Pankinjohtaja Samu Rouhe (vas) ja OP Länsi-Uudenmaan toimitusjohtaja Jarmo Viitanen avasivat OP Länsi-Uudenmaan kuulumisia ja kertoivat uusista tuotteista ja palveluista.

 

OP Länsi-Uusimaan toimitusjohtaja Jarmo Viitanen kuvailee vuotta 2017 vaurastumisen vuodeksi, jonka aikana pankin asiakkaiden varat kasvoivat merkittävästi.

-Pankkitoiminnan kasvu on ollut toimialaa nopeampaa ja vakavaraisuutemme on vahvistunut. Vakavaraisuuden myötä voimme palvella asiakkaita laajemmin ja olla mukana myös isommissa hankkeissa, Viitanen sanoo.

Omistaja-asiakkaille kertyi viime vuonna uusia OP-bonuksia 3,7 milj. euroa (3,4) eli 8% edellisvuotta enemmän. Omistaja-asiakkaiden määrä kasvoi 1 105 jäsenellä yhteensä 27 730 jäseneen. Kaiken kaikkiaan uusia asiakkaita saatiin 2 623 henkeä. Rahoitustoiminta kasvoi 4,2 % ja talletukset 12 %. Kokonaisuudessaan asiakasvarat (sis. talletusten lisäksi rahastosijoitukset, sijoitussidonnaiset vakuutussäästöt ja tuotto-osuudet) kasvoivat 11 % 1 040 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto oli tammi- joulukuussa 7,6 milj. euroa (5,6) eli 36 %:a edellisvuotta suurempi. Ydinvakavaraisuus vahvistui ja oli joulukuun lopussa 38,25 %:a (35,8 %).

-Erityisen voimakkaasti kasvoivat vuonna 2017 asiakkaidemme talletus-, rahasto- ja

vakuutussäästöt, sanoo Viitanen.

 

Uusia tuotteita ja palveluja

Viime vuonna otettiin käyttöön useita uusia tuotteita ja palveluja. Monet niistä helpottavat ihmisten arkea. Esimerkiksi Pivoon on tullut uusia maksutapoja, siirtomaksut hoituvat useiden pankkien välillä saman päivän aikana ja laskujen maksuun on kehitetty tunnuslukulistan tilalle mobiiliavain. Viitanen kertoo, että sähköinen allekirjoitus on lyönyt itsensä läpi.

-Sen avulla asioihin voi neuvottelun jälkeen tutustua rauhassa kotona ja allekirjoittaa sitten, hän toteaa.

Rahoittaminenkin saa uusia tapoja.

-Rahoittaminen monimuotoistuu, esimerkiksi joukkorahoitus on tulevaisuutta, sanoo pankinjohtaja Samu Rouhe OP Länsi-Uudenmaasta.

Yksi uutuus on myös kevytyrittäjyys, jossa yrittäjän itsensä ei tarvitse huolehtia paperitöistä.

-Se on nyt lyömässä itseään läpi, kevytyrittäjien määrä on kasvanut vauhdilla. Työ on murroksessa, ja kevytyrittäjyyden avulla voit tehdä pienen määrän jotain muutakin toisen työsi lisäksi. Yrittäjyydestä on tätä kautta tehty mahdollisimman vaivatonta, Viitanen kertoo.

Uutta on myös kybervakuutus.

-Se on saanut hyvän vastaanoton. Kybervakuutus koskee kaikkia, joilla on tietokoneilla tietoa asiakkaista, kuten yrityksiä ja yhdistyksiä. Se auttaa huolehtimaan tietoturvasta ja korvaamaan vahinkoja, kuten tietojen palauttamisesta aiheutuvia kustannuksia, avaa Rouhe.

 

Asiakastyytyväisyys nousi

OP:ssa kiinnitetään huomiota myös asiakastyytyväisyyteen. Siitä kertoo asiakassuosittelua mittaava net promotion score (NPS), joka on noussut tasolle 69 (64).

-Olemme onnistuneet kehittämään toimintaamme oikeaan suuntaan. Pyydämme asiakkailtamme aktiivisesti palautetta siitä, miten olemme onnistuneet palvelussamme. Vuoden aikana panostimme digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja asiakkaiden opastamiseen digitaalisten palveluidemme käyttöön. Näitä panostuksia jatkamme myös kuluvana vuonna, kertoo Viitanen.

Hän toteaa, että palautteet käsitellään johtoryhmätasolla, ja tavoitteena on nostaa tyytyväisyysarvoa aina 75:een. Asiakkaat odottavat silti pankilta entistä nopeampaa ja parempaa palvelua.

-Ihmiset haluavat saada henkilökohtaista palvelua ja neuvoja. Asiakkaiden vaatimustaso on noussut, joten myös meidän pitää kehittyä. Asiakkaan asia pitää saada nopeasti hoitoon, Rouhe sanoo.

Asiakaskäyttäytymisen muutosten myötä on luvassa uudistuksia, sillä 1.3. lähtien kassa- ja laskujenmaksupalveluja ei saa enää Karkkilasta ja Kirkkonummelta. Lohjan ja Nummelan toimipisteet tarjoavat niitä päivittäin kello 10.00-12.00.

-Kassapalvelujen kysyntä on laskenut. Etukäteen sovittujen tapaamisaikojen kysyntä sen sijaan kasvaa, joten haluamme lisätä ajanvarauksella saatavia aikoja. Lisäksi neljännes neuvotteluista käydään nykyään verkossa tai puhelimessa, Viitanen kertoo.

 

Investointien vuosi 2018

Vuonna 2017 Suomen talous kasvoi laajalla rintamalla. Yritykset lisäsivät investointejaan voimakkaasti, ja vankka kuluttajien luottamus siivitti kulutuksen hyvään kasvuun. Talouskasvu näkyi Länsi-Uudenmaan OP:n toimialueella mm. työttömyysasteen laskuna, asuntokaupan vilkastumisena sekä uusien asuntohankkeiden aloituksina. Kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla kuluttajien luottokysynnän odotetaan olevan vuodentakaista vilkkaampaa ja Suomen talouden jatkavan kasvuaan koko kuluvan vuoden.

-Suomen talouskehitys on kääntynyt myönteiseksi ja uskomme, että se myös jatkuu sellaisena. Uskon, että vuosi 2018 on lisääntyvien investointien vuosi, Viitanen kommentoi.

Samoilla linjoilla on myös Rouhe.

-Talouskasvu näkyy yritysten tilauskirjoissa. Investointeja tehdään ja rahoituksen kysyntä kasvaa.

Asuntopuolelta tällä hetkellä huomionarvoiseksi asiaksi he nostavat taloyhtiöiden korkosuojauksen. Korkotasot ovat pysyneet alhaisina, mutta suunta on nyt ylöspäin. Jos velkaa on, taloyhtiöissä kannattaa ottaa korkosuojaus puheeksi tässä vaiheessa.

 

Yhteiskuntavastuuta paikallisesti

OP Länsi-Uusimaan perustehtävänä on liiketoimintaroolinsa lisäksi edistää toimialueensa taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Pankki on vuonna 2017 tukenut ja ollut mukana monien seurojen ja yhdistysten toiminnassa. Lahjoituksia tehtiin mm. Hopelle ja SPR:lle ja lapsille järjestettiin Hippo-kisat ja kuvataidekilpailu. Viime vuonna panostettiin myös vapaaehtoistyöhön Hiiop100-portaalin kautta. Sinne kuka tahansa voi ilmoittaa tehtäviä, joihin tarvitaan vapaaehtoisia. Vapaaehtoiset taas voivat etsiä itselleen sopivaa tehtävää, johon voisivat osallistua. Viime vuonna OP Länsi-Uusimaan henkilökunta sai käyttää yhden palkallisen työpäivän vapaaehtoistyöhön.

-Erityisen ylpeä olen siitä, että henkilöstömme oli innokkaasti mukana Hiiop100-vapaaehtoistyössä Suomen juhlavuoden kunniaksi. Suurin osa henkilöstöstä lähti tähän mukaan, kiittää Viitanen.

-Innostuin itsekin vapaaehtoistyöstä ja osallistun Salpausselän kilpailujen järjestelyihin, Viitanen jatkaa.

Rouhe puolestaan kiersi Veikkolan VPK:n kanssa tarkistamassa palovaroittimia ikäihmisten kodeissa.

-Ikäihmiset kyselevät jo, milloin tulemme uudelleen, hän naurahtaa.

Portaali pysyy jatkossakin avoinna, joten siihen kannattaa tutustua, jos vapaaehtoistyö kiinnostaa.