Koronaviruksen leviäminen on johtanut monien terveystuotteiden kysynnän räjähdysmäiseen nousuun. Hengityssuojaimien ja käsidesin on uutisoitu loppuneen monesta paikasta, mutta saatavuutta on edelleen, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan listaus.    

Hintaopas listaa sivuillaan hengityssuojaimet omana kategorianaan. Hengityssuojaimia myy 17 verkkokauppaa, ja tällä hetkellä ne on loppuunmyyty 12 kaupasta. Suojaimia on siis edelleen saatavilla viidessä verkkokaupassa monissa eri malleissa.   Hengityssuojaimia on useita eri malleja moniin käyttötarkoituksiin, ja koronasviruksen kaltaisten infektioiden leviämisen estämisessä parhaiten toimivat FFP2- tai FFP3-merkityt suojaimet, joista löytyy uloshengitysventtiili.  

Hengityssuojaimien kysynnän nousu on erittäin ymmärrettävää vallitsevassa tilanteessa. Saatavuuden puolesta suojaimien loppumisesta ei pidä olla ainakaan vielä huolissaan. Hengityssuojaimia etsivien on hyvä myös muistaa, että suojaimia on tilattavissa myös verkkokaupoista eikä pelkästään myymälöistä tai apteekeista, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.   

Hengityssuojaimien haut ovat nousseet Hintaoppaassa kaiken kaikkiaan noin 500% helmikuun alusta lähtien. Useissa verkkokaupoissa on huomattavissa myös merkittävää hinnannousua.   

Käsidesien kohdalla tilanne on puolestaan se, että saatavuutta on edelleen kahdeksassa kaupassa Hintaoppaan listaamasta 18 käsidesiä myyvästä verkkokaupasta. Rajoitettu saatavuus on myös valitettavasti nostanut tuotteiden hintoja”, Matinvesi-Bassett lisää.   

Koronavirus näyttää vaikuttaneen myös kuumemittareiden kysyntään. Niiden kysyntä on noussut helmikuun alusta lähtien Hintaoppaassa 100 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.   

Vallitsevassa tilanteessa on hyvä huomioida myös verkkokauppojen tarjonta kaikissa hankinnoissa. Vaikka kivijalkaliikkeiden hyllyt tyhjenevät, voi useita tuotteita saada verkon kautta.

Kaikkien terveys- ja hygieniatuotteiden listaus löytyy täältä.

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kymmenessä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi ja Lendo.fi.