Länsi-Uudenmaan Classic-ajo ajetaan jo 20. kerran, joten kyseessä on juhlavuosi.
Nostalgiamotoristit ry järjestää jälleen perinteisen Länsi-Uudenmaan Classic-ajon 23.7. Tuolloin vuonna 1966 ja sitä aiemmin valmistetut moottoripyörät ajavat lenkin Lohjan, Siuntion ja Veikkolan maisemissa. Pasi Virtanen Nostalgiamotoristeista kertoo, että menopelien ikäraja nostaa Classic-ajon Suomen merkittävimmäksi museomoottoripyörien ajoksi, sillä muissa ajoissa mukana on paljon uudempiakin pyöriä.
–On harvinaista, että tämän ajon pyörät lähtisivät napista käyntiin, Virtanen toteaa.
–Ei, kyllä niitä pitää polkea, lisää Eeva Väänänen Nostalgiamotoristeista.
Ajan hengen mukaisesti myös kuljettavat ovat pukeutuneet pyöränsä ikään sopiviin ajovarusteisiin. Mukana on moottoripyöriä 1920-luvulta saakka. Useimmat ovat kuitenkin 1950-luvulta.
Ensimmäinen Länsi-Uudenmaan Classic-ajo ajettiin vuonna 2002. Tuolloin osallistujamäärä oli vielä hieman vaatimaton, sillä reitille lähti seitsemän moottoripyörää. Viime vuosina ajoon on osallistunut vuosittain noin 50–70 motoristia ja vastaavaa määrää odotetaan tänä vuonnakin. Osallistujia tulee Lohjan lisäksi paljon Helsingistä sekä muualta eteläisestä ja läntisestä Suomesta Poria ja Tamperetta myöten. Onpa mukana ollut välillä virolainenkin osallistuja.

Torille tai reitin varrelle pyöriä katsomaan
Matkan aloitus- ja päätepisteenä toimii Lohjan tori. Sieltä edetään Lappersin kautta Kaarteen sotamuseolle ja takaisiin Lappersiin. Matka jatkuu Tyyskylän kautta Evitskogiin ja Veikkolaan. Lapinkylän ja Volsin kautta ajetaan Kirkkonummelle ja sieltä Siuntion ja Degerbyn kautta edelleen Lappersiin ja takaisin Lohjalle.
–Reitillä on pituutta 130 kilometriä. Matkavauhti on maltillinen. Tämä ei ole kilpailu, vaan retkeilyajo, toteaa Virtanen.
Matkaan lähdetään, oli sää mikä hyvänsä. Lohjan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Luoma tuo ajoon osallistujille ensin kaupungin tervehdyksen klo 8.45 ja sen jälkeen ensimmäiset kuskit lähtevät Lohjan torilta liikkeelle klo 9.00 ja seuraavat aina puolen minuutin välein. Paluu torille tapahtuu klo 15.00. Tuolloin jaetaan kuskeille myös huomionosoitukset vanhimmasta pyörästä/vanhimmasta kuljettajasta, parhaasta kaksitahtipyörästä ja brittipyörästä, parhaasta ajoneuvosta/ajoasusta sekä naisosanottajan palkinto. Yleisö voi katsella ajoa toki mistä tahansa reitin varrelta, mutta torilla pyöriin pääsee tutustumaan lähemmin.
–Siellä voi kokea sen tunteen, kun kaksitahdit lähtevät käyntiin. Pyöriä ehtii katsoa hyvin, koska ne lähtevät torilta puolen minuutin välein, Virtanen sanoo.
–Lapsetkin ovat olleet ihan innoissaan, että tällaisiakin pyöriä on olemassa, Väänänen naurahtaa.
Ajojen johtajana toimii Lauri Mellin ja ratamestareina Jari Lewandowski ja Rauno Erolahti.

Vanhat moottoripyörät yhdistävät samanhenkisiä ihmisiä
Nostalgiamotoristit ry on perustettu Lohjalla vuonna 2003. Jäseniä yhdistyksessä on reilut 70.Pertti Sorvari kertoo, että nostalgiamoottoripyöräharrastus sisältää paljon muutakin kuin pyörillä ajoa. Tärkeässä roolissa ovat niin pyörien kunnostus ja osien vaihto kuin sosiaalinenkin puoli.
–Meillä on retkiä, rompetoreja ja talvella kerhoiltoja. Vanhoihin pyöriin voi olla vaikeaa löytää osia ja kädentaitoa tarvitaan, joten sitä arvostetaan paljon. Kun lähdemme yhdessä bussilla vaikka Jyväskylään rompetorille, kyse on kuitenkin pitkälti sosiaalisesta tapahtumasta. Olemme samanhenkistä väkeä. Jäseneksi voi tulla ilman pyörääkin, yhteinen kiinnostuksenkohde riittää, Sorvari sanoo.
Hänen mielestään nostalgiahakuisuus on se seikka, joka vetää harrastajia vanhojen pyörien pariin, vaikka paljon uudempiakin olisi tarjolla. Monella nostalgiamotoristilla on jo ikää, mutta löytyy joukosta nuorempiakin.
–Nostalgiaa haetaan nykyään monesta asiasta. Jotkut haluavat esimerkiksi muistella nuoruuttaan 50–60-luvulla tai näyttää lapsenlapsilleen, millaisilla pyörillä silloin ajettiin, Sorvari toteaa.
Entä, mikä heitä kiinnostaa moottoripyörissä ylipäätään? Väänänen toteaa, että moottoripyörän selässä tuntee itsensä vapaaksi. Sorvari puolestaan kokee, että vanhalla pyörällä hiljaa ajellessa voi nauttia maisemista ja tuulenvireestäkin eri tavalla kuin huomattavasti nopeammin matkaa taittavan pyörän selässä.
SMS
