Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa on eletty vauhdikkaita aikoja. Keväällä SSO:n ruorissa aloitti uusi kapteeni, toimitusjohtaja Tapio Finér, kun Esko Jääskeläinen jäi eläkkeelle. Lisäksi paikallisiin palveluihin on kolmen viimeisen vuoden aikana investoitu enemmän kuin koskaan aiemmin.

SSO:n merkittävimpiin uudistuksiin ja investointeihin kuuluivat viime vuonna Nummelan Prisma-keskuksen uudistus sekä kauppakeskus Lohen rakentaminen. Lohen kohdalla on havaittavissa myös historian siipien havinaa, sillä samalla tontilla aloitti osuuskauppa vuonna 1927 ja Sokos 1959.

–Lohen avaus oli huikea ja porukkaa kävi paljon. Lokakuu oli rauhallisempi, kuten yleensäkin, mutta kävijät lisääntyivät jälleen joulua kohti mentäessä. Suunta on oikea ja olemme tyytyväisiä. Ei kauppakeskusta lanseerata kuukaudessa, vaan siihen menee vähintään vuosi, Finér sanoo.

–Nummelan Prisma-keskus, sen pihalle rakennetut autopesu- ja tankkauspalvelut, Nummelan Rosso, kauppakeskus Lohi sekä mittavat ravintoloiden uudistukset olivat iso panostus. Vuoden aikana käynnistettiin hankkeita, joiden myötä SSO pystyy olemaan kilpailukykyisempi toimintaympäristön kansainvälistyessä päivä päivältä, sanoo SSO:n toimitusjohtaja Finér.

Uudistukset pistivät myös ravintolapuolen uusiksi, kun Hesburger ja Presso lähtivät Lohjan Prisman linja-autoaseman puoleisesta päädystä ja toiselle puolelle taloa ilmestyivät Hesburger ja kahvila Kuulas. Vapautuneisiin tiloihin on avautumassa sushia ja muuta etnistä ruokaa tarjoileva Ninki. Finér iloitsee siitä, että ravintolapuolen muutokset on otettu hyvin vastaan niin Lohessa (Antonio ja Toasti) kuin Prisma-keskuksessakin. Hän huomauttaa, että Lohessa sijaitsevat Toasti ja Robert’s Coffee ovat auki myös sunnuntaisin, joten ne vastaavat sosiaalisessa mediassa ajoittain esillä olevaan, lohjalaisten sunnuntaiseen kahvin kaipaukseen.

Sokoksen paluuta odotettiin kovasti ja Laurea-ammattikorkeakoulu puolestaan sai kauppakeskuksessa toimimisestaan valtakunnallistakin huomiota. Viimeisimpänä Loheen on siirtynyt Dressman. Lohi onkin täyttynyt hyvin ja vapaana on enää yksi tila. Senkin osalta on neuvottelut käynnissä. Samalla kuitenkin esimerkiksi Lohjantähdessä on jäänyt liiketiloja tyhjilleen. Finér toivoo kuitenkin, että tyhjilleen jääneisiin tiloihin löytyy uudet toimijat, jotta Lohjan koko keskusta pysyy eloisana.

SSO:n asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen sekä toimitusjohtaja Tapio Finér Lohjan Prismassa, jonka ravintolapuoli uudistettiin viime vuonna.

S-Marketit uudistuvat, Sale Saukkolaan

Lohesta löytyy tällä hetkellä S-Market konseptin uudistuksen mukainen myymälä, jossa nostetaan esille mm. satokauden tuotteita, paikallista tarjontaa sekä modernimpaa ilmettä itsepalvelukassoineen. Saman suuntainen muutos on parin vuoden sisällä luvassa muissakin S-Marketeissa, ensimmäisten joukossa Tynninharjun S-Marketissa. Yksi muutos on luvassa myös Nummen alueelle, kun Nummen kylässä sijaitseva Sale siirtyy Saukkolaan.

–Suljemme Nummen kaupan, koska sen kiinteistö ja kalusteet ovat tulossa elinkaarensa päähän ja edessä olisi uudistus. Haluamme myös kasvattaa myymälän kokoa, joten päätimme rakentaa kokonaan uuden, isomman kaupan muutaman kilometrin päähän Saukkolaan. Meillä on siellä tontti huoltoaseman vieressä ja uusi myymälä tullaan avaamaan ensi vuonna. Saukkola on Nummea paremmin ihmisten saavutettavissa, Finér kertoo.

Marketkauppa kasvoi

SSO:n liikevaihto vuonna 2019 oli 452 miljoonaa euroa eli myynti pysyi edelliseen vuoteen nähden samalla tasolla. Marketkauppa SSO:ssa kasvoi yleistä kehitystä enemmän uusien yksiköiden ansiosta. Lohen ja Nummelan Prisma-keskuksen lisäksi päivittäistavarakauppaa vauhdittivat myös asiakaspalveluun panostavat toimenpiteet, joiden myötä asiakkaiden tyytyväisyys palveluun kehittyi erittäin hyvin.

–Liikennemyymäläkaupan tuloksellista toimintaa vahvisti erityisesti hyvä ja positiivinen tekemisen meininki. Nummelan keskustan palveluiden kehitys vaikutti suotuisasti, mutta ennen kaikkea tekemisessä korostuivat mittava kehitystyö, joka on nostanut ABC:n palvelut digiajan kehityskärkeen sekä teot, jotka esimerkiksi TV:ssäkin nähdyn tankkaustarinat-sarjan ansiosta nostivat työn arvostusta, toteaa Finér.

SSO-konsernin operatiivinen tulos vuonna 2019 oli 7,6 miljoonaa euroa (9,0 milj. 2018) Tuloksen vaikuttivat investointien poistojen kasvu sekä uusien toimintojen käynnistämisestä aiheutuneet muut kulut. Isot investoinnit huomioiden tuloksen voidaan arvioida kehittyneen myönteisesti. Lisäksi lopulliseen tilinpäätökseen vaikuttavat tasearvoista tehdyt alaskirjaukset, joiden vaikutus tulee olemaan yli 7 miljoonaa euroa.

Autokauppa pärjäsi alan kehitykseen nähden hyvin

Autoalan markkinatilanne on edelleen haasteellinen, kun käyttövoima-asiat mietityttävät kuluttajia ja venyttävät ostopäätöksiä. SSO:n autokaupat PP-auto Oy ja Lohjan Autokeskus Oy kuitenkin pärjäsivät alan tilanteeseen nähden hyvin, sillä koko alan kehitys oli kuuden prosentin laskussa. PP-auto Oy toi myös Lohjan kauppakeskus Loheen täysin uudentyyppisen digishowroomin, jonka myötä autokauppa saatettiin sinne, missä ihmiset luontaisesti liikkuvat.

Missiona tehdä yhdessä parempi paikkaa elää

SSO on halunnut ottaa aiempaa suuremman roolin yhteiskunnallisen vastuun saralla koko toiminta-alueensa kehittämisessä.

–Työllistämme lähes 1200 ihmistä ja panostamme erityisesti nuorten työllistymiseen. Viime kesänä työllistimme 300 nuorta ja tarjosimme lisäksi 1 600:lle nuorelle ensikosketuksen työhaastatteluun. Tuemme myös paikallisesti urheilua, kulttuuria ja yhteistä hyvää vuosittain yli 150 000 eurolla. Panostamme ympäristöömme ja etsimme koko ajan uusia ekologisia kierrätysratkaisuja ja toimintamalleja. Meillä on monitasoinen mahdollisuus tehdä paremmin ja olla siten esimerkkinä muille. Esimerkiksi jätteiden hyötykäyttöasteemme on 100% ja Lohessa voi juoda aurinkoenergialla tuotetun kahvikupillisen, luettelee Finér.

Vuonna 2019 SSO oli myös erityisen vahvasti tukemassa lohjalaisten lasten hyvinvointia tekemällä sijoituksen rahastoon, joka tukee lastensuojelutarpeen vähentämiseen tähtääviä hankkeita ennaltaehkäisevästi. Sijoituksen myötä SSO on mukana Lohjan kaupungin SIB-ohjelmassa. SIB eli Social Impact Bond on yksi vaikuttavuusinvestoimisen muoto.

Uusia palveluja ja toimintatapoja

Osuuskaupan omistajat saivatkin jälleen bonuksen, maksutapaedun ja osuusmaksun koron myötä rahallista hyötyä vuonna 2019 yhteensä 12,4 miljoonaa euroa (2018: 11,9). Vuoden 2019 lopussa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa oli 72 012 omistajaa. Toimialueen kotitalouksista SSO:n omistajia oli vuodenvaihteessa noin 70 prosenttia.

–Autamme ryhmänä asiakkaitamme myös kuluttamaan vastuullisemmin. Esimerkiksi S-mobiilin Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurin avulla voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka. Hiilijalanjälkilaskurin avulla pystyt puolestaan seuraamaan ostostesi hiilijalanjälkeä. Lisäksi voi seurata mm. hedelmien ja vihannesten osuutta ostoksistaan. Elämää helpottavista ratkaisuista mainittakoon ABC-mobiili, josta hoituu turvallisesti tankkauksen lisäksi autopesujen maksu tai matkaillessa ruuan ennakkotilaus ja -maksu, kertoo Finér.

Hyvään työelämään panostaminen yhdessä henkilökunnan kanssa kannatti, sillä SSO sai Suomen innostavimmat työpaikat 2019 -tunnustuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, jonka voi saavuttaa parhaimpiin tuloksiin yltäneet suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Corporate Spiritin henkilöstötutkimuksen.