Jos alun perin Black Fridayn tarkoituksena oli saada myynti takaisin nousuun, ja markkinointitempaus alkoi viimeistään 1980-luvulla nousta USA:ssa tavaksi alalla kuin alalla, niin Suomeen Black Friday tuli jälkijunassa, mutta nykyään meillä on niin Black Week myyntiä, kuin muitakin pidempiaikaisia alennusmyyntejä, jolloin monista tuotteista on tarjolla todella isoja tarjouksia. Black Friday on saanut aikaan myös sen, että monet ostajat odottavat nimenomaan tätä aikaa, ja sen tuomia tarjouksia, mutta läheskään jokainen paikallinen pikkuliike, ja yrittäjä ei voi antaa isoja yli 50 % alennuksia omista tuotteistaan tai palveluistaan. Isoilla ketjuilla Black Friday toimii varastotuotteiden ja menneen kauden tuotteiden varastojen tyhjentämisessä. ja siinä että tällä myynnillä tehdään tilaa tulevalle joulun myynnille, sillä heti Black Fridayn jälkeen alkaa joulumyynnin alennukset, jotka jatkuvat vielä pitkälle joulun jälkeenkin.

Alennusmyyntien aikakausi

Black Friday, Musta Perjantai, Cyber Monday yms – näitä erilaisia kaupan kiihdyttimiä on kehitelty nimenomaan piristämään myyntiä, mutta samalla niiden oheisvaikutuksena ovat olleet ostajien ostokäyttäytymisen muutos, missä halutaan ostaa nimenomaan aletuotteita. Tämä on johtanut vuosien varrella tilanteisiin, missä pienet, paikalliset yritykset ovat joutuneet kertomaan asiakkaille, ettei heillä ole mahdollisuuksia antaa näin isoja tarjouksia omista varastotuotteista, koska niissä ei ole sellaisia katteita, että tarjoukset olisivat mahdollisia. Vuosien varrella tämä on sitten käytännössä tarkoittanut, että pikkuliikkeiden on ollut pakko nostaa omia perushintojaan, jotta Black Friday tyyppiset markkinointitempaukset voisivat olla myös näiden liikkeiden tarjonnassa – kaikki tietenkään eivät ole näin tehneet, ja monella kuitenkin on kausituotteet, ja edellisen kauden tuotteet voidaan nyt hyvinkin myydä joulumyyntiin tulevien tuotteiden alta pois hyvälläkin alennuksella.
Nykyäänhän Black Friday myynti on pitkälti siittynyt verkkokauppaan, joka on tehnytkin lähes vuodesta toiseen uusia myyntiennätyksiä sekä itse perjantaina, että nykytyyliin näin pidennetyllä myyntiajalla – kuten koko viikon alennusmyynneillä.

Tavarapaljous ja ostaminen

Black Friday ja joulu ovat vuosia olleet ostamisen juhla-aikaa. Vaikka paljon puhutaan säästämisestä ja tavarapaljoudesta, sekä Black Friday että joulu näyttävät meille, että ostamme yhä paljon – myös ns. turhaa tavaraa, vaan koska sitä on saatavilla edulliseen hintaan.
Toisaalta varsinkin tuleva joulu on hyvä hetki muistaa ystäviä ja sukulaisia, ja jos sen muistamisen voi tehdä ostamalla jotain tarpeellista, joka tulee avuksi, ja jos sen tarpeellisen saa edullisesti tarjouksesta, miksi sitä tarjousta ei käyttäisi hyödykseen?
Tehdään tänä vuonna vastuullisia valintoja, ja pyritään muistamaan myös paikalliset liikkeet lahjoja ostaessamme, jotta tulevinakin vuosina meillä olisi vielä myös se paikallinen vaihtoehto.

KO

Kommentoi kirjoitusta