antamaan autolle jälleen energiaa matkan jatkamiselle ja pakettien toimittamiselle.

ID.Buzz on todellinen edelläkävijä ja se tuo tarjolle automallin, jota me suosittelemme ainakin testaamaan ennen kuin sanoo mitään kommentteja sähköautoista ja niiden käytöstä perheautona tai työajossa.

Ei mikään ihme, että ID. Buzz on sekä Vuoden Auto Suomessa 2023 -finalisti että eurooppalaisen Car of the Year -äänestyksen finalisti.