Menneet vuodet ovat olleet haastavia lähes alalle kuin alalle, mutta yrittäjiä on olemassa aina, ja sitä myöten myös tuotteita ja palveluita on markkinoilla – ja niitä tulee myös uusia, samalla kun vanhoja poistuu. Nykyaikaisen yrittämisen kulmakivet ovat samat kuin yrittämisessä on ollut aina, eli yrittäjä tuottaa tai tarjoaa jotain sellaista, mitä markkinoilla ostetaan, eli mihin kohdistuu markkinoilla ostohaluja. Mutta miten tavallinen, paikallinen yrittäjä voi tulla esille, mitä esimerkiksi hakukoneoptimointi tarkoittaa, tai miten toimii affiliate markkinointi – nämä molemmat ovat tulleet entistä enemmän esille vasta viimeisten vuosien ja digitalisaation kautta.

Mitä se hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi, tai SEO (Search Engine Optimization), on prosessi, jossa parannetaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa. Tämä tehdään lisäämällä sivustolle sisältöä, joka tekee siitä hakukoneiden mielestä arvokkaamman ja relevantimpaa käyttäjille. Tavoitteena on nostaa sivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monta potentiaalista kävijää. Hakukoneoptimointi voi sisältää tekniikoita, kuten avainsanojen sijoittelua sisältöön, verkkosivuston rakenteen parantelua ja sisältöjen jakamista sosiaalisessa mediassa.

Avainsana?

Avainsana on sanan tai lauseen yksittäinen sana, joka on merkityksellinen ja kuvaava tiettyä aihetta tai asiaa. Se toimii sisällön luokittelun ja järjestämisen perustana erilaisissa järjestelmissä, kuten haku- tai indeksointialgoritmeissa, tiedonhallintajärjestelmissä, tietokannoissa ja verkkosivustoilla. Avainsanat ovat tärkeitä, koska ne auttavat ihmisiä löytämään tietoa nopeasti ja helposti.

Digitalisaatio ei ole välttämättä se onnen avain

Digitalisaation on tuonut paljon apua liiketoimintaan, mutta se ei välttämättä pelasta vaikeuksissa olevaa yritystä. Omien toimintojen tulevaisuuden suunnittelu ja analysointi ovat tärkeitä, koska viimeksi olet tehnyt omaan liiketoimintaansi liittyvää tulevaisuuteen suuntaavaa suunnittelua? Vai oletko mennyt edellisten vuosien tapaan…. maailma kuitenkin on muuttunut ympärilläsi.

Mutta digitalisaation on tuonut pienyrityksille uusia mahdollisuuksia?

Tämä on totta. Digitaaliset teknologiat ovat mahdollistaneet pienyrityksille pääsyn kansainväliseen markkinaan ja parantaneet niiden kilpailukykyä suhteessa suuriin yrityksiin – toisaalta myös kansainvälisillä toimijoilla on pääsy paikallisten asiakkaiden ostoskanaviin. Esimerkiksi verkko- ja sosiaalisen median välineet mahdollistavat pienyritysten markkinoinnin ja mainonnan pienillä budjeteilla, mutta senkin tulisi olla suunniteltua ja ohjattua. Pienyritykset voivat myös hyödyntää pilvipalveluita, joiden avulla he voivat hallita liiketoimintaansa tehokkaammin ja joustavammin. Lisäksi digitaaliset markkinapaikat ja verkkokaupat mahdollistavat pienyrityksille laajan asiakaskunnan tavoittamisen ja tuotteidensa myynnin. Kaiken kaikkiaan digiaika on antanut pienyrityksille uusia mahdollisuuksia kilpailla ja menestyä kilpailukykyisemmällä tavalla.

Yrittäjän talousnäkymät

Yrittäjän on syytä myös olla hyvin tietoinen omasta liiketoiminnasta, eli se jonkinlainen oman liiketoiminnan kattava suunnitelma on hyvä olla olemassa. Kannattaa myös muistaa, ettei sitä suunnitelmaa tehdä pankille tai konsulteille, vaan se on tehty omasta yrityksestä, oman tulevaisuuden suunnitelmien tueksi. Ja jos edessä on tiukat taloudelliset ajat, on syytä katsoa jokainen voimassa oleva sopimus aina nettiliittymä ja puhelinliittymä kohtaisesti, ja jos rahoitusta on tarve hakea, on hyvä muistaa netin monet lainanhakupalvelut, joiden kautta saa minuuteissa useamman lainatarjoukset. Edulliset lainat ovat aina parempia, kuin liikaa korkoja tai kuluja sisältävät yritys- tai oman kodin henkilökohtaiset lainat.

Maailmantalous jyllää – paikallisesti on hyvä muistaa paikalliset ihmiset

Paikallisille pienyrittäjille monesti se ratkaisu on lähellä. Oman alueen huomioiminen omassa toiminnassa ja näkyvyydessä – on sitten kyse myynnistä tai uusista työntekijöistä, oman toiminnan kehittämisestä tai toiminna myynnistä eläkkeelle siirtymisen yhteydessä – mitä paremmin hoitaa oman alueen, sitä paremmin hoituvat myös sekä työt että tulevaisuuden suunnitelmat, vaikka maailmalla sitten tapahtuisi mitä tahansa.

Tukemalla paikallisia, yksityisiä tai ketjuyrityksiä, autat omaa aluettasi pysymään vahvana ja elinvoimaisena. Tässä on muutama syy miksi näin kannattaa tehdä:

1. Laita raha kiertämään paikallisesti
Laita rahasi ostoksien kautta oman alueen yrityksiin, ystävien ja naapureiden firmoihin. Sijoittamalla omalle alueelle, teet siitä vahvemman ja elinvoimaisemman Lohjan pitämällä rahan liikenteessä paikallisesti.

Vahvistat Lohjaa jo pienelläkin muutoksella. Jokaisesta satasesta, jonka laitat paikallisiin yrityksiin, jää jopa 40 euroa kotikuntaasi. Pienikin muutos kulutustavoissasi Lohjan hyväksi on yhteisöllemme arvokas sijoitus, joka kohentaa taloutta, auttaa luomaan työpaikkoja ja mahdollistaa kunnan kehityksen.

https://ostalohjalta.fi/osta-paikallisesti/