Tyyntä Myrskyn Edellä -virtuaalinäyttely esittelee vaihtoehtoista nykytaidetta, joka ei kysele, millaista taidetta voi esittää, vaan rikkoo tabuja ja kaihtaa sensuuria.

Tyynelä Galleryssä esillä oleva Tyyntä Myrskyn Edellä -näyttely sisältää vaihtoehtoista nykytaidetta yhdeksältä Suomessa asuvalta nykytaiteilijalta. Mukana ovat Timo Ahjotuli, Vita Edvards, Yes Escobar, Hilkka Helmi, Kaius Kallio, Terese Kühl, Marja Ruusunen, Heta Tepponen ja Minja Yletyinen. Näyttelyyn kutsutut taiteilijat saivat toteuttaa itseään ja tulkita näyttelyn teemaa vapaasti. Näin syntyi 17 teoksen kokonaisuus, joka muodostuu installaatioista, käsitetaiteesta, veistoksista, performanssista sekä maalaus-, piirros- ja valokuvataiteesta.

Taideteosten teemat liikkuvat ilmaston muutoksen, yhteiskunnallisen muutoksen ja yksilön kehityksen myrskynsilmässä. Teoksissa käsitellään mm. uskallusta unelmoida, seksuaalisuuden heräämistä, ihmisen oikeutta omaan kehoonsa sekä ihmisen pyrkimystä hallita ja sitä kuinka se voi johtaa kaaokseen. Näyttely on samalla taiteilijapariskunta Terese Kühlin ja Timo Ahjotulen ensikuratointi.

–Haluamme toimia myös kuraattoreina ja taidemanagereina, koska haluamme tuoda esille muidenkin taiteilijoiden taidetta ja vaikuttaa siihen, millaista taidetta ylipäätään on esillä ja miten, Kühl sanoo.

He haluavat haastaa sekä traditionaaliset tavat esittää taidetta että esitettävän taiteen itsessään. Taide voi siten olla myös kiistanalaista, tabuja rikkovaa ja muualla sensuroitua.

–Emme laita taidetta esille niin, että se on elitistisesti raameissa valkoseinäisessä huoneessa, koska se voi tuntua luotaantyöntävältä. Haluamme haastaa perinteisen esitystavan, koska taide on tehty kaikille eikä sen kokeakseen tarvitse olla alan ammattilainen. Monialainen ja rohkea esitystapamme on saanut jo kiitostakin.

Myös taide itsessään kaihtaa sääntöjä ja rajoituksia.

–Esimerkiksi galleristi ei tule tänne sanelemaan, millaista taidetta voimme näyttää ja mikä on sopivaa. Taiteilijan vapautta ei voi rajoittaa, mutta samalla haluamme kunnioittaa kaikkia ihmisiä.

Terese Kühlin ja Timo Ahjotulen installaatio The Sands of Time kuvastaa ajan jatkumoa, pölyn ja roskien kasaantumista ja tilan hidasta paluuta luontoäidin huomaan. Dyynien pehmeät, pyöreät muodot rinnastavat huoneen muiden teosten teräviä kulmikkaita muotoja. Seinällä on myös Ahjotulen elämisen ja olemisen haasteita pohtiva veistos System Purge sekä jalustalla Kaius Kallion Uljas-veistos, jolla hän haluaa herätellä katsojaa pohtimaan mielen ja luonnon harmoniaa ja muistuttaa siitä, kuinka kauniita elämä ja luonto ovat. (Kuva: Juza Erti)

Vanhan talon uusi elämä

Näyttelytilana toimii Lohjalla sijaitseva 107-vuotias hirsitalo, joka ehti välillä olla tyhjillään yli 50 vuotta. Näyttelyn jokainen huone on installaatio itsessään.

–Kun puolisoni hankki tämän tontin neljä vuotta sitten, hänelle sanottiin, että hintaa on alennettu tontilla olevan purkukuntoisen ja järvinäköalaa peittävän talon takia. Puolisoni kuitenkin ihastui taloon heti ja näki sen potentiaalin galleriatoiminnalle, kertoo Kühl.

Ennen näyttelytilaksi muuttumistaan talo vaati melkoisesti remontointia. Työ sujui kuitenkin hyvin, sillä Ahjotuli on itse puuseppä.

–Kun me tapasimme vuosi sitten ja tulimme tontille, kysyin että mikäs talo tuo on. Ajattelin, että siihen saisi loistavasti gallerian. Sitten totesimme samaan aikaan, että tehdään se, Kühl kertoo.

Talo on päässyt osaksi taidetta muutenkin kuin vain esitystilana. Esimerkiksi yksi teos muodostuu talon eristeenä käytetystä sahanpurusta, josta muotoiltiin lattialle dyynejä. Lautakasa puolestaan muuttui vesiputousinstallaatioksi, joka laskeutuu yläkerrasta alakertaan.

Vaikka näyttely sijaitseekin fyysisesti hienossa, vanhassa hirsitalossa, on se yleisölle avoinna vain verkossa. Verkkonäyttelyä ei voi mennä kokemaan paikan päälle, mutta toisaalta se saavuttaa tavallista laajemman yleisön.

–Näyttelyllämme on jo tuhansia katselukertoja ympäri maailmaa. Nykyihminen pyörii enemmän sosiaalisessa mediassa kuin käy gallerioissa paikan päällä, Kühl toteaa.

Virtuaaliset näyttelykierrokset ovat esillä Instagramissa (IGTV) ja Facebookissa (@tyynelagallery). Näyttelyaika jatkuu 30.9. saakka, mutta verkossa teokset ovat esille sen jälkeenkin.

Hirsitalo palvelee jatkossakin näyttelytilana ainakin kesäisin. Sen lisäksi Ahjotuli ja Kühl aikovat perustaa tänä syksynä oman taideyhdistyksen, jonka tavoitteena on järjestää lisää näyttelyitä ja tapahtumia vaihtuvissa paikoissa ympäri Suomea.

–Haluamme luoda alati muuttuvan ja liikkuvan taidekonseptin, Kühl tiivistää.

SMS

Timo Ahjotulen Cloudburst-installaatiossa informaatiovyöry purkautuu elämän valtaavana virtana pakottaen ihmisen toimimaan ja pohtimaan tilannettaan. (Kuva: Juza Erti)

Kommentoi kirjoitusta