Käymme tervehtimässä tasaisesti alueen autotaloja, ja tällä kertaa vuorossa oli Tynninharjulla sijaitseva Lohjan Autokeskus ja sen toimitusjohtaja Niko Kähkönen. Lohjan Autokeskus edustaa Lohjan talousalueella Toyota-merkkiä ja liikkeessä on myös merkkihuolto, autopesula sekä luonnollisesti käytettyjen autojen myynti.
Kävimme kysymässä Nikolta muutaman kysymyksen sekä hänestä että autoista ja maailman tämän hetkisestä tilanteesta ja sen vaikutuksesta autokauppaan.

Mikä on Niko Kähkösen suhde autoihin ja millä autolla ajat itse?

Autot ovat kiinnostaneet läpi elämän. Pikkuautot oli lapsena tietenkin lempileluja, ja Tekniikan-maailmaa ja Tuulilasia aloin lukemaan heti kun opin lukemaan. Isä ja äiti oli olivat ahkeria autonvaihtajia lapsuudessa jo 80-luvulla, se varmaan entisestään kasvatti kipinää autoihin. Tein lapsena omia vertailuja autoista, ja täyttelin ruutuvihkoon saman kokoluokan automallien teknisiä tietoja ja jaon pisteitä niin että meidän auto aina voitti vertailun. Kiinnostus jatkoi, ja teininä pyörittiin ajankuluksi parhaan kaverin kanssa kaikki paikallisten autoliikkeiden vkl-näyttelyt läpi, ja syötiin samalla hernekeittoa ja pullaa vatsat täyteen.
Nykypäivänä autot kiinnostavat edelleen, ja varsinkin japanilaiset autot. Lisäksi myös japanilainen kulttuuri ja -tekniikka kiinnostavat ja ovat lähellä sydäntäni. Ehkä arvattavissa on, että itse ajan Toyota Camryllä, mutta myös vaimo ajaa Corollalla, poika Yariksella ja vanhemmat Corollalla. Vapaa-ajan harrastuslaitteetkin on japanilaisia ja aika tarkastetaan yleensä japanilaisesta Seikosta.

Mitä teit ennen nykypestiä?

Toimin ennen nykypestiä Lohjan yksikkömme johtajana. Sitä ennen toimin tytäryhtiössämme PP-autossa myyntipäällikkönä, ja myös sitä ennen Metro-autossa myyntipäällikkönä. Autoalalla on menossa 20.vuosi.

Seuraatko autourheilua ja jos, niin mikä on suosikkisarja?

Formuloita seurataan vaimon kanssa intohimoisesti, lisäksi seuraan aktiivisesti myös rallin mm-sarjaa, ja varsinkin Toyotan ja suomalaisten menestystä.

Miten näet automyynnin muuttuvan lähitulevaisuudessa ja mitkä ovat haasteet?

Vaikka kaupankäyntiä on jo nyt, ja enemmissä määrin tulevaisuudessa verkossa, uskon jatkossakin hyvän asiakaspalvelun merkitykseen. Toyotan tavoite on, että kohtaamme asiakkaamme kuten kohtaisimme vieraat kotonamme. Itse myös alleviivaan tämän, mutta asiakaspalvelussa pelkkä tahtotila ei kuitenkaan riitä, vaan meidän on osoitettava se myös konkreettisesti. Siinä riittää haastetta, vaikkakin asiakastyytyväisyys on meillä jo nyt Toyota-verkoston parhaimmistoa.

Uskon myös, että tulemme näkemään tulevaisuudessa aivan uusiakin liikkumiseen kehitettyjä härveleitä. Sellaisia, mitä ei tänä päivänä ole käynyt mielessäkään.

Mitä Toyota mallia odotat eniten myyntiin?

Meille on tullut viimeisen vuoden aikana valtava määrä aivan upeita tuotteita, mutta paljon on uuttakin tulossa. Automiehenä odotan erityisesti teknisenä mestarinäytteenä tulevaa ladattavaa RAV4:sta, sekä aivan uuteen myyntisegmenttiin tulevaa isoa luxus-maasturia Highlanderia, joka esitellään nykyisen RAV4:n ja Land Cruiserin väliin, ja luonnollisesti saatavana Hybridinä. Viimeisempänä, muttei vähempänä kesällä tuleva GR Supra uudella 2,0-moottorilla sekä asiakasystävällisellä hinnalla kiinnostaa varmasti urheilullisista autoista pitäviä.

Miten olette varmistaneet hygieniatason liikkeessä nyt viruksen jyllätessä?

Myymälätilojemme, esittelyautojen ja asiakkaille luovutettavien autojen puhtaus on aina ollut meille tärkeä arvo. Koronavirusepidemian johdosta kiinnitämme erityistä huomiota autokalustoomme. Niin esittelykäytössä olevien autojen kuin vuokra-autojen ja huollon sijaisautojen puhdistusta on tehostettu. Lisäksi varmistamme, että kaikki huollossa olleet autot sekä asiakkaille luovutettavat myydyt autot, olipa kyse uudesta autosta tai vaihtoautosta, on huolellisesti puhdistettu.

Noudatamme työterveyslaitoksen siivousohjeita. Seuraamme tarkasti viranomaisten tiedotusta ja toimimme virallisten suositusten sekä ohjeiden mukaan.

KO